Maltar Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Har i dag alt av filer på eksterne hdd, nærmere 20TB totalt, og vil ha en stor andel av disse over på en selvbygd NAS med freeNAS. Ikke alt jeg trenger å ha i RAID-Z1-Z2 bare en 2TB i Z2 og en 4-8TB i Z1, men mulighet for utvidelse er meget viktig. Så trenger absolutt alt av deler. Hovedkort, prosessor, godt med ram, rikelig med USB porter for eksterne disker, eventuelt usb hub'er er en 10+ eksterne disker, og plass til rikelig med interne 3,5" disker i kabinett. Så trenger forslag til HK, cpu, ram, kabinett(helst med innebygd psu, plass er ikke noe problem, så stort kabinett er ok) og om det er noe annet jeg mangler her? Om det drar lite strøm er jo selvsagt en fordel, blir en god sum etter noen år i konstant drift. Forslag HDD er også å ønske, 3-4TB størrelse per disk. Er første forsøket mitt på en NAS så er ganske usikker på hva som er mulig å få til her. Lese/skrive hastighet er uviktig, så går for relativt billige deler, med størst mulig kapasitet. Kabinett diskene skal være Z2 oppsettet, de eksterne diskene er for innhold som er ufarlig om jeg mister. Endret 3. september 2013 av Maltar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå