Runar Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 Dette er vel det samme som å ha hemmelig telefonnummer? Nei, det er forskjell på reservering mot oppføring i opplysningen/nettkataloger og hemmelig telefonnummer/adresse. Jeg vet ikke hva forskjellen er, men hos f.eks. Chess er det fire ulike tjenester du kan bestille: https://www.chess.no/abonnement/tjenester/personopplysninger 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 (endret) Hemmelig nummer betyr bare at nummeret ditt ikke vises hos den du ringer til. (Lykke til med å få folk til å svare). Jeg har flere mobilnummer, men har reservert meg mot oppføring i analoge og digitale opplysninger/telefonkataloger og denslags. Hemmelig adresse (som chess har) betyr bare at du blir oppført med navn og nummer i katalog/opplysningstjenester, men ikke med adresse. Personlig syns jeg det er en uting med automatisk oppføring, noen operatører lar deg velge reservasjon ved bestilling, mens hos andre (telenor!) må du bestille tjenesten "reservasjon mot (...)" ETTER at abonnementet er aktivert (da vil nummeret allerede ha vært tilgjengelig i opplkysningstjenester en liten stund). EDIT: Ser at i Chess' tilfelle er hemmelig nummer en kombinasjon av skjult nummer (nummeret vil ikke vises hos den du ringer til) og ingen katalogoppføring etc. Endret 6. september 2013 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Politrikks Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Jeg er elektriker, og noe av det verste jeg vet med jobben min er at folk er utrolig dårlige til å merke husene sine med husnummer! Liker å være presis, har jeg sagt at jeg kommer mandag klokka 7:00, så kan du være ganske trygg på at jeg er der da (sannsynligvis 06:50, hvis trafikken har gått greit). Haha, allerede her avslører du at du ikke er elektriker, tømrer, rørlegger, maler, eller annet som kommer hvem til folk og skal fikse ting. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Tro hva du vil, jeg er presis på tiden. Jeg rydder til og med etter meg, støvsuger gjerne opp dritten min hvis det er en støvsuger tilgjengelig. Lenke til kommentar
tole Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) En god GPS / elektroniske kart er vel til hjelp ? Ellers synes jeg det er gøy med områder som har husnummer som det virker mest som om de er satt via lottotrekning. Null logikk i seriene. Er forresten ikke Hansen som er det mest vanlige etternavnet i Norge, det er Friedland Endret 9. september 2013 av tole Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Er forresten ikke Hansen som er det mest vanlige etternavnet i Norge, det er Friedland Det er godt mulig du troller, men uansett: Det er 54433 personer med etternavnet Hansen i Norge. I følge statistisk sentralbyrå så er det færre enn fire personer som heiter Friedland i Norge. (Eit søk på gulesider avslører at det muligens er ingen her i landet som har etternavnet Friedland). Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Tipper det refererer til denne: http://www.sikkerheten-selv.no/overview/friedland_ringeklokker/friedland-ringeklokker Og att ca 99,7% av de som har en slik ringeklokke aldri har giddet å skrive sitt eget navn på den. 5 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 EDIT: Ser at i Chess' tilfelle er hemmelig nummer en kombinasjon av skjult nummer (nummeret vil ikke vises hos den du ringer til) og ingen katalogoppføring etc. Uthevet påstand er feil. Se beskrivelsen av Hemmelig nummer på Chess’ nettsider: Ditt telefonnummer (men ikke navn) vil vises i følgende tilfeller: På faktura til de som har ringt til deg og som har spesifisert faktura. • På SMS du sender til andre. • Når du ringer til andre. For å forhindre at nummeret ditt vises til andre når du ringer må du endre innstillingene på telefonen din. Tjenesten Skjult nummer skal visstnok gjøre dette mulig, selv om jeg alltid har kunnet ringe med skjult nummer uten å ha denne tjenesten. Jeg ser heller ingenting som sier at Hemmelig nummer består av flere tjenester. Hvor ser du dette? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Mulig jeg leste feil da, skjult/hemmelig nummer er som regel et stort rot som er forskjellig fra operatør til operatør. Men alle kan stille mobilen inn slik at nummeret ikke vises hos dem du ringer til, uten å måtte abonnere på en tjeneste. Denne innstillingen er satt på auto, så når bestiller denne tjenesten fra operatøren blir standarden at nummeret ikke vises (men kan igjen overstyres med innstillingene i mobilen din). Men dette er off-topic, admin Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Hvorfor skulle noen bry seg om telefonnummeret deres vises hos folk man ringer til? Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Hvorfor skulle noen bry seg om telefonnummeret deres vises hos folk man ringer til? torpedo viksomhet og annet faenskap 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Ok, utenom kriminell aktivitet: Hvorfor skulle noen bry seg om hvorfor telefonnummeret vises hos motparten eller ei? Lenke til kommentar
tole Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Tipper det refererer til denne: http://www.sikkerheten-selv.no/overview/friedland_ringeklokker/friedland-ringeklokker Og att ca 99,7% av de som har en slik ringeklokke aldri har giddet å skrive sitt eget navn på den. Bingo! 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Det er godt mulig du troller, men uansett: Det er 54433 personer med etternavnet Hansen i Norge. I følge statistisk sentralbyrå så er det færre enn fire personer som heiter Friedland i Norge. (Eit søk på gulesider avslører at det muligens er ingen her i landet som har etternavnet Friedland). Du har selvfølgelig helt rett. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer, og ha et navn på/ved dørklokka?Hvor vanskelig er det å ta en kjapp sjekk på gulesider.no kvelden i forveien? Edit Nytter høvet til å sparke litt i motsatt retning. Jeg bor litt grisgrendt til, men veibeskrivelsen hit er IKKE vanskelig. "Kjør x km oppover fra E6, der finnes ETT gult hus i området (blant de omtrent tre andre husene) Der bor jeg". Har i tillegg gateadr og nummer på huset. Allikevel ringer håndtverkere, budbilsjåfører osv og finner ikke fram .. Endret 16. september 2013 av jonlem 1 Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Hvor vanskelig er det å ta en kjapp sjekk på gulesider.no kvelden i forveien? Ikke vanskelig i det hele tatt, men det skal være unødvendig. Man er ikke på jobb kvelden i forveien, og vet heller ikke hvilke oppdrag man får, og det skal ikke forventes at man gjør slikt ubetalt. Fritid er fritid, så prinsipiell må det være mulig å være. Trådstarter ønsker å diskutere fakta rundt husnummerering, og hva andre synes om dette. Ikke hva han kan gjøre for å gjøre sin hverdag enklere, fordi det vil i alle tilfeller bety merarbeid. Dette vil heller ikke si at dette er det verste problemet i trådstarters liv, men et stadig tilbakevendende irritasjonsmoment. Som taxisjåfør kjenner jeg til problemstillingen. Elsker forøvrig mørke hus med mørke nummer på vinterhalvåret, og spesielt de hus hvor veranda peker ut mot veien, og hvor man må gå rundt hjørnet (hvor det ikke er bilvei) for å komme til inngangsdøren, og DER står husnummeret. Eller hus hvor man må gå 50 trappetrinn eller mer for å komme til huset, og finner ut at dette ikke var riktig hus. Det er helt klart mye dårlig merking av hus, og det må jo være farlig i akutte nødstilfeller. Jeg bryr meg lite om det står navn på døren, men god merking av hus synes jeg burde vært et krav, og med strenge bøter dersom dette ikke er tilstede eller tydelig nok. Det er utrolig mange fremmede som skal finne frem til et hus iløpet av et langt liv, om det så er ambulanser, politi, brannvesen, elektrikere, taxisjåfører, rørleggere, byråkrater, hjemmesykepleie eller hva som helst. Tid er sterkt begrenset og jeg tror samfunnet taper uhorvelig mye penger på slikt unødvendig sløseri, og det er ikke disse personenes ansvar å ha hverken gps eller å komme forberedt. Dersom en elektriker bruker 15 minutter unødvendig fem ganger i uken, kan dere selv regne ut hvor mye tapt arbeidstid dette er iløpet av et år, og det er bare én elektriker. Tenk på alle andre på nasjonalt plan, det er utrolig mye bortkastet tid. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Jeg er ikke helt enig i at dette er "alle andres" ansvar. En god GPS viser deg som oftest spot on hvilket hus du skal til. Nødetatene har også langt bedre kart å kjøre etter enn det du finner i en bil-gps til under tusingen, så det problemet der er ikke til stede. De har faktisk større problemer med at mange faktisk ikke vet hvilken adresse de befinner seg på .. 1 Lenke til kommentar
Deleted__- Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 (endret) Hvis det er din erfaring med gps, så har du ikke brukt dette verktøyet i utstrakt grad. Og jo, dersom man foretar et kjøp av en bolig mener jeg at det er ditt ansvar som boligeier og din plikt å sørge for god husnummerering, da dette er en allmenn interesse. Argumentet ditt om at nødetatene har langt bedre kart å kjøre etter faller også på egen urimelighet. Ja, de er bedre enn bilnavigasjon, det skulle da bare mangle, men det er også i nødetatenes interesse å få bekreftelsen visuelt at de har kommet til "nr 46", og ikke stole blindt på teknologien. Da står man i fare for at politiet begår razzia i feil hus, at fru hansen med hjerteinfarkt dør fordi ambulansen er på feil sted eller at brannmannskaper må vente til et hus står i lys lue og ikke kan slukke branner på et tidlig tidspunkt. Man skal aldri stole for mye på teknologi, dette er et hjelpemiddel og aldri en fasit. De har faktisk større problemer med at mange faktisk ikke vet hvilken adresse de befinner seg på .. Hva er dette for en tullete kommentar? Det handler om å minimere eller utelukke muligheten for feil og misforståelser, og å spare samfunnet og private foretak for store utgifter, og bekjempe sløseri og dermed få et mer effektivt samfunn. At et problem ikke er stort betyr ikke at det ikke kan bekjempes, og dette er såvidt jeg kan se ikke engang relatert til trådens emne? Endret 16. september 2013 av Nightfox- 2 Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Hvis det er din erfaring med gps, så har du ikke brukt dette verktøyet i utstrakt grad. Og jo, dersom man foretar et kjøp av en bolig mener jeg at det er ditt ansvar som boligeier og din plikt å sørge for god husnummerering, da dette er en allmenn interesse. Argumentet ditt om at nødetatene har langt bedre kart å kjøre etter faller også på egen urimelighet. Ja, de er bedre enn bilnavigasjon, det skulle da bare mangle, men det er også i nødetatenes interesse å få bekreftelsen visuelt at de har kommet til "nr 46", og ikke stole blindt på teknologien. Da står man i fare for at politiet begår razzia i feil hus, at fru hansen med hjerteinfarkt dør fordi ambulansen er på feil sted eller at brannmannskaper må vente til et hus står i lys lue og ikke kan slukke branner på et tidlig tidspunkt. Man skal aldri stole for mye på teknologi, dette er et hjelpemiddel og aldri en fasit. Hva er dette for en tullete kommentar? Det handler om å minimere eller utelukke muligheten for feil og misforståelser, og å spare samfunnet og private foretak for store utgifter, og bekjempe sløseri og dermed få et mer effektivt samfunn. At et problem ikke er stort betyr ikke at det ikke kan bekjempes, og dette er såvidt jeg kan se ikke engang relatert til trådens emne? Jeg har nok brukt det vektøyet i svært utstrakt grad, kan du si (Litt av poenget her må nok være å bruke det riktig.) Jeg har også et visst innblikk i hvordan nødetatene jobber (mer presist AMK/ambulansen), og tør påstå at de klarer seg rimelig bra uten nummer på absolutt alle hus. Selvfølgelig anerkjenner jeg det faktum at et nummer på huset kan hjelpe, men nødetatene bør i utgangspunktet ikke basere seg på at andre enn dem selv gjør jobben sin riktig. Det stemmer jo at du ikke skal stole for mye på teknologien, men noe er man nødt til å overlate til den. Samtidig skal du være klar over at de som kjører ambulansen har tett kontakt med en sentral der man ikke bare (optimalt sett) har lokalkjente mennesker ansatt, men også sitter på mye godt verktøy for å kunne geleide ambulansen til riktig sted svært effektivt om noe er usikkert. For ordens skyld - jeg har nummer klistret opp på husveggen. Allikevel er jeg ikke helt enig i at dette er min "plikt" og at det er "i allmenn interesse". Ja, jeg har gjort det for å være grei, men mener stadig at det overhodet ikke er vanskelig å finne fram for enhver som evner å se opp og ned på et kart (feks på en GPS i bilen). Husnumrene står også der, det er bare å orientere seg fram - det er ikke spesielt vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Allikevel er jeg ikke helt enig i at dette er min "plikt" Om du eier bolig er det din plikt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå