Gå til innhold

Kommunisme - kan det fungere?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ideen bak kommunisme er til en viss grad fin.

Men det fungerer ikke i praksis.

Hvis vi hadde hatt global kommunisme ville vi mest trolig ikke hatt strøm i private boliger.

 

Profitt bidrar til innovasjon og fjerner man enn slik motivasjonsfaktor så vil utviklingen stoppe.

 

For det første så er det ikke bare profitt som er motivasjon for teknologisk framskritt. For det andre så er det fullt mulig å lage et kommunistisk system som belønner innovasjon.

 

Hovedproblemet med de landene som har "prøvd" kommunisme er at de har vært diktaturer. De som styrer et land har alltid som hovedmål å beholde makten. I et demokrati betyr dette å bli gjenvalgt, i et diktatur betyr det å unngå revolusjon eller invasjon. Dette har ført til at diktatorene satser mye på militæret, og undertrykker befolkningen. For at et kommunistisk system skal fungere må det også være et åpent demokrati, det er det definitivt ingen som har prøvd.

 

Om det fungerer i praksis er fortsatt usikkert, men jeg tror det har et større potensialet enn kapitalismen, og at vi bør gradvis bevege oss i den retningen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Dette er et spørsmål som hovedsakelig rettes til brukeren The Whistleblower, men alle svar motas med takk.

Jeg har sett at denne brukeren tilsynelatende er en stor tilhenger av paritet Rødt, og jeg slik jeg oppfatter det, er han selv medlem av partiet.

Jeg ser at det i partiprogrammet deres står at dere er for en revolusjon i Norge. Jeg har diskutert dette temaet litt med flere av vennene mine, og vi klarer ikke helt forstå hva dere mener. Hva slags revolusjon er det dere synes Norge bør gjennomgå, og hvilken hensikt vil i så fall en slik revolusjon ha? Er det ikke nok at dere bare sier at dere vil ha en forandring, slik de andre partiene gjør?

 

Takk for et godt spørsmål. Ja, jeg er selv medlem, og stemte ved skole valget, så vel som jeg skal stemme Rødt ved stortingsvalget 9. september.

 

En revolusjon er nødvendig for å kunne innføre Kommunisme, og et av to steg er å innføre sosialisme (den økonomiske biten) etterfulgt med å innføre selve idealogien, altså kommunisme.

 

Hvordan Rødt mener det skal gjøres er jeg usikker på. Men det skal stå i partiprogrammet.

 

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke ser på det som realistisk å innføre Kommunisme, men hvem vet, kanskje det skjer en fin dag? :)

 

 

 

Det var en dokumentar som gikk på nrk, fant en link hvor du kan se den her:

 

http://topdocumentaryfilms.com/light-bulb-conspiracy/

 

Den dokumentaren så jeg og. Kapitalismens løgn.

 

 

@Whistleblower, hva har Rødt tenkt å gjøre med de rike som forlater Norge om dere kommer i posisjon?

 

Det tror jeg ikke Rødt har satt stilling til. Men jeg tror faktisk ikke Rødt er interessert å komme i Regjering, de vil mest sannsynligvis bli et opposisjons parti.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

For det første så er det ikke bare profitt som er motivasjon for teknologisk framskritt. For det andre så er det fullt mulig å lage et kommunistisk system som belønner innovasjon.

Det er ikke den eneste nei, men om du fjerner den er det nok ikke mange som er villige til å investere i ditt prosjekt.

 

Hvordan belønnes innovasjon i ett kommunistisk styre?

Lenke til kommentar

Det er ikke den eneste nei, men om du fjerner den er det nok ikke mange som er villige til å investere i ditt prosjekt.

 

Hvordan belønnes innovasjon i ett kommunistisk styre?

 

Hovedforskjellen vil være hvordan pengene er fordelt. I dag gjøres mesteparten av investeringen av rike enkeltpersoner. I et kommunistisk system vil nok staten gjøre en større andel av investeringen, men jeg tror også at interesseorganisasjoner vil investere mer, og crowdfunding vil nok også bli mer populært.

 

En annen viktig forskjell på disse systemene er at motivasjonen for investeringer vil være annerledes. I dag tenker investorer først og fremst på profitt. Staten vil investere på en slik måte at velgerne er fornøyd, mens interesseorganisasjoner og folk flest vil være mer opptatt av de konkrete resultatene av investeringen.

 

Det er viktig å huske at det kommunistiske systemet jeg snakker om fortsatt er demokratisk, det vil si at befolkningen fortsatt kan velge et annet styre om de ikke liker hvordan pengene blir brukt. Det er selvfølgelig også viktig at det er stor åpenhet i staten om hvordan pengene blir brukt.

Lenke til kommentar

 

Takk for et godt spørsmål. Ja, jeg er selv medlem, og stemte ved skole valget, så vel som jeg skal stemme Rødt ved stortingsvalget 9. september.

 

En revolusjon er nødvendig for å kunne innføre Kommunisme, og et av to steg er å innføre sosialisme (den økonomiske biten) etterfulgt med å innføre selve idealogien, altså kommunisme.

 

Hvordan Rødt mener det skal gjøres er jeg usikker på. Men det skal stå i partiprogrammet.

 

Jeg kan godt innrømme at jeg ikke ser på det som realistisk å innføre Kommunisme, men hvem vet, kanskje det skjer en fin dag? :)

Men en revolusjon? Er ikke dette snakk om forandring i samfunnet? Når jeg hører ordet revolusjon, forbinder jeg det med de opptøyene vi har sett i Midtøsten de seneste årene og de voldsomme, brutale revolusjonene vi har lært om oppgjennom ungdomsskolen. Du synes ikke det er å ta det litt vell langt å si at Norge trenger en revolusjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommunisme kan ikke fungere for menneskearten. Mennesker er grådige, redde, egoistiske, kåte og voldelige dyr. Et forsøk på å etablere en kommunistisk stat ender garantert i korrupsjon, nepotisme og tyranni, som alle andre menneskelige foretak. Det er så absolutt ikke det minste onde.

Endret av Fasces
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men en revolusjon? Er ikke dette snakk om forandring i samfunnet? Når jeg hører ordet revolusjon, forbinder jeg det med de opptøyene vi har sett i Midtøsten de seneste årene og de voldsomme, brutale revolusjonene vi har lært om oppgjennom ungdomsskolen. Du synes ikke det er å ta det litt vell langt å si at Norge trenger en revolusjon?

 

Revolusjon kommer i MANGE forskjellige fasonger. Du har væpnet, du har kupp, osv. Rødt står for en revolusjon hvor borgerskapet er dem som starter revolusjonen (slik jeg har forstått det), og arbeiderne er dem som da skal gå i protest, og kreve at kommunisme innføres.

 

Det er ikke mulig med en revolusjon, uten folkets støtte.

 

Det du ser i dag i f.eks Egypt og Syria er det vi kan kalle et voldelig, og væpnet revolusjon. Men det er ikke fordi folket vill det, men fordi regimet som sitter å styrer ikke vil ha revolusjon, mens folket vil ha det. Da blir man tvunget til å gå væpnet. Nå sier jeg ikke at Egypt var eller er en væpnet revolusjon, men det er et militært tilværelse.

 

Nå skal det sies at det som skjedde i Egypt for en måned siden var et kupp, og ingen revolusjon slik jeg ser på det. Morsi ble hevet på en udemokratisk måte.

 

Syria kommer så godt jeg vet innenfor væpnet revolusjon. Men flere av gruppene i Syria er det vi kan si er terrorister, som f.eks Al-Qaida.

 

Revolusjon er akkurat det du skrev i begynnelsen av innlegget:

"Revolusjon, betegnelse på en endringsprosess som er grunnleggende og foregår i løpet av et meget kort tidsrom. Uttrykket brukes særlig om politiske, sosiale og økonomiske omveltninger, men av og til også om omveltninger i intellektuelle systemer – f.eks. vitenskapelige og kulturelle."

 

http://snl.no/revolusjon

 

Kommunisme kan ikke fungere for menneskearten. Mennesker er grådige, redde, egoistiske, kåte og voldelige dyr. Et forsøk på å etablere en kommunistisk stat ender garantert i korrupsjon, nepotisme og tyranni, som alle andre menneskelige foretak. Det er så absolutt ikke det minste onde.

Stemmer nok det. Derfor tror jeg ikke at kommunisme egentlig kan funke i praksis, men jeg stemmer fremdeles på Rødt, fordi jeg tror på partiet, da jeg vet de faktisk står for hva dem sier.
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kommunisme kan ikke fungere for menneskearten. Mennesker er grådige, redde, egoistiske, kåte og voldelige dyr. Et forsøk på å etablere en kommunistisk stat ender garantert i korrupsjon, nepotisme og tyranni, som alle andre menneskelige foretak. Det er så absolutt ikke det minste onde.

 

Det som først og fremst kjennetegner mennesker er at vi er tilpasningsdyktige. Vi er egentlig nokså voldelige av natur, men fordi vi blir straffet av samfunnet for å være voldelige så vil de aller fleste tilpasse seg. Selv mennesker som har ekstremt dårlige gener kan med god oppvekst bli et velfungerende menneske i dagens samfunn.

 

Egoismen kan et system utnytte til sin fordel ved å belønne de som gjør en positiv jobb for samfunnet. Det er dette kapitalismen prøver på, men den sliter med at makten er skjevt fordelt og det er ikke særlig effektivt.

Lenke til kommentar

 

 

Revolusjon kommer i MANGE forskjellige fasonger. Du har væpnet, du har kupp, osv. Rødt står for en revolusjon hvor borgerskapet er dem som starter revolusjonen (slik jeg har forstått det), og arbeiderne er dem som da skal gå i protest, og kreve at kommunisme innføres.

 

Det er ikke mulig med en revolusjon, uten folkets støtte.

 

Det du ser i dag i f.eks Egypt og Syria er det vi kan kalle et voldelig, og væpnet revolusjon. Men det er ikke fordi folket vill det, men fordi regimet som sitter å styrer ikke vil ha revolusjon, mens folket vil ha det. Da blir man tvunget til å gå væpnet. Nå sier jeg ikke at Egypt var eller er en væpnet revolusjon, men det er et militært tilværelse.

 

Nå skal det sies at det som skjedde i Egypt for en måned siden var et kupp, og ingen revolusjon slik jeg ser på det. Morsi ble hevet på en udemokratisk måte.

 

Syria kommer så godt jeg vet innenfor væpnet revolusjon. Men flere av gruppene i Syria er det vi kan si er terrorister, som f.eks Al-Qaida.

 

Revolusjon er akkurat det du skrev i begynnelsen av innlegget:

"Revolusjon, betegnelse på en endringsprosess som er grunnleggende og foregår i løpet av et meget kort tidsrom. Uttrykket brukes særlig om politiske, sosiale og økonomiske omveltninger, men av og til også om omveltninger i intellektuelle systemer – f.eks. vitenskapelige og kulturelle."

 

http://snl.no/revolusjon

Og dette mener dere at Norge, et av verdens mest velfungerende land, trenger? Hvorfor? Hva er intensjonen, hva er målet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og dette mener dere at Norge, et av verdens mest velfungerende land, trenger? Hvorfor? Hva er intensjonen, hva er målet?

 

Kommunisme er kanskje ikke det Norge trenger, men sosialisme, så absolutt! Til det syvende og sist er det rettferdighet sosialisme og kommunisme handler om.

Lenke til kommentar

 

Kommunisme er kanskje ikke det Norge trenger, men sosialisme, så absolutt! Til det syvende og sist er det rettferdighet sosialisme og kommunisme handler om.

Jeg tror for det første at folk forbinder kommunisme med noe langt mer dramatisk enn sosialisme og rettferdighet. Og det er jo vanlige folk, ikke politiske eksperter man i hovedsak skal overbevise. Jeg mener derfor at Rødt på flere måter har gravd sin egen grav ved å si at de vil innfør kommunisme i Norge.

 

Og, vi har jo hatt en sosialistisk regjering i åtte år nå, og etter min mening lever vi i et veldig sosialistisk samfunn. Så hvis det er det kommunisme handler om, hva er da problemet? Hvorfor ikke slenge seg med i det rød-grønne samarbeidet?

 

Hvis du ikke mener at Norge trenger kommunisme, hvorfor i alle dager er du medlem i et kommunistparti da? Det er jo nettopp dette som er en den grunnleggende ideologien til partiet.

(Jeg forstår godt om du ikke ønsker å svare på dette. Det er jo tross alt dette noen vil kalle personangrep, men for meg så virker det hele litt snålt...)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg tror for det første at folk forbinder kommunisme med noe langt mer dramatisk enn sosialisme og rettferdighet. Og det er jo vanlige folk, ikke politiske eksperter man i hovedsak skal overbevise. Jeg mener derfor at Rødt på flere måter har gravd sin egen grav ved å si at de vil innfør kommunisme i Norge.

 

Ja, Kommunisme oppfattes av mange som fælt, men dette er fordi de tror vi er for det Stalin og Mao sto for, men det kan jeg selvsagt si at jeg absolutt ikke tilfellet. Rødt har ingen planer om å starte leirer hvor opposisjonelle skal bli straffet for å mene noe annet. Rødt er demokratiske, og kommunistiske. Kommunisme er så og si demokrati, noe folk ikke forstår.

 

Og, vi har jo hatt en sosialistisk regjering i åtte år nå, og etter min mening lever vi i et veldig sosialistisk samfunn. Så hvis det er det kommunisme handler om, hva er da problemet? Hvorfor ikke slenge seg med i det rød-grønne samarbeidet?

 

Kan godt være Rødt er villig til å sammerbeide, men det vil være på deres premisser, og ikke AP, SV og de andre partiene. Rødt vil nok som MDG bli med i en regjering bare dersom de faktisk får være med å bestemme. Men det skjer trolig ikke med en regjering hvor man bomber i stykker et land.

 

Hvis du ikke mener at Norge trenger kommunisme, hvorfor i alle dager er du medlem i et kommunistparti da? Det er jo nettopp dette som er en den grunnleggende ideologien til partiet.

(Jeg forstår godt om du ikke ønsker å svare på dette. Det er jo tross alt dette noen vil kalle personangrep, men for meg så virker det hele litt snålt...)

 

Er helt greit at du sitter spørsmålstegn ved hva jeg faktisk mener med det jeg skriver. Men jeg tror faktisk du misforstår noe av poenget. Jeg håper på en kommunistisk stat. Men det er bare dersom det faktisk er helt og holden nødvendig. Som du sier, har vi fra før en "sosialistisk" regjering (jeg vil ikke kalle det en sosialistisk regjering, men heller noe mer liberal). AP er ikke sosialister, de eneste som er i regjeringen som er sosialister er SV, som så og si ikke har makt.

 

Kanskje du denne gangen kan svare på hvorfor det er greit å rive ned private eiendommer på Oslos vestkant med tvang, bare fordi de er "rike"? http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-rive-villaer-og-bygge-blokker-1.11071740

 

Det var ikke mye svar å få sist gang jeg spurte deg i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534449&&page=2

 

Fordi det ikke kommer til gode for folket, fordi det er et symbol på makt, og penger. Jeg vil heller som Rødt sier, fjerne dem, og bygge bolig blokker o.l.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Kanskje du denne gangen kan svare på hvorfor det er greit å rive ned private eiendommer på Oslos vestkant med tvang, bare fordi de er "rike"? http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-rive-villaer-og-bygge-blokker-1.11071740

 

Det var ikke mye svar å få sist gang jeg spurte deg i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1534449&&page=2

Kanskje noe av revolusjonen de snakker om? :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, Kommunisme oppfattes av mange som fælt, men dette er fordi de tror vi er for det Stalin og Mao sto for, men det kan jeg selvsagt si at jeg absolutt ikke tilfellet. Rødt har ingen planer om å starte leirer hvor opposisjonelle skal bli straffet for å mene noe annet. Rødt er demokratiske, og kommunistiske. Kommunisme er så og si demokrati, noe folk ikke forstår.

 

 

Kan godt være Rødt er villig til å sammerbeide, men det vil være på deres premisser, og ikke AP, SV og de andre partiene. Rødt vil nok som MDG bli med i en regjering bare dersom de faktisk får være med å bestemme. Men det skjer trolig ikke med en regjering hvor man bomber i stykker et land.

 

 

Er helt greit at du sitter spørsmålstegn ved hva jeg faktisk mener med det jeg skriver. Men jeg tror faktisk du misforstår noe av poenget. Jeg håper på en kommunistisk stat. Men det er bare dersom det faktisk er helt og holden nødvendig. Som du sier, har vi fra før en "sosialistisk" regjering (jeg vil ikke kalle det en sosialistisk regjering, men heller noe mer liberal). AP er ikke sosialister, de eneste som er i regjeringen som er sosialister er SV, som så og si ikke har makt.

 

 

Fordi det ikke kommer til gode for folket, fordi det er et symbol på makt, og penger. Jeg vil heller som Rødt sier, fjerne dem, og bygge bolig blokker o.l.

 

Skal dette gjelde alle eneboliger, eller kun de største og de fineste? Partiet ditt vil med andre ord fjerne retten til privat eiendom, er det så? Hadde du likt og fått ditt hus, som kanskje har vart i flere generasjoner revet ned fordi noen kommunister i Rødt mener det er for fint? Ganske sykt å straffe og lynsje folk som har gjort suksess her i livet. Grov misunnelse kalles det. Men slik har det jo bestandig vært i alle kommunistiske samfunn. Man vil bekjempe rikdom, men ikke fattigdom.

 

Er det sånn du vil at Oslo Vest skal se ut? 5906189678_70a8a8a965_z.jpg

 

Legg merke til logoen.

Lenke til kommentar

Er helt greit at du sitter spørsmålstegn ved hva jeg faktisk mener med det jeg skriver. Men jeg tror faktisk du misforstår noe av poenget. Jeg håper på en kommunistisk stat. Men det er bare dersom det faktisk er helt og holden nødvendig. Som du sier, har vi fra før en "sosialistisk" regjering (jeg vil ikke kalle det en sosialistisk regjering, men heller noe mer liberal). AP er ikke sosialister, de eneste som er i regjeringen som er sosialister er SV, som så og si ikke har makt.

Man kan vel ikke kan vel ikke kalle Arbeiderpartiet noe annet enn sosialister? De kaller riktignok ideologien sin sosialdemokrati, men de er jo likevel sosialister. Det er jo en grunn til at vi sier vi har en sosialistisk regjering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...