Sakiko Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hei. Jobber nå som lærling innen IKT. Og startet min læreperiode i juni 2012 og denne er da over i juni 2014. Jobbet i starten en plass men underveis har det blitt byttet plass, jeg startet den nye plassen Mars 2013 nærmere bestemt. Har gått helt fra jeg startet i denne nye plassen i ganske usikkerhet da jeg ikke har fått skrevet arbeidskontrakt får nå. Det står på denne arbeidskontrakten følgende: 12 - 18 mnd Kr 16000,- 18 - 24 mnd Kr 20000. Det jeg lurer på er om denne lønns utregningen gjelder fra jeg begynte i denne nye plassen i Mars og at 12 mnd er mars 2014. Dette er jo forsåvidt logisk for meg. Men min IKT veileder som jeg skrev kontakten med i dag ga nesten uttrykk for at dette gjaldt fra læreperioden som altså var juni 2012 noe som kan virke litt halvveis logisk og da kontrakten også sier følgende: 5. Opphør/ oppsigelse 1. Arbeidsforholdet avsluttes uten forutgående oppsigelse ved læretidens slutt. 2. Når læretiden er over, faller også arbeidsavtalen bort. For når jeg da har jobbet der i 18. mnd som er øverste delen av lønnen så jobber jeg jo sånn sett ikke der lengre med den arbeids avtalen da den faller bort når læretiden er over i juni 2014. Noen som vet hva som er riktig? Endret 3. september 2013 av Sakiko Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Normalt sett så rekner ein at lærlingperioda består av 50% opplærling og 50% verdiskapning for bedrifta. Verdiskapninga skal du ha betalt for, dette betyr då at du skal ha 50% av lønna til ein nyutdanna fagarbeider. Men, sidan det er stor forskjell på kor mykje du kan det fyrste semesteret kontra det siste semesteret så er det vanlig å dele opp lønna. Der er derfor ikkje uvanlig å sjå ei slik lønn for lærlingar: 1 semester: 30% 2 semester: 40% 3 semester: 50% 4 semester: 80% Snittet blir fortsatt på 50%, men ei slik oppdeling gjer at bedrifta ikkje overbetaler for lærlinger som hopper av etter fyrste semesteret, samtidig som det bidrar til å motivere då ein får meir og meir i lønn etterkvart som ein nærmer seg fag-/svennebrevet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå