Gå til innhold

Windows 8.1 og Windows Server 2012 R2 ute på MSDN/Technet


myhken

Anbefalte innlegg

Har lyst til å sette opp en 2012 R2 server, Storage Pools er veldig smidig og enkelt å bruke, men er litt skeptisk til ytelsen, og lurer på om den er blitt forbedret i R2, noen som vet?

Noen som har erfaring med å sette opp en cache disk, for å forbedre skriveytelsen? Bruker en cache disk til unraid boksen min, og det fungerer veldig bra. Slik jeg skjønner det så skal det være mulig å ha en lignende løsning i server 2012(?).

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja så det til morgenen i dag, har nå hentet ut lisenser fra alle mine seks DreamSpark kontoer ;)

 

Om du legger inn en clean install av Windows 8.1, trenger du en Windows 8.1 nøkkel under installasjonen. Det mange gjør er å bruke en generell nøkkel (GVLK) som kun brukes under installasjonen, for å så aktivere med din gamle Windows 8 nøkkel etterpå.

 

Det jeg har gjort er å legge til en ei.cfg fil under source mappen på .iso filene før installasjonen. Da trenger jeg ikke å skrive inn noen nøkkel under installasjonen, og kan bruke mine gamle Windows 8 nøkler til å aktivere etter installasjonen.

 

Konklusjonen er at din gamle Windows 8 nøkkel trolig ikke fungerer under installasjonen, men kan helt uten problemer aktiveres etter installasjonen.

 

Ang Windows Server

 

Du må faktisk bruke DataCenter versjonen om du går fra Enterprise. Se oversikten her.

Du får også Datacenter via Dreamspark, så det er jo ikke noe problem.

 

 

 

Nå ønsker jeg kun å oppdatere til 8.1 og til R2, noe clean install har jeg ikke tid til å begi meg ut på, men antar at når det går som en oppdatering i fra win 8 til 8.1 så er det ikke noe behov for å skrive inn noen lisens under veis uansett siden det bare er en oppdatering til windows 8?

 

Angående lisensene jeg nå får tilgang til på DreamSpark så står det følgende:

 

Extended Access Guarantee (24 months) Extended Access Guarantee (24 months) - Included
24 months of access to your download and/or key. This does not extend the duration of time-limited licenses (if applicable).
Expires 2015-09-18
Vil dette si at lisensen går ut på datoen som står der, eller at jeg etter den datoen ikke har mulighet til å hente ned iso på nytt?
Lenke til kommentar

Har lyst til å sette opp en 2012 R2 server, Storage Pools er veldig smidig og enkelt å bruke, men er litt skeptisk til ytelsen, og lurer på om den er blitt forbedret i R2, noen som vet?

Noen som har erfaring med å sette opp en cache disk, for å forbedre skriveytelsen? Bruker en cache disk til unraid boksen min, og det fungerer veldig bra. Slik jeg skjønner det så skal det være mulig å ha en lignende løsning i server 2012(?).

 

Her finner du en oversikt over alt som er nytt og forbedret i Server 2012 R2 i alle fall.

Ellers har jeg ingen erfaring med det du spør om. Kanskje du burde opprette en ny tråd i server forumet? Sikkert noen der som har mer peil

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle bruke kvelden til å oppdatere Server 2008R2 til 2012R2, men av en eller annen grun så finner jeg ikke igjen Server 2012R2 Datacenter når nedlastingen er ferdig.

 

Står at den er fullført, men filen er der rett og slett ikke.

 

Har slettet logfilene i nedlastingsprogrammet, men så snart den er fullført er det samme resultat.

 

Noen som har vært borti dette eller har en løsning på det?

Lenke til kommentar

Noen som er interessert i å legge ut iso filen til Windows Server 2012R2 Datacenter som ftp eller noe? Lisens har jeg fra før, men mangler iso filen grunnet noe rot med nedlastingen.

 

Edit:

 

Nå fikk jeg omsider lastet ned Datacenter utgaven, men filen er identisk med R2 Standard utgaven.

 

Ligger begge utgavene på samme plate, eller er der noe feil på DreamSpark?

 

Greit å vite før jeg starter noen form for oppdatering.

Endret av svortevik
Lenke til kommentar

Tror faktisk nøkkelen du bruker avgjør om det er datacenter eller standard du installerer. De er i alle fall på samme plate på .iso filene jeg har fra MSDN.

 

Det gir mening. Da satser jeg på at det er slik. Dumt de ikke navngir filene bedre eller oppgir noen annen info som forklarer dette. På server 2008R2 kom slikt tydelig frem i fra filnavn på iso.

Lenke til kommentar

 

Høres ut som om skolen din ikke har oppdatert sin konto da, eller at de ikke kommer til å tilby de nye versjonene. Men tror vel at det vil komme på sikt, men når vet jeg ingen ting om.

Pytt Pytt, WS2012 gjør samme nytten for min del uansett da, visst det ikke mot formodning dukker opp før jeg får serverdelene i posten :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Tror faktisk nøkkelen du bruker avgjør om det er datacenter eller standard du installerer. De er i alle fall på samme plate på .iso filene jeg har fra MSDN.

Hva med Essentials ? På min dreamspark konto fikk jeg bare opp Standard og Datacenter. Dvs jeg må installere Essentials som trial først, deretter "oppgradere" til Standard med bruk av Standard Key'en.

 

Har du en link til Essentials iso?

Lenke til kommentar

Hva med Essentials ? På min dreamspark konto fikk jeg bare opp Standard og Datacenter. Dvs jeg må installere Essentials som trial først, deretter "oppgradere" til Standard med bruk av Standard Key'en.

 

Har du en link til Essentials iso?

 

Essentials er jo en egen utgave, så den ligger ikke på DVD platen med Standard/Datacenter.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å installere Essentials som trial, for å så oppgradere til Standard.

 

Hva skal du med Essentials .iso filen om du ikke har en gyldig produktnøkkel?

Lenke til kommentar

 

Essentials er jo en egen utgave, så den ligger ikke på DVD platen med Standard/Datacenter.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å installere Essentials som trial, for å så oppgradere til Standard.

 

Hva skal du med Essentials .iso filen om du ikke har en gyldig produktnøkkel?

Du kan installere Essentials utgaven, for deretter å ta en "transition" med en Standard lisens. Dvs at du oppgraderer til en gyldig standardlisens, men beholder Essentials funksjonene.

 

Trenger derfor en essentials iso for å installere essentials.

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har den siste tiden installert Windows 8.1 på den ene bærbare pcen min, og må si at installasjonen går utrolig mye raskere enn tidligere (jeg brukte DVD plate) og opplevelsen er at Windows 8.1 også er kjappere i det daglige.

 

Fant alt av drivere og jeg har ikke opplevd at noen av de programmene jeg bruker til vanlig, ikke fungerer som de skal i Windows 8.1

 

Oppgraderte også den ene serveren min i dag til Windows Server 2012 R2 og igjen, installasjonen går lynraskt, og serveren ble merkbart raskere enn den gamle Windows Server 2008 R2 installasjonen.

 

Hastigheten på USB 3.0 portene økte med nesten 100% i forhold til Server 2008 R2.

 

Så denne gangen har Microsoft gjort noe riktig i alle fall.

Bruker faktisk i underkant av 10minutter fra jeg starter opp PCen med usb-sticken i , til jeg har formatert og lagt inn Windows 8.1 . Må sies å være akseptabelt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...