clarke133 Skrevet 7. september 2013 Forfatter Del Skrevet 7. september 2013 Kan jeg da velge å ta kjemi 2, biologi 2 og spansk III på vg3 med å ha hatt fys1, r1 og kjemi1 vg2? Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 7. september 2013 Forfatter Del Skrevet 7. september 2013 Er det slik at medisinstudenter pleier å gå ut av vgs med 4 realfagspoeng? Mao med full pott? Dette krever jo både R2 og alle de vanskeligste fagene? Lenke til kommentar
belius Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Kan jeg da velge å ta kjemi 2, biologi 2 og spansk III på vg3 med å ha hatt fys1, r1 og kjemi1 vg2? Hei igjen. For det jeg vet så kan du ikke gå over på biologi 2 i vg3 uten å ha hatt biologi 1 i vg2, så nei, dette går ikke. Du må ha 2 realfag over to år. Er det slik at medisinstudenter pleier å gå ut av vgs med 4 realfagspoeng? Mao med full pott? Dette krever jo både R2 og alle de vanskeligste fagene? Jeg vil si at den vanskeligste veien er et godt valg. Jeg har to venniner som kom inn på medisinstudiet i bergen rett etter videregående med tilnærmet 5,8-6 i snitt. De kjørte begge to på med 3 realfag over 2 år (fysikk, matte, kjemi). Fra dag 1 gunnet de på og fikk 6 i alle realfagene over begge årene. (den ene av dem fikk til og med 12000 kr for beste realfag elev i vårt kull osv.) Visst du velger R1,F1,K1,B1 i vg2 og går videre med K2 og B2 i vg3 kan du klare det samme, men jeg tror ikke du får 4 poeng, og du blir så og si nødt til å få 6 i R1,F1,K1,K2,B1,B2 + en hel del andre fag. Et lurt triks her som du er inne på, om disse fagene ikke vil gi deg 4 poeng, er å ta et språkfag på nivå III i vg3, som gir deg 1 studiepoeng. Da vil du også komme opp i grensa vil jeg tro. Det er viktig å huske på at eksamen i 3. klasse kan ødelegge mye av planene dine. Mange går på en smell på hovedmål skriftlig, samt kan du komme opp i sidemål skriftlig osv. osv. I tillegg til dette, bør du håpe på å komme opp i eksamen i 1. og 2. klasse, og selfølgelig få toppkarakter i de. Så lenge du får flere karakterer med en karakter (6) som er over snittet ditt (for eksempel 5) , jo bedre er det. Visst ikke så er det lurt å ha så få karakterer som mulig. Endret 7. september 2013 av belius Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 Det er mange som satser på alle 4 poengene for å øke snittet. Alt er jo også avhengig av hvor godt du greier å prestere i disse fagene, men du vil trenge lavere karakterer enn om du velger fag som ikke gir realfagspoeng. Du kan velge den kombinasjonen av fag om du har spansk 2 på vg2. Det var flere på mitt kull på vg3 som tok biologi 2 uten å ha hatt biologi 1 først (kunnskapsløftet), så dette er et av unnskaksfagene hvor dette er mulig! Fagkombinasjonen du har satt opp vil gi 2,5 realfagspoeng og 1 språkpoeng (språk nivå 3), noe som vil gi 3,5 poeng. Språkpoeng vil regnes med i maksimalt antall poeng, du kan derfor ikke få mer enn 3 realfagspoeng når du får 1 språkpoeng. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 7. september 2013 Forfatter Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Hei! Jeg har tenkt å søke i Tromsø med førstegangsvitrnemål og nordnorsk kvote. Her ligger poengsnittet på rundt 52,4 studiepoeng. Jeg snakker flytende fransk så kommer til å velge dette på vg3 for å få et helt språkpoeng, dette vil trekke mye opp? I tillegg kom jeg opp til eksamen skriftlig engelsk i vår. Her fikk jeg 6 så dette vil også bare være positivt? Drømmen hadde vært medisin og ser ikke for meg noe annet egentlig, var derfor jeg vare inne på tanken med s1 og s2, fordi jeg har idrett nå på vg2 som et programfag.. Dermed må jeg fortsette på kjemi2 og r2 eller f2 hvis jeg velger r1 nå på vg2. Hadde jeg ikke hat idrett så hadde valget falt på biologi 1 og fordype meg i det på vg3, men gjort er gjort og trives ekstremt mye med idretten min. En tankegang var å gå for s1/k1/f1 med idrett vg2 og kjemi 2, s2 og fransk III på vg3. Hvis ikke måtte jeg valgt fransk III kjemi2/r2. Dette vil være betydelig vanskeligere og kan potensielt trekke ned snittet selvom jeg får 0,5 poeng mer. Sett på fra et litt annet perspektiv: Det er bare 0,5 realfagspoeng forskjell mellom å velge r-matten i forhold til s-matten. Jeg ser for meg at s-matten potensielt kunne være enklere og belønne meg med bedre karakter med mindre jobb i matten. Da hadde jeg hatt tid til å kunne fokusere på andre avgansfag på vg3. Noen innspill her? Er ikke noen lat person, går hardt inn for skole og gjør ting som er nødvendig, men her vil jeg bare prøve å sikre framtidsutssiktene mine litt bedre EDIT: Noen som vet om de nye reglene for fag som privatist som berører førstegangsvitnemål? Tenkte nemlig å kanskje ta Fransk III som privatist, slik at jeg kunne hatt idrett, kjemi og r2 eller s2 (spørs hva jeg bestemmer meg til) på vg3? Endret 7. september 2013 av clarke133 Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 EDIT: Noen som vet om de nye reglene for fag som privatist som berører førstegangsvitnemål? Tenkte nemlig å kanskje ta Fransk III som privatist, slik at jeg kunne hatt idrett, kjemi og r2 eller s2 (spørs hva jeg bestemmer meg til) på vg3? Slik jeg har forstått det vil alle fag du tar opp som privatist mens du går vgs bli lagt til i førstegangsvitnemålet ditt. Det er kun når du tar opp fag etter vgs at disse legges i nytt vitnemål. Dette kan du også utnytte om du fikk en karakter i et fag (f.eks matte på vg1) som du ikke er fornøyd med, så kan du ta det opp underveis på vgs. Men det er viktig å vite at jo færre karakterer du har på vitnemålet, jo mer vil dine 6ere trekke opp snittet, så ikke ta opp noen ekstra fag om du ikke forventer 6 i dem. Lenke til kommentar
belius Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Om det med privatist:Så lenge du tar om igjen faget før endt Vgs utdanning kommer det på førstegangsvitnemålet ut i fra det jeg vet. Det beste du kan gjøre viss du skal gå privatist i et fag er å ta opp igjen et fag du har 2 karakterer i. Da vil du bytte begge disse karakterene med den nye "privatistkarakteren".Eksempel:4 i T1 standpunkt og 3 i T1 eksamen skriftlig. Snitt =3,5.Du tar så T1 privatist i andre klasse, får 5. Snitt = 5Også foreslår jeg du rekner på hvor mange studiepoeng du har og trenger. Viss du tar frank III så har du 1 poeng, da trenger du 3 fra realfag (og ikke mer, du kan bare få 4 totalt). Endret 7. september 2013 av belius Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 7. september 2013 Del Skrevet 7. september 2013 (endret) Det du evt kan spørre rådgiveren din om du kan få lov til å droppe et valgfag på vg3 når du tar fransk 3 som privatist. Da vil du ikke få noen ekstra fag på vitnemålet, og du vil få mer tid til å lese på de fagene du har på skolen. edit: hvorfor vil du ta fransk 3 som privatist egentlig? er det fordi skolen ikke tilbyr dette faget? Endret 7. september 2013 av medisinstud Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 8. september 2013 Forfatter Del Skrevet 8. september 2013 Ja, skolen min tilbyr ikke fransk. Men snakker også spansk, så kan kanskje velge spansk III, men da blir det medt sans en byklasse. I en av disse vil jeg gå for 6. Jar regnet ut at keg får 2,5 poeng med s-matten og 1 poeng for språk nivå III. Totalt 3,5. Dette burde vell holde kontra r-matten som jeg ville fått 4 poeng? Lenke til kommentar
aryastark Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Du bør regne ut hvor høyt snitt du tror du får, så kan du se hva de ekstra 0,5 poengene gir deg. for noen som ligger nær poenggrensa kan de være helt avgjørende. Du kan også se på hvordan snittet ditt endrer seg dersom du får 6 i S2, kontra 5 i R2 med ekstrapoeng. Da kan du kanskje finne ut av hva som er beste alternativ for deg.Husker ikke helt hva førstegangsvitnemålskvota var i år, litt over 51 tror jeg i alle fall. Det er ganske mye lavere enn den var for et par år siden, hvor den var over 54. Du bør muligens satse på litt gode karakterer i tilfelle den går opp igjen. Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Hadde jeg vært deg så ville jeg enten tatt R2 - du vil få igjen for det, eller skaffe meg fordypning gjennom privatisteksamener. Da kan du f.eks. ta S1 + S2, noe som gir deg fordypning nummer to. Alternativt kan du finne et kjempe lett fag som gir samfunnsfordypning sammen med idrettsfordypningen. Jeg gjorde det, og tok Entrepenørskap og Bedriftsutvikling 1 & 2 som privatist. To sekser - KJEMPE LETT! Endret 9. september 2013 av Camorra Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 OPpdatering! Jeg har snakket med mange av mine venner som hadde R1 ifjor og som begynte på R2 iår. De aller fleste har byttet over til S2 fordi de sier at R2 krever veldig mye jobbing som fjerner mye fokus på de andre fagene. Det har oppstått et problem til.. Jeg hadde tenkt å ta fransk nivå III som privatist til våren, men jeg har hørt rykter om at de skal endre reglene ved fag som privatist. Nå er reglene slik at en kan ta fag som privatist og få førstegangsvitnemål så lenge en tar som privatist iløpet av vgs. Ryktene skal ha det til at privatistbeløpet skal økes og at reglene skal endres slik at hvis en tar fag som privatist ILØPET av vgs så vil en miste førstegangsvitnemål. Hvis dette er tilfelle er det helt uaktuelt for meg og ta som privatist. Dette betyr at jeg mister muligheten for å få et helt ekstrapoeng fra språk. Trenger innspill ang disse nye reglene? Er det bare tull, eller er det hold i disse ryktene? Lenke til kommentar
Bodø/Glimt Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Hehe, det var noe jeg levde godt på når jeg gikk videregående. Tok vel 4 privatisteksamener på VG3 for å pynte på karakterene og få to ekstra karakterer/relfagspoeng. Hjalp godt på det... Jeg har ikke hørt om noe slik, og helt ærlig så kommer vel ikke en slik endring over natten. Det vil si at jeg ville kontaktet privatistkontoret og rådgiver, eventuelt privatistansvarlig på skolen, for å høre. Og nå er det jo også slik at du ikke kan melde deg opp før 1. januar, så du har jo god tid på å sjekke dette. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Hverken rådgiver eller privatistansvarlig har peiling på min skole, de er til svært liten hjelp, uansett hva det skulle være. Har vært der med mine caser uten noe hell. Var inne på medisintråden og leste det ang privatisteksamen, men finner det ikke nå, enten er det fjernet eller redigert.. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Hør med utdanningsdirektoratet. Lenke til kommentar
clarke133 Skrevet 16. september 2013 Forfatter Del Skrevet 16. september 2013 Hvordan kommer jeg i kontakt med dem? Lenke til kommentar
yeidof Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 Hvordan kommer jeg i kontakt med dem? Står veldig oversiktlig på nettsiden - link. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå