Gå til innhold

oppblåst/mye luft i magen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg prøver å legge på meg og har klart det bra så langt (lagt på meg ca 7 kg siden 17.mai), men er UTROLIG oppblåst (altså i magen), jeg er ikke helt sikker på hvorfor, men det kan være fordi jeg spiste veldig lite før, så har nok ødelagt "systemet" litt, men nå har jeg tross alt spist ca hver 3-4 t siden i vinter, og nok også, men rundt vinterferien så rett og slett klarte jeg ikke å spise omtrent, jeg var så oppblåst og det å spise var bare ubehagelig, så jeg mistet mange kilo, og tok ikke tak i det før rundt 17.mai da jeg innså hvor tynn jeg var blitt, og måtte rett og slett ikke bry meg om at jeg var oppblåst og ikke følte meg sulten pga det, den perioden ble magen faktisk ganske bra igjen, jeg sluttet å være så oppblåst og klarte å spise mye.

Til vanlig har jeg alltid spist mye fiber, var som regel 2 måltider med havrebrød middag med salat som tilbehør og kveldsmat som som oftes var enten et til måltid med havrebrød, fruktsalat med nøtter og kesam eller havregrøt, noe som er ganske så mye fiber (næringsdrikker også i tillegg for vektens skyld), men så dro vi på ferie til utlandet i sommer, de grove havrebrødskivene ble byttet ut med lys loff til frokost og sånne sandwicher som man får kjøpt i butikken til lunsj (tilsvarer vell sånn ca kneipbrød), så ble det noen kjeks før middag, som dessverre som oftes ble servert uten salat og kveldsmat var is, jeg drakk veldig lite også, så klare nok dessverre og ødelegge systemet litt igjen...Ikke går jeg på do omtrent lenger heller.

Går nå også på glutenfritt fordi jeg mest sannsynlig har glutenallergi/cølliaki og har sluttet å ha vondt i magen etter jeg begynte med dette,drikker biola daglig og prøver å spise så mye frukt og grønnsaker som mulig, men fortsatt er jeg like oppblåst og det irriterer livet av meg, og jeg klarer ikke å spise så jeg legger på meg lenger, fordi jeg ikke orker, vekten har stått stille i 3 uker nå, å det begynner å bli ganske alvorlig for jeg er veldig undervektig å må legge på meg, så derfor lurer jeg på om det er noen der ute som har noe tips til hva jeg kan gjøre/spise for å bli kvitt denne oppblåstheten?

beklager for rotete og langt innlegg...

Endret av klaira
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan prøve å bytte ut Biola med Vita Biosa som helsekost selger og unngå melkeprodukter en periode.

Press saften av en sitron og bland den med vann og spis sammen med maten.

Havre er ikke helt glutenfri, så hvis du mistenker cøliaki så kan du være en av de få som ikke tåler det og som har det best helt glutenfritt.

Oppblåsthet har med fordøyelsen og gjøre, og når du ikke spiser så mye så forsvinner det. Da må du finne ut av hva det er du spiser som lager dette problemet og fjerne det fra dietten din. Avholdenhet og begrensning av mat er en eldgammel kur men den fungerer jo ikke hvis du får problemene igjen med en gang man begynner å spise normalt igjen.

Hvis du mistenker at det kan være er spiseforsyrrelse kan du ta en titt på denne boken;

http://www.nb.no/nbsok/nb/c6b19b493bcd26e8af183728e8248a9d?index=0#4

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Mulig du har irritabel tarm. Les denne: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det

Har du forresten vært til legen og sjekket om du har noen allergier? F.eks laktoseintolleranse?

Ja, kjekket jo da gluten og laktose, men så viste det ikke utslag på noen av testene, men legen var like vell veldig sikker på at det er gluten ut i fra hva jeg fortalte og hvordan jeg har vondt osv, så skal ta enda en test for gluten som er mer nøye. Men takk for linken!

Lenke til kommentar

Du kan prøve å bytte ut Biola med Vita Biosa som helsekost selger og unngå melkeprodukter en periode.

Press saften av en sitron og bland den med vann og spis sammen med maten.

Havre er ikke helt glutenfri, så hvis du mistenker cøliaki så kan du være en av de få som ikke tåler det og som har det best helt glutenfritt.

Oppblåsthet har med fordøyelsen og gjøre, og når du ikke spiser så mye så forsvinner det. Da må du finne ut av hva det er du spiser som lager dette problemet og fjerne det fra dietten din. Avholdenhet og begrensning av mat er en eldgammel kur men den fungerer jo ikke hvis du får problemene igjen med en gang man begynner å spise normalt igjen.

Hvis du mistenker at det kan være er spiseforsyrrelse kan du ta en titt på denne boken;

http://www.nb.no/nbsok/nb/c6b19b493bcd26e8af183728e8248a9d?index=0#4

Ok, blir veldig vanskelig å gå på laktosefri diett, men burde kanskje prøve. Om du leser teksten så står det at jeg ikke spiser gluten nå pga jeg mest sannsynlig ikke tåler det, det jeg skrev opp der er hva jeg spiste før. Men takk for tipset med sitron, skal prøve det! Har jo kutta ut gluten, så da har det slutta å gjøre vondt, men er like oppblåst :/ Har hatt spiseforstyrrelser(anoreksi), men er så godt som frisk nå, heldigvis, så det har ikke noe effekt på spisingen min, problemet er at jeg er oppblåst og treg...

Lenke til kommentar

Luk ut enkeltvarer, eller grupper og sjå korleis du reagerer. Eg har same problem og fant ut at det i stor grad kom frå frukt, grønsaker, kornprodukter, poteter, ris osv. Etter tre dagar der eg kutta ut alle den type matvarer så forsvann problema fullstendig. Det fungerer ikkje i lengden, eg må få i meg litt frukt og grønt, men unngår ris, poteter, pasta bortimot fullstendig.

For å finne ut kva du reagerer på må du rett og slett kutte ut matvarer og sjå på reaksjonen. Varer og matgrupper i denne artikkelen er ein god start: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det

Lenke til kommentar

Luk ut enkeltvarer, eller grupper og sjå korleis du reagerer. Eg har same problem og fant ut at det i stor grad kom frå frukt, grønsaker, kornprodukter, poteter, ris osv. Etter tre dagar der eg kutta ut alle den type matvarer så forsvann problema fullstendig. Det fungerer ikkje i lengden, eg må få i meg litt frukt og grønt, men unngår ris, poteter, pasta bortimot fullstendig.

For å finne ut kva du reagerer på må du rett og slett kutte ut matvarer og sjå på reaksjonen. Varer og matgrupper i denne artikkelen er ein god start: http://www.friskogfunksjonell.no/irritabel-tarm-hvordan-behandles-det

Ok, tusen takk, skal prøve det ut fremover :)

Endret av klaira
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...