Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer og ha et navn på/ved dørklokka?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Om du eier bolig er det din plikt.

Javel. Jeg skal godta det om du viser meg hvor dette er nedskrevet, opplest og vedtatt (i en lov? Forskrift?). Inntil da er det en mening, blant random forumbrukere - som jeg forøvrig respekterer, men som samtidig neppe vil klare å få meg til å stresse veldig med det..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, utenom kriminell aktivitet: Hvorfor skulle noen bry seg om hvorfor telefonnummeret vises hos motparten eller ei?

Det kan være at oppringeren tror/vet at folk ikke svarer hvis de ser hvem som ringer. Vet at den kommunale helse-etaten her på stedet gikk over til skjult nummer, for de erfarte at når de ringte med synlig nummer (gjerne for å be ansatte jobbe overtid) så var det få av dem som svarte.

Dette er selvsagt bortkastet, for ganske snart svarer ingen heller på "skjult nummer" i displayed, og da er jo etaten like langt..

Lenke til kommentar

Javel. Jeg skal godta det om du viser meg hvor dette er nedskrevet, opplest og vedtatt (i en lov? Forskrift?). Inntil da er det en mening, blant random forumbrukere - som jeg forøvrig respekterer, men som samtidig neppe vil klare å få meg til å stresse veldig med det..

Matrkkelforskriften paragraf 57

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har nok brukt det vektøyet i svært utstrakt grad, kan du si ;)

(Litt av poenget her må nok være å bruke det riktig.)

Men det er sløsing av tid og man kan oppnå en effektivitetsgevinst som kan spare samfunnet for milliarder. Det er huseiers ansvar, og selvfølgelig av allmenn interesse å kunne identifisere et hus. Ikke bare for alle de yrker jeg satt opp, men det er av hele jordens befolknings interesse å enkelt kunne skille et hus fra et annet, eller gjerne 50 hus (eller mer) fra hverandre. Dersom det ikke er tomteiers plikt, hvem sin plikt skal det da være? Og hva er da poenget med husnummerering?

Alle som går inn en gate skal på enklest mulig måte kunne "navigere" seg frem til riktig hus uten å være lokalkjent, så selvfølgelig er det i allmenn interesse å kunne se nettopp hvilket nummer som står på ditt hus. Se for deg hvor ineffektivt det ville vært dersom det i Oslo hverken hadde eksistert gatenavn eller nummer i dagens samfunn. Det ville vært utrolig ineffektivt, så hvordan du ikke kjøper at det er "i allmenn interesse" er for meg en gåte. Det er i allmenn interesse selv om brorparten av alle som går inn i gaten tenker "Åja, her var nr 46, da skal jeg videre inn i gaten", med andre ord: Det er i allmenn interesse selv om man er på jakt etter et helt annet hus enn ditt eget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei kjære vene, jeg sier da overhodet ikke at konseptet gatenavn og adresser er uviktig, bare at det ikke er så fordømt fali om jeg ikke har nummer på huset mitt uti skauen ;)

Jeg er beint ut imponert over hvordan dere får noe så trivielt som ei metallplate på husveggen til å bli et problem for verdenssamfunnet :w00t:

PS - mener stadig håndtverkern i de aller, aller fleste tilfeller fint skal klare å finne fram til riktig hus selv om det ikke har nummer på fronten - også uten at det skal føre til kollaps i verdensøkonomien på sikt.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Det er effektivitetsgevinster å hente stort sett over alt, og dette er vel en av de enklere tingene i verden å gjøre noe med, så hvorfor ikke bare ha strenge bøter og dermed spare samfunnet for denne utgiften? Mye av det som forklares føler jeg dog er litt "common sense" om man legger godviljen til. Og det sier jeg ikke for å kritisere, for selv det som er "common sense" er det lov å være uenig i, dog mener jeg man intellektuelt bør forstå hvorfor "befolkningen" mener det de mener.

Et problem for verdenssamfunnet? Tja. Det er ikke til å stikke under en stol at det er globalt sett enorme summer det er snakk om. Farlig kan det være, det har jeg argumentert for tidligere, men stort sett bare et totalt unødvendig irritasjonsmoment, og i alle fall ikke noe jeg som rørlegger, taxisjåfør, postmann eller hjemmesykepleier skal bruke ekstra tid og ressurser på.

Lenke til kommentar

Det viktigste for meg, i transportbransjen, er at det tar unødig tid av min arbeidsdag å måtte enten på forhånd finne frem kart osv, eller stole på at gps-en er oppdatert. Ti minutter for deg høres kanskje ikke ut som verdens ende men det fører til at jeg fort står i rushet når jeg skal hjem fra jobb om det skjer noen ganger i løpet av dagen.

Og det er verre på landet enn i byen.

Endret av Sexylubb1
Lenke til kommentar

Og det er verre på landet enn i byen.

Fordi veiene på landet i stor grad enda ikke har fått tildelt navn (annet enn Riksvei X og Fylkesvei Y), og husene langs dem heller ikke har fått tildelt nummer, som er kommunens oppgave. (plikten til å sette opp husnummer gjelder først når man har fått tildelt et nummer...)

Lenke til kommentar

Fordi veiene på landet i stor grad enda ikke har fått tildelt navn (annet enn Riksvei X og Fylkesvei Y), og husene langs dem heller ikke har fått tildelt nummer, som er kommunens oppgave. (plikten til å sette opp husnummer gjelder først når man har fått tildelt et nummer...)

Absolutt. Ofte er det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

@topic

Jeg støtter meg på ringe-alternativet. At folk lar vær å gjøre ting som hadde vært fint for deg er ikke uventet. De er nemlig ikke deg.

Jeg irriterer meg over at folk kaster sigarettsneiper over alt. Hvor vanskelig er det å kaste de en mer passende plass?

Endret av mofomofo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...