Jacob84 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jeg har et lite problem, som jeg håper dere kan hjelpe meg med. Saken er som følgende. Jeg kjøpte et hus for noen år tilbake, der ett av rommene var lagt opp rør i vegger/tak tiltenkt prosjektor. Nå ønsker jeg å ta dette i bruk selv, men rørene er for små til HDMI. (Jeg antar at det har gått S-video kabel der før). Jeg ønsker å sette opp en 1080dp prosjektor, og må da ha HDMI kabel igjennom. Problemet er at røret er for smalt til dette. Er det noen som har forslag hvordan jeg kan få dette til ? 1: kappe kabel, og skjøte den sammen igjen når den er dratt igjennom. 2: demontere selve kontakten,dra den igjennom. og sette den sammen igjen. 3: legge en Mac 6 kabel igjennom. Jeg skal ærlig innrømme at jeg er på tynn is her, så håper noen av dere kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) HDMI extender via TP kabel (feks. denne) Kutt av den ene kontakten, trekk kabelen og sett på kontakten igjen (til det trenger du riktig tang). Endret 3. september 2013 av covah Lenke til kommentar
Jacob84 Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 HDMI extender via TP kabel (feks. denne) Kutt av den ene kontakten, trekk kabelen og sett på kontakten igjen (til det trenger du riktig tang). Vil ikke dette påvirke signalet? Tenker jeg må ha i underkant av 10m kabel. Forstår såpass at det er ulike kvaliteter på kablene, og setter pris på at dere kan tipse meg om gode kabler. Lenke til kommentar
covah Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Du trenger vanlig CAT5e eller CAT6 kabler til dette. Billige eller dyre spiller liten rolle. Oppdaterte linken til en som støtter HDMI 1.3b, den første jeg linket til støttet bare 1.2 standarden. 1.3 standarden støtter ikke ARC og 3D... Det finnes extendere som støtter 1.4 også, men de koster noe mer, feks. denne. Denne krever også CAT6 kabler. Disse kablene er ikke spesielt dyre, du får feks. 20m CAT6 kabel ferdig med kontakter til 269 kr (du trenger 2 stk). Det finnes også kabel på rull uten kontakter hvis du heller vil sette på begge kontaktene selv. Til å sette på kontaktene, trenger du en modulær tang og noen RJ-45 kontakter. Lenke til kommentar
Jacob84 Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Det er ikke mulig å kappe HDMI kabelen, og dra den igjennom. Får å så montere kontakten igjen ? Det er da selve kontakten som er for stor til å dra igjennom, Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Det er ikke mulig å kappe HDMI kabelen, og dra den igjennom. Får å så montere kontakten igjen ? Det er da selve kontakten som er for stor til å dra igjennom, Jo, men HDMI ledningen er full at små ytterst tynne ledere. I så fall anbefaler jeg et såkalt breakout adapter når du skal sette sammen lederne igjen, du kan bare gi opp å lodde/koble selve HDMI kontakten for hånd. Uansett må du passe på at alle ledere kommer på rett sted. http://www.canford.co.uk/Products/44-116_IKON-HDMI-ST-HDMI-Screw-terminal-breakout-adapter Alternativt kan du se om du får en kabel med mini eller micro HDMI kontakt gjennom trekkerøret: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a5/HDMI_Connector.jpg Endret 3. september 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
Jacob84 Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 Ofte er det enkle det beste. Jeg var oppe på loftet mitt i går, og inspiserte ruten hvor mine kablerør går. Det viser seg at jeg har tilgang til disse rørene fra oven, og dermed er det ikke noe problem å bytte disse rørene. Mitt problem er dermed løst. Takker alle for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå