tommyb Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 Ser alle snakker om fremtiden med Microsoft Nokia mobiler. Bit dere merke i følgende: Microsoft har ikke kjøpt Nokia navnet. Kun Lumia og Asha merkevarene. Så gi din siste hilsen. Nokia mobiler is no more! Det er riktig. Men Microsoft har kjøpt eksklusiv rett til å bruke Nokia-navnet på mobiler ut 2015. Så de kan bruke det på mobiler om de vil, i en overgangsfase. Nokia kan derimot ikke bruke det på mobiler om de vil i de neste årene, men fra 2016 kan de. Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 (endret) Jeg fulgte nok med på det som betydde noe. Antakeligvis derfor Nokia ikke kom frem. Symbian var i ferd med å dø uansett. Det er klart at Elops uttalelser nødvendigvis ikke hjalp, men hvis det var kun det som "drepte Symbian" så sier det mer om Symbians tilhengere enn det vi vet om Apple-fanboys. Det var ikke en kjerne av fans som kjøpte Nokia-telefoner. Folk flest vet ikke hva sjefen for Nokia heter. Kilde: meg. Men det var flere gruppe med mennesker som fikk med seg budskapet "Ikke sats på våre telefoner i år". Kilde: Tomi Ahonen. - Innkjøpssjefene til distributørene. Nokia fikk ikke solgt telefonene sine til kjedene og butikkene. Hele distributørgrupper droppet Nokia. - Kampanjemanagerene i mobilselskapene. Det var ingen som ville lage kampanjer med Nokia-telefoner. - Techbloggere og techjournalister. Etter den fatale talen har jeg ikke lest en test med Pre-Lumia Nokia-telefoner som ikke advarer mot plattform uten framtid, enten det var tester for N9 eller Symbian-telefoner. Hvis folk ikke kan kjøpe Nokia, så vil det vises på salgstallene. Det vises på salgstallene, en helt tydelig monsterknekk. Jeg har forstått at det er mange som tenker på Nokia slik Nokia var i sine glansdager. Nokia var definisjonen på en mobil som var "kul". Den rollen mistet de en gang etter 2002-2004 sånn cirka. Klart det kunne kanskje blitt reddet, men så kom iPhone. Og så kom Android. Det er en subjektiv vurdering som jeg ikke ønsker å motsi deg på. Nokia, ukult? Javel, det kan du få ha helt rett i. De objektive tallene var at ca. 265 millioner kjøpte Nokia-telefoner i 2005, og ca. 453 millioner kjøpte Nokia-telefoner i 2010. Det er ca 70% opp, godt etter de i følge ditt utsagn hadde mistet sin rolle som kul. Ingen sammenheng mellom kul og salgstall, i såfall. --- Nokia solgte svinbra i 2010. Det er nesten ingen andre som noen gang har solgt like mye som Nokia gjorde i 2010. Bare økningen fra 2009 til 2010 var på flere solgte smarttelefoner enn teknologiikonet Iphone klarte å selge i hele 2009. Jeg sier ikke at folk syntes Symbian var kult. Jeg sier at helt fram til aller, aller siste kvartal før Elop erklærte Symbian uønsket, så var det en økende mengde Symbian-telefoner som ble solgt. Hvis man ikke klarer ta med dette i regnestykket, så blir det fryktelig endimensjonalt. Symbian var ei gammel og sliten melkeku. Men hu leverte vannvittig mye melk. Dette skulle de ha utnytta mens de klargjorde Windows Phone. I stedet så erklærte de for hele bransjen at FORT DERE - DROPP ALL SATSNING PÅ VÅRE TELEFONER. Det var effektivt. Og dumt. Endret 8. september 2013 av tommyb 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 8. september 2013 Del Skrevet 8. september 2013 (endret) Jeg fant en graf som motsier en av mine gamle påstander. Jeg må moderere mitt utsagn. Nokia solgte ikke aller mest noen sinne i 2010. Hvis man tar med dumbphones solgte de flere telefoner totalt i 2008 enn i 2010. De solgte nest mest i 2010. Grafen viser noe av det jeg etterspurte, men mangler 2010 og utover. Klarer i farten ikke å finne en tilsvarende graf for 2008-2013 for totalt antall solgte telefoner. Gartners tall er: 2008: 472 M 2009: 440 M 2010: 461 M 2011: 422 M 2012: 333 M 2013: TBA 2014: 0 Når det gjelder smarttelefoner, er tallene anderledes. Nokia flyttet folk over fra S-seriene til Symbian, og solgte derfor desidert flest smart-telefoner i 2010. Tallet for 2008 (73M sammenlignet med 111M) ser vi i Gartners tabell: Obs: selv om Nokia var største produsent av Symbian-telefoner, var det fortsatt noen andre som solgte Symbian så disse nummerene er ikke rene. Endret 8. september 2013 av tommyb 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 (endret) Det er riktig. Men Microsoft har kjøpt eksklusiv rett til å bruke Nokia-navnet på mobiler ut 2015. Så de kan bruke det på mobiler om de vil, i en overgangsfase. Nokia kan derimot ikke bruke det på mobiler om de vil i de neste årene, men fra 2016 kan de. Microsoft vil nok selge eksisterende telefoner uten navnebytte. 3 år skulle nok holde til lange produktsykluser og tømming av lagre og butikkhyller. Alt NYTT de lanserer fra nå regner jeg med går under Microsoft-navnet, inkludert modeller som har vært under utvikling og planlegging i lang tid. De vil sikkert samle opp en stund og så ha en braklansering med mange modeller. Kanskje i passe tid før jul. Endret 9. september 2013 av Simen1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 Det tror jeg også, planlagte WP8-modeller som Microsoft Lumia, inntil de har noe de har bygget opp etter eget ønske som de vil ha eget navn på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg