Gå til innhold

Windows 8.1 og Windows Server 2012 R2 ute på MSDN/Technet


myhken

Anbefalte innlegg

For noen få dager siden kom RTM versjonen (den ferdige versjonen) av Windows 8.1 og Windows Server R2 ut. Denne gangen har Microsoft valgt å kun gi ut RTM filene til OEM produsenter, og de har ikke utgitt de to versjonene på Technet/MSDN. (kom ut 10.september på MSDN/Technet) Windows 8.1 blir uansett lansert rundt 18.oktober for alle. Og vil være en gratis oppdatering for de som allerede har Windows 8.

 

Har du en Windows 8 produktnøkkel i dag, kan du uten problemer aktivere denne på Windows 8.1

 

Windows Server 2012 R2 ser ut til å kreve nye produktnøkler, ingen av mine nøkler har i alle fall fungert.

 

En av de gode nyhetene er at startknappen har kommet tilbake på begge versjonene. Den fungerer ikke helt på samme måte som i Windows 7, men likevel, Microsoft har hørt på klagene de fikk etter de fjernet den.

 

Her er noen skjermbilder av de to nye versjonene, klikk på bildene for stor utgave.

 

020913win81002.jpg

 

020913win81001.jpg

 

020913win81003.jpg

 

Dette er nytt i Window 8.1, startknappen er tilbake, ikke helt som den man er vant til fra Windows 7, men den er tilbake.

 

020913win81004.jpg

 

Windows Server 2012 R2

 

020913win2012r2001.jpg

 

020913win2012r2002.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

godt nytt, er dette en oppdatering eller oppgradering om du skjønner.

 

evt. kan man kjøre en clean install av 8.1? jeg tipper ja på dette.

 

Windows 8.1 vil jo komme som en oppdatering via update. Men som alt annet vil jeg vel tenke at det er lurt å legge inn en "clean install".

 

Server 2012 R2 er jo en skikkelig oppgradering, og det ser ut som om du må gjøre en clean install. Har ikke testet oppgraderingsfunksjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja det er bare en trial, funker ikke en gang ut i 2014. Men går jo ut i fra at skikkelige nøkler til Server 2012 R2 kommer ut på DreamSpark også

Det gjør det helt sikkert! Til min store glede ser det ut som det er Essentials utgaven jeg får tilgang på :)

 

Tenker at min nåværende hjemmeserver skal få ny hardware, samt WS2012ER2, så kan min Microserver med WHS2011 få tjenestegjøre som offsite backupserver.

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Laster ned .iso filene nå, og har endelig fått meg produktnøkler til Server 2012 R2 :D

Fikk en masse nye Windows 8.1 nøkler også (kan genere 10 per versjon), men siden de gamle Windows 8 nøklene fungerer helt fint på 8.1, er det ikke noe behov for å lage en masse nye nøkler.

Men kjekt å ha.

Lenke til kommentar

Jeg har den siste tiden installert Windows 8.1 på den ene bærbare pcen min, og må si at installasjonen går utrolig mye raskere enn tidligere (jeg brukte DVD plate) og opplevelsen er at Windows 8.1 også er kjappere i det daglige.

 

Fant alt av drivere og jeg har ikke opplevd at noen av de programmene jeg bruker til vanlig, ikke fungerer som de skal i Windows 8.1

 

Oppgraderte også den ene serveren min i dag til Windows Server 2012 R2 og igjen, installasjonen går lynraskt, og serveren ble merkbart raskere enn den gamle Windows Server 2008 R2 installasjonen.

 

Hastigheten på USB 3.0 portene økte med nesten 100% i forhold til Server 2008 R2.

 

Så denne gangen har Microsoft gjort noe riktig i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg finner kun Windows 8.1 Pro Preview is a prerelease version of Windows 8.1. inne på DreamSpark. Var det ikke slik at preview utgaven ikke kan oppdateres til den endelige versjonen?

 

Tenkte også å oppdatere Serveren nå fra 2008 R2 til 2012 R2, men hvilken utgave skal en velge til hjemmebruk og fungerte det uten "clean install"?

 

Men hva er forskjellen på Datacenter og Essentials, samt debug utgaven? Er også her kun preview utgaver jeg har tilgang til, så da bør jeg vel gjerne vente her også?

 

 

 

Lenke til kommentar

Ja Windows 8.1 og Windows Server 2012 R2 ligger ikke ute på DreamSpark enda. Ryktene skal ha det til at de vil bli gjort tilgjengelig der i løpet av 19.september, altså torsdag neste uke.

 

Ikke noe poeng i å laste ned de Preview sakene, for de slutter å fungere på nyåret, og kan ikke oppgraderes til den endelige versjonen, uten at du tar en clean install.

 

 

Tenkte også å oppdatere Serveren nå fra 2008 R2 til 2012 R2, men hvilken utgave skal en velge til hjemmebruk og fungerte det uten "clean install"?

 

Jeg bruker stort sett kun Standard her hjemme, men ikke noe problem å bruke Datacenter.

 

 

Men hva er forskjellen på Datacenter og Essentials

 

Last ned denne oversikten fra Microsoft..så ser du forskjellen. For oss med bare en hjemmeserver så har det vel liten betydning. Jeg tenker at hvorfor bruke en begrenset versjon når du har en gratis lisens på Datacenter uten begrensninger ;)

Lenke til kommentar

Da ligger det ute på DreamSpark:-)

 

For å legge inn 8.1, må jeg da bruke den nye lisensen jeg får med 8.1, eller vil det fungere å oppdatere på gjeldene lisens for windows 8 pro?

 

Angående Server 2012R2.

 

Jeg tenker å oppdatere i fra server 2008R2 Enterprise, men går da jeg da Standard eller Essentials, eller kan begge oppgraderes i fra utgaven jeg alt har?

Lenke til kommentar

Ja så det til morgenen i dag, har nå hentet ut lisenser fra alle mine seks DreamSpark kontoer ;)

 

Om du legger inn en clean install av Windows 8.1, trenger du en Windows 8.1 nøkkel under installasjonen. Det mange gjør er å bruke en generell nøkkel (GVLK) som kun brukes under installasjonen, for å så aktivere med din gamle Windows 8 nøkkel etterpå.

 

Det jeg har gjort er å legge til en ei.cfg fil under source mappen på .iso filene før installasjonen. Da trenger jeg ikke å skrive inn noen nøkkel under installasjonen, og kan bruke mine gamle Windows 8 nøkler til å aktivere etter installasjonen.

 

Konklusjonen er at din gamle Windows 8 nøkkel trolig ikke fungerer under installasjonen, men kan helt uten problemer aktiveres etter installasjonen.

 

Ang Windows Server

 

Du må faktisk bruke DataCenter versjonen om du går fra Enterprise. Se oversikten her.

Du får også Datacenter via Dreamspark, så det er jo ikke noe problem.

 

180913dreamspark2.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Kan være det tar litt lengre tid før alle DreamSpark kontoene har tilgang, offisielt skal ikke Windows 8.1 og Windows Server 2012 R2 være tilgjengelig på DreamSpark før i løpet av morgendagen.

 

Kan også være at din skole, eller der du har DreamSpark mellom, ikke fører Windows 8.1 osv. Har du f.eks tilgang til Windows 8 og vanlig Windows Server 2012?

Lenke til kommentar

Kan være det tar litt lengre tid før alle DreamSpark kontoene har tilgang, offisielt skal ikke Windows 8.1 og Windows Server 2012 R2 være tilgjengelig på DreamSpark før i løpet av morgendagen.

 

Kan også være at din skole, eller der du har DreamSpark mellom, ikke fører Windows 8.1 osv. Har du f.eks tilgang til Windows 8 og vanlig Windows Server 2012?

Har ikke tilgang til Windows 8, men har tilgang til Windows Server 2012, og R2 preview. Så den kommer vell imorgen, som er tidsnok til jeg får serverdelene i posten.

 

Du har ikke en W8.1 nøkkel å avse da? ;)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar

Har du ikke tilgang til Windows 8, så får du ikke tilgang til Windows 8.1 heller.

 

Men høres jo ut som om du kommer til å få tilgang til Windows Server 2012 R2 da.

 

Deler ikke nøkler dessverre. ;) Men har du en Windows 8 nøkkel, så fungerer jo den helt fint på Windows 8.1 (etter du har installert).

Lenke til kommentar

Har du ikke tilgang til Windows 8, så får du ikke tilgang til Windows 8.1 heller.

 

Men høres jo ut som om du kommer til å få tilgang til Windows Server 2012 R2 da.

 

Deler ikke nøkler dessverre. ;) Men har du en Windows 8 nøkkel, så fungerer jo den helt fint på Windows 8.1 (etter du har installert).

Neida, er WS2012R2 som er det viktige for min del. :) Får håpe den dukker opp de nærmeste dagene da.

 

Jeg har som du sier 2stk W8 Pro lisenser, så de kan jeg jo fint bruke på 8.1 også etter installasjon. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...