Gå til innhold

Kommunisme - kan det fungere?


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

 

1 Million i året? Tuller du? Jeg tror lønningene kan gå oppover, og ikke nedover.

Har ikke fulgt helt med på lønnsnivået i Norge i det siste, men om du syns at det blir i minste laget med 1Million kroner i lønn per år, så kunne man muligens sette den til 10Millioner slik at alle tjener bedre?

 

Forstår ikke helt det siste du skrev, plikter? Alle har da plikter i dagens samfunn og.

Du påpeket at du ønsket at alle sammen skal ha akkurat de samme rettigheter, som f.eks. 10 millioner i lønn. Spørsmålet er om alle sammen bør ha akkurat de samme pliktene, f.eks. betale 10 millioner i skatt?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  Har ikke fulgt helt med på lønnsnivået i Norge i det siste, men om du syns at det blir i minste laget med 1Million kroner i lønn per år, så kunne man muligens sette den til 10Millioner slik at alle tjener bedre?

 

Du påpeket at du ønsket at alle sammen skal ha akkurat de samme rettigheter, som f.eks. 10 millioner i lønn. Spørsmålet er om alle sammen bør ha akkurat de samme pliktene, f.eks. betale 10 millioner i skatt?

 

...

Lenke til kommentar

Uff, alle er da ikke like. Hvordan kan det gjøre det bedere hvis alle får lik lønn?

Hvis man ikke har noen motivasjon til å gjøre en jobb, enten i form av penger, annerkjennelse eller annet så vil jo de som i dag gjør god jobb og får ting opp og frem ikke gidde å gjøre noe, fordi en annen som sitter og glaner i løse luften tjener det samme.

 

Ingen mennesker er like, og det er bare bra. Tenk hvis alle var på charterferie på TV3.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Uff, alle er da ikke like. Hvordan kan det gjøre det bedere hvis alle får lik lønn?

Hvis man ikke har noen motivasjon til å gjøre en jobb, enten i form av penger, annerkjennelse eller annet så vil jo de som i dag gjør god jobb og får ting opp og frem ikke gidde å gjøre noe, fordi en annen som sitter og glaner i løse luften tjener det samme.

 

Ingen mennesker er like, og det er bare bra. Tenk hvis alle var på charterferie på TV3.

 

Hva er det med folk å tro at kommunisme handler om likhet? Det er jo ikke det som er poenget. Kommunisme er et system hvor staten, og folket er de som kontrollerer mest av det som skjer i samfunnet, og ikke næringslivet. I Kommunisme har man valg, og man har det vi kaller for folkestyre (demokrati).

 

Det er hva kommunisme er, ikke at folk er like osv, VI ER JO I 2013... Vi vet at ikke alle er like, og at kommunisme IKKE handler om å være lik.

 

 

  Har ikke fulgt helt med på lønnsnivået i Norge i det siste, men om du syns at det blir i minste laget med 1Million kroner i lønn per år, så kunne man muligens sette den til 10Millioner slik at alle tjener bedre?

 

Nei, en skal ikke tjene 10 millioner kroner i året, hvor har du det fra? Det er snakk om likelønn, ikke alle-er-rike-lønn.

 

Les mer om poenget med Rødts likelønnpolitikk her:

http://xn--rdt-0na.no/bergen/nyheter/2013/02/hvordan-oppn%C3%A5r-vi-likel%C3%B8nn/

Lenke til kommentar

Hva er det med folk å tro at kommunisme handler om likhet? Det er jo ikke det som er poenget. Kommunisme er et system hvor staten, og folket er de som kontrollerer mest av det som skjer i samfunnet, og ikke næringslivet. I Kommunisme har man valg, og man har det vi kaller for folkestyre (demokrati).

 

Det er hva kommunisme er, ikke at folk er like osv, VI ER JO I 2013... Vi vet at ikke alle er like, og at kommunisme IKKE handler om å være lik.

 

 

 

Nei, en skal ikke tjene 10 millioner kroner i året, hvor har du det fra? Det er snakk om likelønn, ikke alle-er-rike-lønn.

 

Les mer om poenget med Rødts likelønnpolitikk her:

http://xn--rdt-0na.no/bergen/nyheter/2013/02/hvordan-oppnår-vi-likelønn/

Hvorfor skal noen gidde å bruke tid og energi på å bli leger i et kommunistisk samfunn, om de har lik lønn som en vaskehjelp for eksempel? Tenkt noe på det?

Og om legen får bedre lønn enn vaskehjelpen, så blir det klasseskiller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor skal noen gidde å bruke tid og energi på å bli leger i et kommunistisk samfunn, om de har lik lønn som en vaskehjelp for eksempel? Tenkt noe på det?

Og om legen får bedre lønn enn vaskehjelpen, så blir det klasseskiller.

 

... Poenget med likelønn er at kvinner i yrket skal tjene like mye som det menn gjør. Det vil si at du kan tjene en del. Utenat det skaper klasseskillet. Men jeg skal ikke komme med for mange påstander da jeg ikke har lest meg 100% opp på det.

 

Dette er forresten fra 2012, et godt eksempel på at kvinner tjener mindre enn menn i f.eks lege yrket:

 

Gjennomsnittlig månedslønn eksklusive overtidsgodtgjørelse for heltidsansatte leger var på 64 900 kroner. Dette tilsvarer en økning på 1 600 kroner, eller 2,5 prosent, fra samme tidspunkt året før. Kvinnelige leger hadde en tilsvarende månedslønn på 59 900 kroner, mens deres mannlige kollegaer i snitt tjente 69 500 kroner i måneden.

 

KILDE: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/lonnstasyk/aar/2012-12-06#content

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Jaha, du har altså ett annet lønnsnivå i tankene, dog det jeg egentlig lurte på var om du, i tillegg til like rettigheter, ønsket like plikter?

 

Så er spørsmålet hva du legger i "like plikter"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Plikter er vel det Staten er villig til å tvinge oss til å gjøre.

 

Konkret? Det blir vanskelig å forstå helt hva du mener. Tenker du på skatter og avgifter?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  Skatter, avgifter, verneplikt, etc, etc

 

Rødt mener at verneplikt skal være frivillig (slik jeg leser det), og at det skal være kjønnsnøytralt.

 

Skatter:

Rødt arbeider for:

  • At frikortgrensa økes til 2 G (ca. 160 000) slik at inntekter opp til 2 G ikke beskattes. Vi vil med dette også øke minstefradraget, og isteden skjerpe beskatninga av vesentlig høye inntekter og formuer.
  • At også kapitalinntekt skal beskattes med toppskatt og trygdeavgift.
  • At alle former for skjermingsfradrag fjernes på aksjeutbytte og annen kapitalinntekt.
  • Å fjerne ”fritaksmetoden”, dvs. at aksjeselskapers aksjeinntekt er fritatt for skatt.
  • Skjerpet beskatning av oljeselskaper. Ordningen med milliarder i skattegaver for å stimulere til leting må avvikles straks.
  • At høyeste trinn på toppskatten skal ramme inntekt over 600 000 kroner, og at satsen økes fra 12 prosent til 25 prosent.
  • 100 % marginalskatt på inntekter over 1,5 millioner kroner.
  • At fagforeningskontingent skal være fradragsberettiga fullt ut, uten beløpsbegrensning.
  • Å fjerne bestemmelser og praksis som gir rikfolk mulighet til å sno seg unna formueskatt.
  • Å beskatte aksje-, finans- og valutatransaksjoner med en liten avgift på alle slike transaksjoner. Det gir store inntekter og svekker samtidig grunnlaget for spekulasjon.
  • Å fjerne merverdiavgiften på tjenester og matvarer.
  • Å fjerne all særskatt på funksjonshemming, uførhet og sykdom (såkalte egenandeler).
  • Innføring en liten skatt på all handel på Oslo børs. En slik dokumentavgift er enkel og billig å administrere i forhold til inntjening. Børsen i London har lenge hatt en tilsvarende avgift på 0,5.
Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

... Poenget med likelønn er at kvinner i yrket skal tjene like mye som det menn gjør. Det vil si at du kan tjene en del. Utenat det skaper klasseskillet. Men jeg skal ikke komme med for mange påstander da jeg ikke har lest meg 100% opp på det.

 

Dette er forresten fra 2012, et godt eksempel på at kvinner tjener mindre enn menn i f.eks lege yrket:

Ser ikke egentlig at du besvarte spørsmålet mitt.

Det var jo ikke det som var poenget mitt. Likelønn for menn og kvinner er noe partiet Venstre jobber for, og mange andre partier. Lik lønn for likt arbeid (for menn og kvinenr) er jo ingen kommunistisk idé, eller noe bare kommunistpartier jobber for. Så les spørsmålet mitt en gang til :)

 

KIlder:

http://www.absentia.no/article.aspx?articleID=1542

 

 

Så kan du jo tygge litt på denne:

http://www.minervanett.no/lik-l%C3%B8nn-for-likt-arbeid/

 

Du kan jo lese om denne også. Det var Venstre som sørget for allmenn stemme rett og stemmerett til kvinner i dette landet, ikke venstresiden (AP, SV, RV etc)...

http://www.venstre.no/rogaland/stavanger/artikkel/48150

 

Og denne:

Det er likelønn i Norge

http://clemet.blogg.no/1265202494_det_er_likelnn_i_norg.html

Lenke til kommentar

 

 

Rødt mener at verneplikt skal være frivillig (slik jeg leser det), og at det skal være kjønnsnøytralt.

 

Skatter:

Hmm, såvidt det kan se ut ønsker altså Rødt at alle skal tjene mellom 160 000 og 750 000, samt at ingen skal tjene noe på å investere sine penger aka Kapitalismen skal elimineres?

 

Hadde det ikke vært mer i linje med deres retorikk at alle fikk en garantert lik lønn av staten, si 350 000?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

Hmm, såvidt det kan se ut ønsker altså Rødt at alle skal tjene mellom 160 000 og 750 000, samt at ingen skal tjene noe på å investere sine penger aka Kapitalismen skal elimineres?

 

Hadde det ikke vært mer i linje med deres retorikk at alle fikk en garantert lik lønn av staten, si 350 000?

 

Hvordan det skal funke har jeg ikke satt meg inn i noe særlig, så det blir litt vanskelig for meg å si. Kompetansen min strekker heller ikke til.

 

 

Ser ikke egentlig at du besvarte spørsmålet mitt.

Det var jo ikke det som var poenget mitt. Likelønn for menn og kvinner er noe partiet Venstre jobber for, og mange andre partier. Lik lønn for likt arbeid (for menn og kvinenr) er jo ingen kommunistisk idé, eller noe bare kommunistpartier jobber for. Så les spørsmålet mitt en gang til

:)

 

 

Først og fremst: det er flott at også Venstre kjemper for kvinnes rettigheter, også i arbeidsmarkedet, så det skal du og ditt parti ha skryt for!

 

Så skal jeg prøve å svare bedre på spørsmålet.

 

Spørsmålet ditt er ganske konkret, "Hvorfor skal noen gidde å bruke tid og energi på å bli leger i et kommunistisk samfunn, om de har lik lønn som en vaskehjelp for eksempel?"

 

Jeg mener at dersom en kommunistisk stat blir bygget (noe jeg må presisere; ser på det som lite sannsynlig) vil folket ha en jobb til å komme til. Du vil ha rett på så mye mer enn det du har i dag. Både når det gjelder fulltids ordninger, og alt som kommer med det. Det blir altså lovfestet at du SKAL ha rett på 100% stilling.

 

Noe som også kommer godt med er Rødts forslag om 6 timers arbeidsdag, da gir det også mening at du kan ha det bedre på arbeidet. Det har selvfølgelig konsekvenser det og.

 

Jeg tror nok som jeg har prøvd å skrive over at likelønn handler først og fremst om kvinner og menn, og likestillingen der. Jeg mener som sagt at jeg vill ha det slik at kvinner tjener like mye i det samme yrket som menn gjør.

 

Var det et greit nok svar? Skriv gjerne hva du vill at jeg skal utdype mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

  Hyggelig å se at noen er ærlige.

 

Har alltid tenkt at ærlighet kommer først, men så er jeg heller ingen politiker, bare en fyr som liker å diskutere det. ;)

 

Men så er det slik at jeg egentlig ikke kan fordra politikere uansett så..

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

 

Jeg mener at dersom en kommunistisk stat blir bygget (noe jeg må presisere; ser på det som lite sannsynlig) vil folket ha en jobb til å komme til. Du vil ha rett på så mye mer enn det du har i dag. Både når det gjelder fulltids ordninger, og alt som kommer med det. Det blir altså lovfestet at du SKAL ha rett på 100% stilling.

 

Noe som også kommer godt med er Rødts forslag om 6 timers arbeidsdag, da gir det også mening at du kan ha det bedre på arbeidet. Det har selvfølgelig konsekvenser det og.

 

Det du svarer på her er ikke det han spør om. En legeutdanning tar mangfoldige år. Skal en som har ikke har noen akademisk bakgrunn, som f.eks en bussjåfør tjene like mye?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...