geeqex Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 jeg har funnet fram en gammel pc som jeg hadde tenkt å bruke som server i hjemmenettverket (styrt med vnc) det jeg lurer på er hvilken windows versjon som egner seg best på maskinen. maskinen er en: pentium 133MHz mmx 32Mb ram 13Gb hd bør jeg bruke win 95, 98se eller 2k ? skal brukes som lagringsplass og testing til hjemmesider... Lenke til kommentar
zandzpider Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 ikke 2k.. ville nå anbefalt linux.. startet med dette på en dårlig maskin og det funker ypperlig.. men linux er kanskje ikke noe alternativ? Lenke til kommentar
MR_T Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 har du mulighet til å bruke nt3,5 treig løsning men det vil være mest stabilt for din hw. ( også minst brukervenlig, men stabilt ) Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 skal brukes som lagringsplass og testing til hjemmesider... Er vel egentlig ganske likegyldig hvilket OS du bruker, så du kan jo egentlig ta win95. Dvs, det eldste/minst ressurskrevende. Men som sagt, linux ville nok fungert ganske bra. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 win 95 ?!? lol. Linux eller windows 2000 server. Linux siden den er gammel, uten X, (det grafiske) Lenke til kommentar
larskrru Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg ville nok ha brukt Red Hat eller NT 4.0 Sp6a på de sakene der. Skal du bruke noen annen NT versjon så vel i så fall 3.51. Kan bli en grei server til bruket du beskriver. Lenke til kommentar
Azton Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Ville ikke brukt windows på den der.. Anbefaler deg FreeBSD jeg.. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Hvis du skal bruke NT 4, så må du skaffe deg mer minne. NT4 er i og for seg et bra server- operativsystem, kjempestabilt og greit. Det trenger 64 MB RAM for å kjøre stabilt. Prøver du med mindre får du stabilitetsproblemer. Det er ikke helt problemfritt, ganske vanskelig å sette opp, sammenlignet med dagens systemer. Blant annet må systemressurser som IRQ og minneområder settes manuelt. Det er ikke støtte for Plug and Play. Når det virker, er NT4 helt greit. Versjon 3.5 hadde jeg holdt meg langt unna- det er meget ustabilt. Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Med den hardware'n din så antar jeg du ikke har tenkt å legge mye penger eller tid i dette. Glem 9x - det blir bare hodebry og glem linux, dersom du ikke har forkunnskaper (når du spør om 95/98/2k så har du vel ikke det) så er iallfall gamle "konsoll" utgaver av linux så tungvinne og upraktiske at resultatet står overhode ikke til bryet. Var jeg deg ville jeg sett etter en gammel utgave av NT f.eks 4.0, dette er forsåvidt være det enkleste, det passer hardware'n din greit (selv om mer RAM ikke ville skade) og det er såpass likt w2k i bruk det du kommer greit igang med det. Det er kompatiblet med de fleste utgaver av VNC o.l. og jeg mener også at det finnes i en Terminal Server edition?! Lenke til kommentar
geeqex Skrevet 29. september 2003 Forfatter Del Skrevet 29. september 2003 grunnen til at jeg etterlyser OS er jo for å bruke minst mulig tid på hele prosjektet. og ikke starte å teste ut hva som fungerer best... grunnen til at jeg valgte å foreslå win 95,98se,2000 er fordi jeg kun har windows kunnskaper fra før (gidder ikke å sette meg inn i f.eks linux) dessuten har jeg lisenser til disse win versjonene. men jeg ser jo at NT også kan fungere fint, man har ikke brukt det tidligere.. kravet er at systemet er stabilt (sikkert), helst lettkjørt (kjapt) vis det er mulig og at konfigurasjonen av nettverk og fremtidig programvare (som ennå ikke er bestemt) ikke blir noe stort problem hadde det vært det beste. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Jeg bruker win2000pro på en P120 med 48MB ram, og fjernstyrer den fra VNC. Ikke verdens raskeste server, men den fungerer greit som hjemmeserver for filer og som "router/firewall". Hadde store planer om å bruke Linux men etter å ha gitt opp installasjon av Smoothwall, ClarckConnect, Trustix og RedHat, sklei win200pro uproblematisk inn på hardisken, så ikke hør på alle rosenrøde historier om at Linux er den beste/enkleste løsningen. For de av dere som allerede planlegger å kalle med en Linux noob, så bruker jeg Linux daglig på webservere, så grunnen til at Linux ikke lot seg installere på den maksinen, er litt mer kompleks enn som så. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 NB! Min erfaring er at Win2000pro kjører raskere på gamle maskiner enn Win98se. Etter installasjon så disabler du alle unødvendige funksjoner og proseser, og installerer VNC som service. Enda en NB! Jeg har lagt inn Win200pro på 4-5 maskiner siste par ukene, og har opplevd å bli infisert av "Welchia" viruset umiddelbart etter installasjon hvis maskinen er koblet til et nettverk med internett. Du merker dette ved at DLLHOST sender konstant trafikk ut fra maskinen. Last ned Welchia removal tool fra www.symantec.com og sørg for å kjøre alle windows updatene umiddelbart etter installasjon. Skader heller ikke å installere mens nettverkskabelen er dratt ut. Legg også inn tre essensielle programmer: - ZoneAlarm - Avast Antivirus - Spyboot Disse er gratis og du finner linker på www.windows.no Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 30. september 2003 Del Skrevet 30. september 2003 Vær oppmerksom på at TCP/IP stacken til wintendo 95/98 har en STOR bug, sender du en OB pakke til den krasjer den. Meget underholdende, da de brukte wintendo 95 på gamleskolen min, og ipadressene lå etterhverandre... Plutselig ble det masse ledig plass og blått lys på hele datarommet gitt! Hold deg unna 95/98 first edition til serverbruk. Tror ikke 98 secound har den bugen, men kan aldri vite da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå