Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritak i matematikk (dyskalkuli)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lenge slitt med matte og har hatt flere lærere som har sett at jeg har vansker og gitt uttrykk for at jeg burde ta en test som kan påvise om jeg har dyskalkuli eller ikke.

Jeg har hatt dialog med PPT på mail de to siste dagene og de har sagt at de ikke kan gi meg utredning da jeg ikke har elevstatus, og har da sagt at jeg må gå til private aktører. Så mitt spørsmål er om det er noen på dette forumet som vet om private aktører (Oslo/Osloområdet) som tilbyr dette og som jeg kan få godkjent ved inntak på høyere utdanning.

(Ingen av fagene jeg har søkt/skal søke til utdanning krever matematikk)

Endret av The Doctor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

(Ingen av fagene jeg har søkt/skal søke til utdanning krever ikke matematikk)

Det er en dobbelt nektelse.

Der finnes mange dårlige lærere. Jeg overtok en gang en klasse i matematikk på økonomisk gymnas i Haugesund. 6 av elevene lå an til stryk med karakteren 1. Jeg sa at ingen elver i den klassen skulle stryke. Ingen strøk, selv om de andre lærerne sa at jeg kunne gi opp den klassen.

Gå tilbake og begynn der du ikke forstår, til folkeskole pensum om det trengs. Ta små skritt og les 15 minutter og regn oppgaver 45 minutter. Oppgaver, oppgaver, oppgaver er nøkkelen til å bli flink. Samle mønsteroppgaver som du skriver fint inn i en bok. Forstå og repeter og repeter de oppgavene til de sitter.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Læreren min i tredje klasse var veldig dyktig og hjalp meg veldig mye, men det var forgjeves. Mesteparten av den feilen skal rettes mot meg da jeg var skolelei så til de grader i tredje klasse og ikke la ned nok innsats.

Jeg har gjort (og gjør) fremdeles flere oppgaver og går gjennom mye av det jeg ikke forstår eller er ekstra vanskelig for meg, skriver ned notater og oppgaver og tar med meg dette på eksamen. Jeg skal ta eksamen om igjen, men om det blir i år eller til våren igjen er usikkert. Å ta en slik dyskalkulitest er bare for å ha noe å falle tilbake på om jeg stryker igjen. Blant fagene jeg vil søke på som krever matte er sosiologi og psykologi, så jeg vil jo selvfølgelig stå i faget. Har jobbet nå i ett år og skal jobbe enda ett år, men å gå 3 år uten å få begynt på noen utdanning greier jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I mange fag kommer du ikke utenom teoretisk og anvendt statistikk. Mye av det er anvendt matte. Kommer du noen gang bort i web utvikling og programmering er det ofte en fordel å kunne matematikk. Selv er jeg samfunnsøkonom med spesialisering i finans og hadde ikke greid meg uten mattematikk.

For øvrig kan du får mye hjelp på dette forumet og jeg minner om denne

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1495632

tråden. Der får du hjelp til det meste. Vær ærlig å si at du sliter med matematikk og at det som virker opplagt for deg ikke nødvendigvis er det for meg. Men misbruk ikke forumet ved å få alt inn med teskjeer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...