Gå til innhold

Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer og ha et navn på/ved dørklokka?

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg er elektriker, og noe av det verste jeg vet med jobben min er at folk er utrolig dårlige til å merke husene sine med husnummer! Liker å være presis, har jeg sagt at jeg kommer mandag klokka 7:00, så kan du være ganske trygg på at jeg er der da (sannsynligvis 06:50, hvis trafikken har gått greit). Da er det forferdelig irriterende å måtte lete etter hvilket hus man skal til, fordi det ikke er nummer på dem, eventuelt at huset er sort/brunt med et sort nummerskilt som er umulig å se i mørke.

I dag skulle jeg til en kunde, hadde avtalt å komme kl. 7:00, og var i gata kl 7:00. Jeg skulle til Eksempelveien 24, kjørte innover og kom til en dobbel garasje, med en tømmerstokk som hadde nummerne 22 og 24. Greit, da hadde jeg hvertfall kommet til riktig innkjørsel. Det lå to hus ved siden av hverandre, ca. 100m mellom. Jeg kikka på postkassen, for å dobbelsjekke at det var kundens navn som stod der. Det første huset hadde ikke noe nummer på seg, og heller ikke noe navn på dørklokka ... fantastisk. I min tvil, gikk jeg da mot det andre huset. Ingen husnummer, grrrr! Jeg må helt opp på trappa, for å kunne se at det med knøttliten skrift på ringeklokka står et annet navn enn det jeg skulle til. Så da gikk jeg tilbake til det første anonyme huset, og ringte på den anonyme dørklokka. Heldigvis var det riktig kunde denne gang, men det har hendt flere ganger at jeg har banket på feil dør...

Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer, og ha et navn på/ved dørklokka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er elektriker, og noe av det verste jeg vet med jobben min er at folk er utrolig dårlige til å merke husene sine med husnummer! Liker å være presis, har jeg sagt at jeg kommer mandag klokka 7:00, så kan du være ganske trygg på at jeg er der da (sannsynligvis 06:50, hvis trafikken har gått greit). Da er det forferdelig irriterende å måtte lete etter hvilket hus man skal til, fordi det ikke er nummer på dem, eventuelt at huset er sort/brunt med et sort nummerskilt som er umulig å se i mørke.

I dag skulle jeg til en kunde, hadde avtalt å komme kl. 7:00, og var i gata kl 7:00. Jeg skulle til Eksempelveien 24, kjørte innover og kom til en dobbel garasje, med en tømmerstokk som hadde nummerne 22 og 24. Greit, da hadde jeg hvertfall kommet til riktig innkjørsel. Det lå to hus ved siden av hverandre, ca. 100m mellom. Jeg kikka på postkassen, for å dobbelsjekke at det var kundens navn som stod der. Det første huset hadde ikke noe nummer på seg, og heller ikke noe navn på dørklokka ... fantastisk. I min tvil, gikk jeg da mot det andre huset. Ingen husnummer, grrrr! Jeg må helt opp på trappa, for å kunne se at det med knøttliten skrift på ringeklokka står et annet navn enn det jeg skulle til. Så da gikk jeg tilbake til det første anonyme huset, og ringte på den anonyme dørklokka. Heldigvis var det riktig kunde denne gang, men det har hendt flere ganger at jeg har banket på feil dør...

Hvor vanskelig er det å merke huset sitt med husnummer, og ha et navn på/ved dørklokka?

Det offentlige sliter ofte like mye med å skilte gatenavn, så litt vrient er det nok.

Endret av Hille
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kunne du ikke evt. se på om det f.eks. var nummer på 20 eller 26 og så gjettet at 24 var den som lå nærmest 26/lengst unna nummer 20?

Jeg fikk forøvriig en vaskemaskin levert for en tid tilbake, og sjåføren ringte da han ikke klarte å finne adressen min og ringte for å høre hvor jeg bodde. Viste seg at han hadde tastet "veien" på GPS'en sin, og når han ikke fant noe på det, så falt det han ikke inn å prøve "vegen" istedenfor.

Endret av marfo83
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er du ironisk? Kunder som stiller urimelige krav er da ingenting uvanlig.

Hvor får du det fra at jeg er ironisk? Jeg mener det i fullt alvor. Om dere har avtalt et tidspunkt hvor du skal dukke opp, er det bare å ringe og spørre etter nærmere veibeskrivelse når du nærmer deg. At de ikke tar telefonen er ikke ditt problem (annet enn at du ikke finner veien.) En avtale går begge veier. Det er like mye ditt ansvar at du finner frem som kundens. Det er urimelig å kreve at alt skal tilrettelegges for deg uansett hva det gjelder.

Btw en mobiltelefon har logg over alle samtalene som er skjedd i det siste, også de som ikke er besvart. Det burde da være bevis nok for at du forsøkte så godt du kunne å kontakte kunden.

Endret av Lykketrolling
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva med å ta frem mobilen? "Hei, jeg er *blip*, og har ankommet gaten. Hvilket hus er det jeg skal til? Det blå huset, andre fra venstre ved siden av et lekestativ? Takk, da er jeg der om ett minutt." Verre er det ikke.

Det er nettopp det jeg må ty til noen ganger, men det burde ikke vært nødvendig, det er hele poenget. Men, det har også hendt en gang at jeg hadde kunden på telefonen for å spørre hvilket hus det var, hvor kunden forklarte feil og jeg alikevel havnet på naboens dør. Da var det snakk om en liten gruppe hus, ingen med synlige nummer, mesteparten av dem hvite (kunden forklarte at jeg skulle til et hvitt hus)...

EDIT: Dessuten er det ikke alltid at kunden er hjemme heller, nøkkelen skal ligge ute under dørmatta eller søppelkassene osv. Da blir det hele enda vanskeligere. Jeg har hørt en historie om en rørlegger som skulle rive et bad, kunden var ikke hjemme men nøkkelen skulle ligge under matta. Rørleggeren kom frem, begynte å rive badet ... naboens bad. Husker ikke om det var miskommunikasjon mellom rørleggeren og sjefen der, men ting kan skje, spesielt når huset har hverken nummer eller navn.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Kunne du ikke evt. se på om det f.eks. var nummer på 20 eller 26 og så gjettet at 24 var den som lå nærmest 26/lengst unna nummer 20?

Hvis han hadde samme problem som det er her hvor jeg bor er det veldig lite vits i. Her er det slik at hvis du går inn i en gate ser du gjerne husene sånn:

Første hus på venstre side: 1

Første hus på høyre side: 2

Andre hus på venstre side: 3

Osv. Så langt så vel. Men så kommer man gjerne til hus nummer 7, og da er nummer 7 logisk nok fjerde hus på venstre side av veien. Fjerde hus på høyre side skulle nå være nummer 8, men istedenfor står det plutselig 11. Og nå begynner det å se sånn ut:

Venstre: 9

Høyre: 12

Venstre: 8

Høyre: 10

Venstre: 14

Osv. Nå høres det helt sikkert ut som jeg overdriver, men slik er virkelig husene nummerert her i området. Det er utrolig irriterende.

Når det gjelder kunder, så har vi en kunde på som alltid synger når han kommer inn. I dag var det en eller annen patriotisk folkevise. Koselig. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det er et system på nummergivningen, men at det har med hvor langt inn i veien husene er. Ikke hvilket nummer i rekken husene er.

Men det er og stor mulighet for at jeg tar feil!

Eneste system som er i bruk er vel par- og oddetall på hver sin side av veien og at lavest nr er i begynnelsen av gaten/veien.

Kan vel sikkert variere fra kommune til kommune.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ganske sikker på at det er et system på nummergivningen, men at det har med hvor langt inn i veien husene er. Ikke hvilket nummer i rekken husene er.

Men det er og stor mulighet for at jeg tar feil!

Husk at det kan ha blitt bygget hus på forskjellige tidspunkt. Da går teorien med annenhver nummer i vasken...

Lenke til kommentar

AFAIK, så varierer det hvordan området rundt er. I tettbygde strøk, der tomter er delt inn på forhånd i reguleringsplaner, nummereres de fortløpende med partall på ene siden av veien og oddetall på den andre.

Ved områder der det er langt mellom hver hus (mao, ikke i byggefelt) er det mer vanlig at nummeret sier noe om hvor langt inn på veien huset ligger, men fremdeles med partall/oddetall på ulike sider. Eksempelvi kjenner jeg noen som bor i "Gatenavn 862". De bor litt over 8.6 km innpå veien, på venstre side.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at det kan ha blitt bygget hus på forskjellige tidspunkt. Da går teorien med annenhver nummer i vasken...

Ja, og dette støtter jo det jeg sier. Altså at husnummer blir avgjort på faste mål. At de har en standard tomtstørrelse som de gir nummer til før det blir bygget noen hus i det hele tatt, og om noen bruker mer enn 1 tomtestørrelse på sin eiendom så hopper de over tilsvarende nummer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Moderatorene er tydeligvis på fylla... Denne tråden gir jo ingen mening nå, med mindre man kommer hit etter å ha lest kunde-tråden. Og innlegget mitt, som startet diskusjonen over det hele, ligger igjen der.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg opplever stadig det samme når jeg leverer pizza. Det verste er kunder som ber meg ringe, men som verken svarer når jeg faktisk ringer, eller har synlig husnummer og ringeklokke slik at jeg finner frem. Eller de som deler hus med flere, men hvor alle ringeklokkene er uten navn. Hva er poenget med en ringeklokke hvis ingen vet den tilhører deg?

Jeg husker en levering til en boligblokk hvor kunden skrev på bestillingen at jeg måtte ringe. Jeg ringte, men ingen svarte. Jeg ringte fem-seks ganger over ti minutter uten å få svar. Kundens navn sto ikke på ringeklokkene, og i et desperat forsøk (pluss at jeg måtte videre) ringte jeg på alle de andre ringeklokkene og spurte etter kunden. Ingen visste hvem det var, og en meget hyggelig eldre herremann kom til og med ut med telefonboken (du vet, den store analoge boken) og gikk gjennom alle som hadde samme navn som kunden. Ingen bodde i nærheten av der blokken sto.

Jeg var på vei til å dra, men tenkte jeg måtte ringe en siste gang. Da svarte han! Det viste seg at kunden min var på besøk hos en av de som bodde i blokken. Heldigvis tipset han godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...