Gå til innhold

Beste bank for totalkunde?

Saftis

Anbefalte innlegg

Har vært trofast til barndomsbanken min, men nå som jeg har betalt meg ned til 75% på boliglånet tenkte jeg å se meg om etter den beste dealen.

Har følgende deal i dag:

Innboforsikring 500k: 1500 pr.år

Nominell førstehjemlånsrente: 3.6%

BSU-rente: 4.65%

Lønnskontorente: 0.1%

Sparekontorente: 1,4% (opptil 100k)

Har testet noen kalkulatorer, men de tar ikke høyde for totalen.

Vurderer Gjensidige sin NITO/Tekna/YS-deal:

Innboforsikring 500k: ca 800 kr

Nominell førstehjemlånsrente: 3.3%

BSU-rente: 4,45%

Lønnskontorente: 0,35%

Sparekontorente: 1,15% (opptil 100k)

Finnes det noen bedre deals der ute? Er det noen vits i å ringe bankene for å få de til å matche andre?

Er spesielt interessert i å finne en bank med god lånerente som kun har én innskuddskonto, med 3+% rente fra første krone. Skandiabanken var vel slik før, men ikke nå lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Likevel kan det være en fordel å hvertfall ha lønnskonto og sparekonto i samme bank. Slik at du kan overføre mellom egne konti uten å måtte vente til neste kjøring.

Tja. Jeg overfører da ikke penger så ofte at det spiller noen rolle om det tar en dag å flytte de. Jeg går etter best rente på pengene mine. Og de som ikke har svært store beløp bør titte på ya.no som gir 3,4% fra første krone. Det er et par prosent bedre enn for eksempel dnb, og burde telle mer enn om man får overført beløp på minuttet.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om man skal ha flere banker vil alltid være en totalvurdering, ikke minst hvor mye totalkundekonseptet gir i bedre betingelser. At man ikke skal være trofast er jeg helt enig i.

I et tilfelle der man bare har lønnskonto og sparekonto vil det ofte lønne seg å bruke flere banker, i tilfeller der man også har betydelige lån kan gevinsten ved bedre lånevilkår fort oppveie andre vilkår. Jeg sparte ca 5 000 kr i året sist jeg byttet bank, selv om jeg fikk litt dårligere forsikrings og rentevilkår på innskudd. Så stor var nemlig besparelsen på lånet.

Lenke til kommentar

Det er lite sannsynlig at du finner noe bedre boliglån enn Gjensidige-pakken. Så får du heller ta med at de har dårlige vilkår på lønnskonto og sparekonto.(De krever "totalkunde"-forhold med lønnsinngang.)

Skulle du få så mye på sparekontoen at renten blir viktig, kan du jo opprette en tilleggskonto der de gir best rente. Tviler på at Gjensidige sier opp lånet av den grunn.

Banker det går an å "forhandle" med, ligger vanligvis langt nede på Finansportalens barometre. Ligg unna disse! De gode bankene vil nok bare smile hvis du ber om bedre vilkår enn resten av kundene deres.

EDIT Den beste lønns/brukskontoen har yABank. Men der får du ikke boliglån. Topprente.er en sparekonto, ikke en brukskonto.-Og om du går til Gjensidige trenger du neppe å flytte BSU-kontoen din.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Banker det går an å "forhandle" med, ligger vanligvis langt nede på Finansportalens barometre. Ligg unna disse! De gode bankene vil nok bare smile hvis du ber om bedre vilkår enn resten av kundene deres.

Nåhh ... portalen klarer vel ikke å vise hva man kan få alltid, så da er ikke den en målestokk i så måte heller. Kompis som har endel penger, har 5,29% rente på sin sparekonto. Ja, forhandlet fram og jeg så dokumentasjonen på at det er riktig.

Ingen begrensninger - ikke produktpakke. (han er veldig fornøyd og har hatt banken over tid, så det er tydeligvis en god bank som både smiler og gir rente dette da - men det kan kanskje ha med å gjøre at han har vært kunde over lengre tid)

Lenke til kommentar

Nåhh ... portalen klarer vel ikke å vise hva man kan få alltid, så da er ikke den en målestokk i så måte heller. Kompis som har endel penger, har 5,29% rente på sin sparekonto. Ja, forhandlet fram og jeg så dokumentasjonen på at det er riktig.

Ingen begrensninger - ikke produktpakke. (han er veldig fornøyd og har hatt banken over tid, så det er tydeligvis en god bank som både smiler og gir rente dette da - men det kan kanskje ha med å gjøre at han har vært kunde over lengre tid)

Hjelper ikke oss andre at noen sier de har sett dokumentasjon på noe som er veeeeldig usannsynlig, da vil vi nok se den selv også før vi tror det. Personlig så tror jeg det bare er tull....

Lenke til kommentar

Hjelper ikke oss andre at noen sier de har sett dokumentasjon på noe som er veeeeldig usannsynlig, da vil vi nok se den selv også før vi tror det. Personlig så tror jeg det bare er tull....

Skjønner jeg godt, for samme følte jeg og trodde ikke på'n.

La oss si den ikke er det, men helt ned på 4,5%, som er 'langt' under. Likevel er den over hva finansportalen viser - som var poenget.

Dokumentasjonen sitter naturligvis ikke jeg på, da jeg bare fikk den forevist. Dette er en privat forhandlet fram avtale, så da tror jeg det skal bli holdt privat hvilken bank det er.

Men som sagt, jeg skjønner at dere ikke tror meg og respekterer det.

Lenke til kommentar

Da ser det ut som om det beste for meg er å bytte til å være Gjensidige totalkunde, men å sette opp en innskuddskonto i yaBank med fast overføring fra Gjensidige lønnskontoen.

Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg får førstehjemslån-renten i Gjensidige hvis jeg flytter et førstehjemslån fra DnB, får høre med de før jeg bestemmer meg.

Lenke til kommentar

Skjønner jeg godt, for samme følte jeg og trodde ikke på'n.

La oss si den ikke er det, men helt ned på 4,5%, som er 'langt' under. Likevel er den over hva finansportalen viser - som var poenget.

Jeg tror ikke på 4,5 % heller jeg. Hvis noen kan dokumentere bedre enn 3,71% er jeg interessert!

Til TS: Hvis du ønsker en ekstra brukskonto er yABank det beste. Men for sparekonti finnes det bedre alternativer.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å få gode rentevilkår på sparekonto ved større beløp og forhandlinger. Særlig om man diskuterer vilkår som binding og uttak. Husk at en bank primært finansierer utlån via to hovedkilder, obligasjoner og langsiktige innskudd. Dvs at ved forhandlinger på blant annet vilkår faktisk kan nærmer seg obligasjonsrenten på innskuddet - for banken er det nemlig hipp som happ. Derfor er faktisk 4,5 % mulig å få.

@Saftis:

Man kan vurdere rentefond som alternativ til sparekonto, særlig om man sparer fast og forholdsvis langsiktig. Ved langsiktig sparing er obligasjonsfond 0-2 og 2-4 klart aktuelle. Her kan man nok regne med rente (avkastning) på 4,5 % og over.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er vel ganske enkel... å gi høyere rente enn pengemarkedsrenten ligger er ene å alene ett tap for banken.

Å gi en rente på innskudd nesten 3 ganger pengemarkedsrenten er dødfødt når banken enkelt kan gå i markedet å låne for en mye lavere rente.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Derfor er faktisk 4,5 % mulig å få.

Jeg venter fremdeles på dokumentasjon. Hvilken bank, hvilken kontaktperson? Hva slags beløp kreves?

Dine påstander om avkastning i obligasjonsfond er også udokumenterte og ser ut til å stamme fra din drømmeverden. Du skal ha svært mye flaks med timing og valg av fond for å oppnå slike tall i dagens marked.

Lenke til kommentar

I henhold til Oslo Børs sine noteringer pr 6.9.2013 er det 25 norske og internasjonale obligasjonsfond som har hatt en avkastning på mer enn 4,5 % siste år. Avkastningen er dog betydelig lavere siste 6 mnd, men også her finnes det fond som har hatt avkastning på dette nivået, f.eks Forte Obligasjon.

Men jeg vet ikke hvilken bank det er snakk om her, vet bare at jeg for en del år siden klarte å plassere 50 mill kr til en rente omtrent 2 % over 12 mnd NIBOR for en plassering på 4 år binding og ingen uttak. Jeg kan ikke opplyse om hvor av forståelige grunner.

@Nasciboy: Det er bare en svært begrenset del av pengene en bank trenger de får lånt til NIBOR. Til og med på kortsiktige lån må de som oftest betale en risikopremie på toppen. Det er norske banker som faktisk har lavere kredittverdighet enn de andre (f.eks Sparebanken Møre), og de må fort betale en god del i risikopremie. Du oppnår heller ikke NIBOR på obligasjoner med lang løpetid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss være enige om at dersom du er villig til å plassere pengene dine på børsen, kan du komme til å få en betydelig bedre avkastning enn på en god høyrentekonto. Men du har da ingen bankgaranti for det investerte beløp, eller noen avkastningsgaranti. Og det er ikke så lett på forhånd å vite hvilke investeringer som kommer til gi god uttelling.

Ser vi på pengemarkedsfond, har Forte Pengemarked vært det beste siste år. med 3,68 %. Bare 10 av 44 fond har hatt gitt mer enn 3 %. På obligasjonsfond 0-2 og 2-4, som Boison nevner, ser det bedre ut. Men også der har mange av fondene en dårliger avkastning enn en god høyrentekonto, og 2 av de 40 har negativ avkastning siste år. (Kilde: Finansportalen)

Om du vil ta en risiko eller kjøre safe er ditt valg. Men velger du å ta risikoen, så ikke kom og klag hvis det går galt. Ma
nge har brent seg kraftig på å lytte til "rådgiverne" i våre finansinstitusjoner.

Og fremdeles ser jeg etter banker som vil gi meg mer enn 3,71 % uten bindinger eller begrensninger. Jeg tror ikke at de finnes.

Endret av nojac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...