Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lærling: Lønn

Sakiko

Anbefalte innlegg

Hei.

Jobber nå som lærling innen IKT. Og startet min læreperiode i juni 2012 og denne er da over i juni 2014.

Jobbet i starten en plass men underveis har det blitt byttet plass, jeg startet den nye plassen Mars 2013 nærmere bestemt.

Har gått helt fra jeg startet i denne nye plassen i ganske usikkerhet da jeg ikke har fått skrevet arbeidskontrakt får nå.

Det står på denne arbeidskontrakten følgende: 12 - 18 mnd Kr 16000,- 18 - 24 mnd Kr 20000.

Det jeg lurer på er om denne lønns utregningen gjelder fra jeg begynte i denne nye plassen i Mars og at 12 mnd er mars 2014. Dette er jo forsåvidt logisk for meg.

Men min IKT veileder som jeg skrev kontakten med i dag ga nesten uttrykk for at dette gjaldt fra læreperioden som altså var juni 2012 noe som kan virke litt halvveis logisk og da kontrakten også sier følgende:

5. Opphør/ oppsigelse

1. Arbeidsforholdet avsluttes uten forutgående oppsigelse ved læretidens slutt.

2. Når læretiden er over, faller også arbeidsavtalen bort.

For når jeg da har jobbet der i 18. mnd som er øverste delen av lønnen så jobber jeg jo sånn sett ikke der lengre med den arbeids avtalen da den faller bort når læretiden er over i juni 2014.

Noen som vet hva som er riktig?

Endret av Sakiko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt sett så rekner ein at lærlingperioda består av 50% opplærling og 50% verdiskapning for bedrifta. Verdiskapninga skal du ha betalt for, dette betyr då at du skal ha 50% av lønna til ein nyutdanna fagarbeider.

Men, sidan det er stor forskjell på kor mykje du kan det fyrste semesteret kontra det siste semesteret så er det vanlig å dele opp lønna. Der er derfor ikkje uvanlig å sjå ei slik lønn for lærlingar:

1 semester: 30%

2 semester: 40%

3 semester: 50%

4 semester: 80%

Snittet blir fortsatt på 50%, men ei slik oppdeling gjer at bedrifta ikkje overbetaler for lærlinger som hopper av etter fyrste semesteret, samtidig som det bidrar til å motivere då ein får meir og meir i lønn etterkvart som ein nærmer seg fag-/svennebrevet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...