Gå til innhold

Gaming og mediaredigerings-PC som takler 4K rendering og "RAW workflow" i Adobe CS6

Anbefalte innlegg

Hei.
Jeg har ikke følget med i hardwareverden på noen år, og er litt rusten. Håper å få litt rettledning og hjelp fra dere til å velge ut riktige deler til mitt behov.

--> Hva skal maskinen brukes til?

Video og bilderedigering i Lightroom, Photoshop, Adobe After Effects og Premiere Pro i CS6 utgaven. After effects og premiere pro er ganske ressurskrevende, uten at jeg vet (og forstår!) detaljene bak dette: Altså om det er CPU, RAM eller HDD som er flaskehalsen.

Uten å være for utdypende så kan jeg si at jeg jobber med .RAW filer fra Lightroom som tas over i After Effects og så videre i Premiere Pro for til slutt å rendres i 4K format med Avid DNxHD eller Cineform studio codecs.

Det betyr at det er store mengder data som skal takles. Jeg har sett intruksjonsvideoer på vimeo hvor brukeren kan spille av (scrubbe) store 4K filer uten at pc'en henger etter.

Og selvsagt gaming. Primært BF3&4 som nok er det mest ressurskrevende spillet jeg har. WOT, EvE går akseptabelt på multicom laptoppen min.

--> Prisantydning:
Jeg må nok belage meg på 20-25k i budsjett.

--> Overklokking:

At PC'en kan overklokkes er et stort pluss fordi jeg også kommer til å bruke PC'en til gaming. BF3&4. Mediaredigering kan jo også dra nytte av litt OC tenker jeg.

--> Preferanser:
Foretrekker Intel - Er AMD egentlig et alternativ?!
Jeg har googla litt de siste dagene, og har bitt meg merke i at det er snakk om Hashwell-E. Er dette noe som slippes nå i september?

Hovedkort: Har alltid holdt meg til ASUS, men er åpen for å prøve noe nytt. Har lest at X79 chipset er gammelt. Når kommer det noe nytt?

Minne: Leste som sagt at X79 er gammelt og at det kommer DDR4. Verdt å vente på?

Harddisker: Ser for meg en SSD til OS, en SSD som er render output.
Har lest om de som også har en egen SSD til cache. Og at det må kjøres i raid. Raid kan jeg absolutt ingenting om!

Jeg tror jeg må lage en egen tråd om harddisker på disk-subformet, for disker kommer til å være en viktig del av oppsettet pga all dataen som skal lagres og brukes heftig.

Skjermkort: Er TITAN litt overkill?

Jeg har skjerm, kabinett, tastatur og mus. Trenger kun komponentene som skal være inni kabinettet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden ingen har svart så skal jeg prøve å få litt fart i tråden.

Hovedkort

Her ville jeg valgt 2011 sokkel. Husk å sjekk at hovedkortet har alle de koblingene som du trenger.

CPU

Siden du trenger skikkelig med regnekraft ville jeg valgt i7 3930K. Synes ikke at 3000 ekstra for i7 3960X er verdt pengene.

Skjermkort

Her ville jeg bare slått til og valgt Titan. Du bør sjekke om programmene du bruker kan dra nytte av skjermkortet når du renederer filer. Det er derfor jeg ville valgt Titan.

SSD og minne kan jeg ikke så mye om og kan derfor heller ikke anbefale noe.

Vil anbefale deg å surfe litt rundt her på forumet og sette opp ett forslag som folk kan kommentere på.

Tror da det vil bli letter for å få kommentarer.

mvh

GKJA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...