Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer og ha et navn på/ved dørklokka?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

I hytt og pine, antar jeg. Gata jeg bor i heter Eksempelstubben, og har en liten avgreining ned en bakke som også heter Eksempelstubben. På toppen går nummerne som vanlig, med oddetall på en side, og partall på den andre siden. Men ned i den lille bakken, der hvor jeg bor, er det annerledes. Øverst på venstresiden ligger nummer 8, som har innkjørsel fra den øverste delen. De to husene nedi bakken på venstre side er da nummerert 8A og 8B. Øverst på høyresiden ligger nummer 10, også med innkjørsen fra den øvre delen av veien. De fire husene nedi bakken på høyre siden er nummerert 10A, 10B, 10C og 10D. Idiotisk, spør du meg. Slikt skaper også stor forvirring. Hvis et husnummer skal ha bokstaver etter seg, burde alle husene med samme nummer få en bokstav, slik at det ville blitt 8A-8C og 10A-10E, hvis ikke blir det ofte stor forvirring hvis man skal til 10B, og bare kan se 10 fra gata (og tror da at noen har skrevet feil på jobbordren), og så er 10B i virkeligheten nabohuset som selvfølgelig ikke er merket.

Lenke til kommentar

Jeg støtter det Kiire sier. Det er lite som er mer irriterende enn situasjoner hvor du har Gatenavn 1, Gatenavn 1A og Gatenavn 1B. Ofte regnes heldigvis 1 som 1A, men langt ifra overalt. Det hjelper dog ikke når folk utelater bokstaven når de oppgir adressen sin.

«Hei jeg bor i Gatenavn 1 og det er fem bokstaver her så du må gjette hvilket hus jeg bor i.»

Lenke til kommentar

Fant ut at gata jeg bir i er bra merket med nummer på alle hus. En gang jeg skulle til en kunde kjørte jeg på en gate med hus på begge sider. Skulle til 21, fant 20. Etter lang tid viste det seg at 21 i lå i gata over, var i en ås. Altså 21 lå ved siden av 60 eller noe men rett "over" 20. Alle andre hus lå i normal annenhver rekkefølge Det var irriterende det :p

Lenke til kommentar

Noen liker ikke å ha navn på huset, jeg er en av dem.

Men, om jeg har avtale med noen, si elektriker eller slikt, så tar jeg selvfølgelig alt på min kappe om han bruker 30 minutter på å finne ret hus. Selvfølgelig skal han få betalt for dette, og jeg kommer på ingen måte til å være sur og hevde han har kommet for sent.

Lenke til kommentar

Men, er det noen som faktisk vet noe om hvordan numrene blir satt?

Det er kommuna som setter gatenummera, då gjerne gjennom teknisk etat.

Det vil være lettare å finne fram dersom ein kjenner til hovedreglane for nummerering.

I tettbyggd strøk:

-Når du kjem til ei ny gate så starter ein å telle frå høgre side, så nr 1 ligg på høgre side, til venstre ligger nr 2, andre huset på høgre side får nummeret 3, osv. Så det er oddetal på høgre side og partall på venstre side. Nummeret blir delt ut etter kvar hovedinngangen er.

-Nummeret blir delt ut etter kvar hovedinngangen er, dersom det er fleire innganger så får den fyrste inngangen bokstaven A og den neste bokstaven B, osv.

-I sidegater som har samme navn som hovedgata så følger ein samme systemet ved at alle husa som ligg i sidegata til venstre (når du kjem frå starten av gata) får kun partall. Dette for å unngå forvirring. Som hovedregel så skal sidegatene ha eige gatenavn dersom det ligger meir enn 5 hus i gata eller gata er lenger enn 2 km.

-Ein følger med andre ord kanten av vegen frå starten av gata til slutten av gata. Nummereringa legg også opp til at ein følger kanten også inn på gårdsplasser, stikkvegar og liknande.

Eks: Dersom ein f.eks følger høgre side (kun oddetall) av vegen så setter ein nummer 1 på fyrste inngangsdøra ein går forbi, neste inngangsdør får nr 1B dersom det er i samme bygg, eller nr 3 dersom det er eit frittliggande bygg. Når ein kjem til ein stikkveg så fyller vi stikkvegen rundt og fortsetter å angi nummer etter samme system.

Utanfor tettbygd strøk:

-Her er det eit gatenummer per 10 m veg frå der vegen starter. Eit hus som ligger 1300 meter frå starten av vegen får då nummer 130. Når det er nummer 130 (partall) så veit vi frå hovedregelen at huset skal ligge på høgre side. Dersom huset ligger på venstre side så får det nummer 131.

Enkelte kommuner kan avvike frå hovedreglane (ved å bytte om kva som er partall og oddetalls siden av vegen), men for dei kommunane der dette gjelder så er systemet konsekvent for heile kommunen.

Det kan også være verdt å nemne at bolignummeret følger ein tilsvarande systematikk. Ein setter bolignummeret til kvar enkelt leiligheit ved å følge venstreveggen når ein kjem inn hovedinngangen eller trappa. Har du bolignummeret H0302 så bur du ein hovedetasje i 3 etg, andre leiligheit når du går til venstre.

I tillegg til H for hovedetasje så har ein L for loftsetasje, K for kjelleretasje og U for underetasje.

Bokstaven seier noke om kvar i bygget leiligheita ligger, dei to fyrste siffera seier kva etasje du bur i, og dei to siste siffera seier kva nummer din bolig har i den etasjen.

Også her følger ein venstreveggen og teller hovedinnganger/dører, eventuelle kjøkkeninnganger, boder, osv telles ikkje med. Hybler eller leiligheiter utan eige kjøkken skal heller ikkje tellast med.

Systemet er kanskje litt komplisert, men når du kan litt om det så er det mykje lettare å finne fram.

• Liker 2
Lenke til kommentar

La meg spørre et annet spørsmål: Hvor vanskelig er det å merke postkassa si?

Jeg har jobbet som både post- og avisbud og jeg ergrer meg over hvor mange som ikke setter navn eller adresse på postkassene sine. Det finnes mange svære stativ med titalls kasser hvor opptil halvparten hverken har navn eller nummer. Hvordan i all verden skal jeg klare å levere riktig da?

Jeg har også vært borti folk som ikke har postkasse i det hele tatt. Hva i all verden er greia med det? Ikke noe fornuftig sted å legge posten heller. En gang møtte jeg han som bodde der og spurte om han hadde kasse, men han svarte at nei det hadde han ikke, men skulle kanskje hatt det? Hadde vært en fordel det, svarte jeg.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Noen liker ikke å ha navn på huset, jeg er en av dem.

Men, om jeg har avtale med noen, si elektriker eller slikt, så tar jeg selvfølgelig alt på min kappe om han bruker 30 minutter på å finne ret hus. Selvfølgelig skal han få betalt for dette, og jeg kommer på ingen måte til å være sur og hevde han har kommet for sent.

HVORFOR vil du ikke ha navn på huset? Leker du hennelig agent ellet har konstant noia?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

HVORFOR vil du ikke ha navn på huset? Leker du hennelig agent ellet har konstant noia?

Han har vel forberedt seg på trusler fra deg. Ikke så kult å få en illsint forumbruker med balltre på døra, vet du.

Jeg har forøvrig heller ikke navn på døra, men det er fordi jeg er lat. Det sto der før men er av en eller annen grunn blitt visket ut.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Vi lever i en stadig mindre annonym verden, der hvem som helst kan gå inn i google maps og sjekke ut hvordan hagen, huset mitt og naboene har det. Både Streetview og Satelitter. De som har noe med meg å gjøre, vet hvor jeg bor, alle andre, trenger ikke å vite noe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

La meg spørre et annet spørsmål: Hvor vanskelig er det å merke postkassa si?

Jeg har jobbet som både post- og avisbud og jeg ergrer meg over hvor mange som ikke setter navn eller adresse på postkassene sine. Det finnes mange svære stativ med titalls kasser hvor opptil halvparten hverken har navn eller nummer. Hvordan i all verden skal jeg klare å levere riktig da?

Jeg har også vært borti folk som ikke har postkasse i det hele tatt. Hva i all verden er greia med det? Ikke noe fornuftig sted å legge posten heller. En gang møtte jeg han som bodde der og spurte om han hadde kasse, men han svarte at nei det hadde han ikke, men skulle kanskje hatt det? Hadde vært en fordel det, svarte jeg.

Hei du, hyggelig å treffe på deg! Du kan tydeligvis ikke ha vært postbud her i området :)

Her gir de totalt faen i å lese hva som faktisk står på postkassene før de putter ting oppi. Jeg leier en sokkelleilighet, og har da naturligvis samme adresse som utleieren, men vi har hver vår postkasse (på samlestativ øverst i gata). Begge postkassene er merket veldig tydelig, "Ola, Kari, Truls og Magda Normann - Eksempelgata 1A" og "Erik og Alexander Fabulous - Eksempelgata 1A". Alikevel har jeg fått posten til husverten, han har fått vår post, jeg har fått posten til naboer som bor helt i andre enden av gata, jeg har fått posten til naboer som har dævva for lenge siden. Har bodd her i snart 5 år, og har mista tellinga på hvor mange ganger jeg har ringt Posten for å klage. Det er hvertfall flere enn 10 ganger.

Men nok om det!

Personlig syns jeg det er en forferdelig uting med bokstaver i husnummer, annet enn når det er snakk om leiligheter i blokk eller rekkehus, som faktisk er en sammenhengende enhet. Å ha 4 hus med normal avstand fra hverandre, hvor et har nummeret 10, og de tre andre 10A - 10C, virker for meg totalt ulogisk.

Det skjedde faktisk da min mor kjøpte hus, tomten var blitt splitta i 4. Huset hadde originalt nummer 9, men da de nye husene kom ble faktisk min mors hus "omdøpt" til 9A, og naboen fikk 9B, de to andre husene ble 11A og 11B, men da er det liksom greit siden det hvertfall ikke er et hus med samme nummer, UTEN bokstav.

Lenke til kommentar

Hvordan skal de ellers gjøre det da? Du ha en gate med 10 eiendommer. Der eiendom 1-3 og 5-10 er bygget hus på.

Så blir det bygget to hus på eiendom 4. Hvilket nummer skal da de husene få?

Alternativet er å gi dem samme nummer, med forskjellig bokstav, gi det ene en bokstav som ikke er tatt og da få 11ern stående midt mellom 4 og 5, eller gi alle husene ny bokstav.

Lenke til kommentar

Hei du, hyggelig å treffe på deg! Du kan tydeligvis ikke ha vært postbud her i området :)

Her gir de totalt faen i å lese hva som faktisk står på postkassene før de putter ting oppi. Jeg leier en sokkelleilighet, og har da naturligvis samme adresse som utleieren, men vi har hver vår postkasse (på samlestativ øverst i gata). Begge postkassene er merket veldig tydelig, "Ola, Kari, Truls og Magda Normann - Eksempelgata 1A" og "Erik og Alexander Fabulous - Eksempelgata 1A". Alikevel har jeg fått posten til husverten, han har fått vår post, jeg har fått posten til naboer som bor helt i andre enden av gata, jeg har fått posten til naboer som har dævva for lenge siden. Har bodd her i snart 5 år, og har mista tellinga på hvor mange ganger jeg har ringt Posten for å klage. Det er hvertfall flere enn 10 ganger.

Nei, jeg har nok ikke det. Hadde jeg vært postbud i ditt område skal jeg love deg at du og naboen hadde fått riktig post :)

Endret av Kjøleskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi lever i en stadig mindre annonym verden, der hvem som helst kan gå inn i google maps og sjekke ut hvordan hagen, huset mitt og naboene har det. Både Streetview og Satelitter. De som har noe med meg å gjøre, vet hvor jeg bor, alle andre, trenger ikke å vite noe.

Jeg regner med du har reservert deg mot oppføringer i ymse kataloger. :) Hvis ikke blir hele poenget med å ikke ha navn på huset borte, hvis hvem som helst kan slå opp på nettet og se hvor du bor, men når de kommer frem til huset de har sett bilder av på nett finner de ikke navnet ditt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg regner med du har reservert deg mot oppføringer i ymse kataloger. :) Hvis ikke blir hele poenget med å ikke ha navn på huset borte, hvis hvem som helst kan slå opp på nettet og se hvor du bor, men når de kommer frem til huset de har sett bilder av på nett finner de ikke navnet ditt.

Utdyp? Hvilke kataloger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...