Kaudervelsk Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Hvis 35% får karakteren B eller bedre i et enkeltfag, hvor mange får da karakteren B ( eller bedre) i snitt - forutsatt at det totalt er 20 karakterer til sammen? Endret 3. september 2013 av Kaudervelsk Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Om man fjerner individuelle egenskaper hos studentene og betrakter karaktersettingen som et lotteri er det "ingen" som får B eller bedre i snitt. 0,35^20 = 7,6 *10^-10. Selvfølgelig er det ikke slik i den virkelige verden siden karakterer ikke baserer seg på sannsynlighet, men faglige evner. Lenke til kommentar
Kaudervelsk Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Om man fjerner individuelle egenskaper hos studentene og betrakter karaktersettingen som et lotteri er det "ingen" som får B eller bedre i snitt. 0,35^20 = 7,6 *10^-10. Selvfølgelig er det ikke slik i den virkelige verden siden karakterer ikke baserer seg på sannsynlighet, men faglige evner. Hvor mange får B ( eller bedre) i snitt. ( i den virkeligere verden, prosentandel) 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hvordan mener du man skal kunne regne ut det, egentlig? Som nevnt over er antallet fullstendig neglisjerbart om man antar at karakterer er tilfeldig fordelt, men det er en dustete antagelse. Problemet er at den motsatte forutsetningen, at de samme 35% får B eller bedre hver gang, heller ikke er riktig. Hvor stor del av eksamensprestasjonen som må tilskrives "talent" (i vid forstand) og hvor mye som må tilskrives tilfeldigheter (valg av emne på eksamen, dagsform m.m.) er det ærlig talt vandkelig å si noe fornuftig om. Lenke til kommentar
HansiBanzi Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Hvor mange får B ( eller bedre) i snitt. ( i den virkeligere verden, prosentandel) Det er umulig å anslå med den informasjonen som er tilgjengelig. Man kan jo tilnærme noe empirisk, f.eks. kan en viss prosentandel være gode i en gitt gruppe fag, men dårlig i en annen (f.eks god i realfag, dårlig i språk). Noen kan være jevne i alle fag. Det kan være forskjeller ut i fra bakgrunn gruppen har (det være seg geografisk, miljø, foreldre o.l). Det blir i mine øyne litt tullete å snakke om sannsynlighet når det gjelder studenter og karakterer. Statistikk er langt mer anvendelig, og kan til en viss grad brukes til å anslå sannsynlighet for en større gruppe over tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå