Gå til innhold

Kommentar: - Nokia er i siget på Windows-plattformen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du sier at Nokia ventet for lenge med å modernisere Symbian-platformen etter Apple's Iphone.

Jeg utfordrer deg herved til å sammenligne salgstallene i antall enheter for Symbian fra Iphone kom på markedet - 2007 - med salgstallene for Symbian i antall enheter kvartalet før Elop fyrte på plattformen.

Siden 2007 har tekbloggere med amerikanske engadget o.l. i spissen latterliggjort Symbian. Men salgstallene gikk OPP hele veien fra 2007 til Elop. Markedet økte som helhet raskere, så andelen falt som en stein. Men er det riktig å si at et selskap som selger mer og mer er i krise, fordi andre selskaper øker raskere?

Når Stephen Elop avlivet Symbian^3/Qt og Maemo/MeeGo på en og samme dag, hadde han ingen avløser klar. Det er økonomisk selvmord. Helt uavhengig av om Windows Phone er bedre enn Symbian eller ikke.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier at Nokia ventet for lenge med å modernisere Symbian-platformen etter Apple's Iphone.

Jeg utfordrer deg herved til å sammenligne salgstallene i antall enheter for Symbian fra Iphone kom på markedet - 2007 - med salgstallene for Symbian i antall enheter kvartalet før Elop fyrte på plattformen.

Siden 2007 har tekbloggere med amerikanske engadget o.l. i spissen latterliggjort Symbian. Men salgstallene gikk OPP hele veien fra 2007 til Elop. Markedet økte som helhet raskere, så andelen falt som en stein. Men er det riktig å si at et selskap som selger mer og mer er i krise, fordi andre selskaper øker raskere?

Når Stephen Elop avlivet Symbian^3/Qt og Maemo/MeeGo på en og samme dag, hadde han ingen avløser klar. Det er økonomisk selvmord. Helt uavhengig av om Windows Phone er bedre enn Symbian eller ikke.

Apple øker men markedet øker raskere, de henger med. Windows kvelte konkurrentene på 90tallet da de ble så store at industrien valgte å satse på den plattformen som ledet. Å lese statistikk og trender er moro. Poenget er at Symbian var på tur ned og det var bortkastet energi å satse på lengre sikt at iOS/Android tok over alt. Kanskje, kanskje ikke. Dessuten så var det vel fint for MS å prøve å drepe diverse linux-varianter og QT.

Lenke til kommentar

En ting som er jeg hører hele tiden er folk som vil ha god gammeldags knappemobil med godt kamera. Det var symbian faktisk bedre på. Den trenden med at alt måtte bli en stor skjerm uten noen form for variasjon er utrolig dum. Jeg personlig liker den store skjermen, men dama, bestememor og mange andre vil faktisk helst ha klapp telefon eller skyvetelefon.

Når mange har pad tror jeg også behovet for en smarttelefon vil forsvinne for mange. Der ville nok en "kamerakonge" med symbian, t9 tastatur og ordbok gjort seg bra.

Enig i mye tommyb skriver

Lenke til kommentar

Veldig bra skrevet, helt enig!!

Som du skriver så gikk salgstallene for Symbian opp hele tiden frem til Elop "avlivet" OSèt... Det som også ble gjort var att Nokia fortsatte å utvikle Symbian etter den tid og omtrent frem til idag, "Belle" og "FP2" er eksempler på store oppgraderinger som ble gjort etter den tid. Det gjorde også att OSèt ble mye bedre og hadde videre meget bra potensiale om Nokia ville satset videre. Det gjelder også Maemo/Meego. Det eneste de ikke gjorde var å markedsføre mobilene.....

Jeg har selv brukt Belle OS mye den senere tiden og kan ikke annet enn å si att det fungerer veldig bra. Funksjoner som omtales som en "sensasjon" på WP er slikt som har vært på Symbian i lang tid, eks "klokke på skjermen", FM-radio osv., "enkel oversikt over tilgjengelig minne" ++ er jo slikt vi har tatt som en selvfølge i årevis på Symbian.....

Andre ting som vi har tatt som en selvfølge på Symbian er rikelig med minne og minnekortstøtte, eks. 808 fra 2012 har mulighet for inntil 80GB, så kommer Lumia hvor det knapt finnes minne og minnekort det har de ikke støtte for... Og vi snakker om utvikling ?? Tja, etter flere år har den såvidt greidd å få OSèt til å støtte ett 41MPX kamera noe Symbian gjorde på "strak arm"...............

Totalt uhørt av Nokia å forkaste Maemo/Meego/Symbian slik de gjorde med den gode utviklingen Symbian hadde når Elop overtok, uten å ha noen brukbart OS å vise til etterpå...

Etter dette ble gjort har det bare gått en vei med Nokia, fra å ha den største markedsandelen innen smartmobiler (44% i 2010) gikk de derfra til 3% markedsandel idag... En katastrofe uten sidestykke!

Selv har jeg kjøpt min siste Nokia mobil, det blir ikke flere enten de heter Nokia eller Microsoft!!!

Endret av leirdueredet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er en bastant påstand at du har kjøpt din siste Nokia/Microsoft-telefon... Samtidig ser vi at det jo er regjerende praksis. Derav fallet fra 44% til 3%.

Merk: Hele fallet (i antall solgte enheter) kom ETTER Iphone begynte å miste balletaket på media og markedet. Det var ikke Iphone som drepte Symbian.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...