Gå til innhold

Hvilke deler MÅ jeg ha på en PC?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har ikke mye peiling på PC bygging, men skal se på noen videoer. Først må jeg selvfølgelig velge de riktige delene, men som sagt ''jeg har ikke mye peiling.'' Hva er det jeg trenger for å bygge en. Jeg skal bare ha de tingene som er lurt å ha og er viktige for at pcen skal funke og er god å spille på. Jeg vet allerede at jeg skal ha prosessor, grafikkort, vifte, kabinett, minne og hovedkort. Er det noe mer jeg mangler? Takk!

Endret av MohWarfighter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man MÅ ikke ha kabinett for at en PC skal fungere, hallo.

 

Litt mer seriøs nå. Du trenger ikke noe DVD-ROM for at maskinen skla fungere, men det er gjerne greit ved installasjon av operativsystemet, windows, da det gjerne kommer på disk. Ellers så må du laste ned ISO og legge den inn på en minnepinn.

Det som er listet er korrekt og det er egentlig ikke noe å legge till annet enn forslag til deler, som kan bli noe vanskelig uten at du har lagt frem et budsjett.

Lenke til kommentar

 

Man MÅ ikke ha kabinett for at en PC skal fungere, hallo.

 

Litt mer seriøs nå. Du trenger ikke noe DVD-ROM for at maskinen skla fungere, men det er gjerne greit ved installasjon av operativsystemet, windows, da det gjerne kommer på disk. Ellers så må du laste ned ISO og legge den inn på en minnepinn.

Det som er listet er korrekt og det er egentlig ikke noe å legge till annet enn forslag til deler, som kan bli noe vanskelig uten at du har lagt frem et budsjett.

Budgettet mitt er 12000 kr

Endret av MohWarfighter
Lenke til kommentar

Man MÅ ikke ha kabinett for at en PC skal fungere, hallo.

 

Litt mer seriøs nå. Du trenger ikke noe DVD-ROM for at maskinen skla fungere, men det er gjerne greit ved installasjon av operativsystemet, windows, da det gjerne kommer på disk. Ellers så må du laste ned ISO og legge den inn på en minnepinn.

Det som er listet er korrekt og det er egentlig ikke noe å legge till annet enn forslag til deler, som kan bli noe vanskelig uten at du har lagt frem et budsjett.

Må ikke ha harddisk heller, kan bare legge inn Linux Puppy OS på en minnepenn :p

Lenke til kommentar

Har du planer om å overklokke denne maskinen?

Jeg har et raskt forslag å komme med, men det strekker seg over budsjettet ditt. Uten mus og tastatur (samt høytallere/hodetelefoner om du trenger det) ligger det på 12 200,-
Hvis du ikke har tenkt til å overklokke er det noen hundrelapper å spare her og der.
Utover det kan man droppe SSD, gå ned på mengde RAM, finne billigere HK eller PSU og annet for å komme under 12 000,- men det budsjettet er i mine øyne stramt når ALT må kjøpes inn.

Jeg har vært ute av HW-markedet en stund, så det er nok ting i oppsettet mitt som kan byttes ut med bedre alternativer, men det får resten av gjengen her inne ta seg av. Mus og tastatur har jeg ingen forslag til, da det er høyst subjektivt hva en liker.


post-158996-0-72997700-1378370723_thumb.png

-Deluze

Lenke til kommentar

Det er flere ting man kan spare på i deluze sitt oppsett uten å ofre ytelse eller kvalitet.

 

1. Man kan skifte ut Cooler Master PSU-en med Antec HCG-620M 620W. 620 Watt holder i massevis, og Antec sin PSU er laget av Seasonic, som er kjent for bedre kvalitet enn Enhance eller Seventeam som er sannsynlig produsent av 720 Watt Cooler Master. Sparer omtrent 300 kr.

2. Man kan skifte ut hovedkortet fra Asus med et rimeligere Asus, eller Gigabyte GA-Z87X-DH3. Min personlige erfaringer er at Gigabyte er like bra som Asus. Også her sparer man omtrent 300 kr.

3. Og det holder med et kabinett, så her sparer man også 700 kr.

 

Da har man spart 1 300 kr uten å ofre kvalitet eller ytelse, og har faktisk 1 000 kr igjen på budsjettet til tastatur og mus.

Lenke til kommentar

Strålende Bolson! Du er en av de jeg virkelig ønsket at skulle ramle innom tråden.

 

Det er greit nok at jeg har vært borte en stund, men 2x kabinett var en litt i overkant stor feil :blush:

 

@TS Hør på Bolson og gjør de endringene som blir foreslått.

 

-Deluze

 

Det er flere ting man kan spare på i deluze sitt oppsett uten å ofre ytelse eller kvalitet.

 

1. Man kan skifte ut Cooler Master PSU-en med Antec HCG-620M 620W. 620 Watt holder i massevis, og Antec sin PSU er laget av Seasonic, som er kjent for bedre kvalitet enn Enhance eller Seventeam som er sannsynlig produsent av 720 Watt Cooler Master. Sparer omtrent 300 kr.

2. Man kan skifte ut hovedkortet fra Asus med et rimeligere Asus, eller Gigabyte GA-Z87X-DH3. Min personlige erfaringer er at Gigabyte er like bra som Asus. Også her sparer man omtrent 300 kr.

3. Og det holder med et kabinett, så her sparer man også 700 kr.

 

Da har man spart 1 300 kr uten å ofre kvalitet eller ytelse, og har faktisk 1 000 kr igjen på budsjettet til tastatur

Tusen takk. Dere har fått meg til å spare mye:) Her er den: http://www.prisjakt.no/list.php?l=63729

Lenke til kommentar

1) Du trenger ikke 16GB RAM for spill. Har du et budsjett er det ingen grunn til å kjøpe langt mer enn en trenger.

2) Kabinettet du har valgt er veldig stort. Fractal Design Define R4 er mindre og har langt bedre støyisolerende egenskaper.

3) Skjermen jeg plukket ut har et annet bildepanel enn hva som er på skjermen du har valgt. Den du har valgt har et TN-panel som er svakere når det kommer til fargegjengivelse og innsynsvinkel. Personlig velger jeg aldri TN-panel igjen.

4) Pris/ytelse for skjermkort daler raskt når prisen øker over 2000,- og jeg er usikker på hvorvidt et GTX 780 er verdt kronene over et GTX 770 (merknad: jeg har ikke lest noen tester). Kanskje noen her inne har oversikten.

-Deluze

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...