Gå til innhold

Rundstjelt i Murmansk - trenger nytt kamera fort..!

Anbefalte innlegg

Uten å gå altfor mye inn på detaljene, så ble jeg frastjålet lommeboka og mitt digitalkameraet da jeg var på tur til Murmansk. Det sureste var i midlertidig at minnebrikken inneholdt over 60 bilder - mange av dem fra øvelse Recon med helikoptertur osv. Til opplysning er jeg i militæret, nærmere bestemt GSV (9 km fra Kirkenes..)

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera når jeg får perm førstkommende helg. Jeg er ikke lenger inne i gamet med digitalkameraer så jeg hadde håpet på litt hjelp.

Jeg hadde et Fujifilm Finepix 4800 Zoom og var stort sett fornøyd med det. Det tok litt dårlige bilder under visse lysforhold, men ellers hadde jeg klart meg med det samme.

Ting som spiller inn er størrelse (jeg tar det jo med meg overalt), batterilevetid, kjapphet og selvsagt bildekvalitet. Jeg ber egentlig bare om et kamera som kan erstatte det jeg har tapt. Siden Fujikameraet mitt var over 2,5 år gammelt, så kan det vel ikke være så vanskelig å finne en god og billig erstatning.

Setter stor pris på seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte nylig et Canon Powershot A70. (3Mpix, 3xZoom) fordi det ble sagt å være veldig mye for pengene og sansynligvis det beste kjøpet for rundt 3000kr. Ellers så kan jeg anbefale å ta en titt innom seksjonen Anbefalinger.

Synd med det ranet.. Det er en del kriminalitet der borte og det kan man jo egentlig forstå når man ser levestandarden.. (Han som rappet det lever sikkert bra det neste halvåret)

Lenke til kommentar

Jepp.. i Russland er det både veldig rike og veldig fattige folk. Det er store forskjeller. Vi hadde fått informasjon om det meste angående sikkerhet, men i et svakt øyeblikk mistet jeg kontrollen.. Nok om det.

Jeg har nå lest litt mer under anbefalinger samt tester på dinside.no og digit.no.

Angående Canon PowerShot A70..;

Mye bra innstillingsmuligheter. Ikke best bildekvalitet akkurat. Liker ikke utseendet.. Ellers har jeg alltid sett for meg at standardbatterier er en dårlig løsning. Er ikke dette tilfellet? Ja, jeg ser at batterilevetiden er bra, men det er vel tungt og tar mye plass med fire batterier!? *liker ikke*

De kameraene jeg i øyeblikket vurderer sterkest er disse..;

Fujifilm Finepix F410

Regner med at dette fungerer omtrent som mitt gamle. Kjapt, god batterilevetid og grei nok bildekvalitet.. Lite manuelle innstillinger.

Canon Digital Ixus 400

Dårlig batterikapasitet og blits visstnok.

Nikon Coolpix 3100

Dårlig batterikapasitet. Lite manuelle innstillinger. Får ikke så veldig mye skryt her i testen på hw.no.

Av disse tre så tror jeg det står mellom Fuji F410 eller Canon Ixus 400. Designmessig liker jeg dem begge. Pris betyr lite bare jeg blir fornøyd. Dessverre er ingen av kameraene perfekt så jeg er litt usikker. Hva mener dere? Har dere andre kameraer i samme klasse dere vil anbefale framfor disse?

Lenke til kommentar
Jepp.. i Russland er det både veldig rike og veldig fattige folk. Det er store forskjeller. Vi hadde fått informasjon om det meste angående sikkerhet, men i et svakt øyeblikk mistet jeg kontrollen.. Nok om det.

Hørtes mest ut som du benyttet deg av verdens eldste tjenesteyrke :-)

Forstår deg godt, er litt ensomt i finnmark. Håper det var verdt det.

ExilimZ3 er et godt kamera og kjekt å ta med seg.

Lenke til kommentar
Hørtes mest ut som du benyttet deg av verdens eldste tjenesteyrke :-)

Neineinei! Saken er at jeg tidligere på fredagen hadde løpt 3-mila. Jeg var sliten og trøtt. Spiste lite mat denne dagen og vi fant aldri noe spisested i Murmansk. Vi tok et par øl på hotellet og dro deretter til et diskotek i nærheten. Der var det billig alkohol og vi hadde det kjempemoro. Dessverre var ikke kroppen min mottakelig for særlige mengder i det hele tatt så jeg ble dårlig - veldig dårlig. Spydde og klarte etter hvert ikke stå på beina en gang. I all oppstandelsen forsvant kameraet. Jeg pekte på mannen som tok det og et par av mine venner sprang etter. En av dem fikk bare et klaps i ansiktet før kjeltringen hoppet inn i en taxi og stakk av. Sånn da var det sagt. Må også legge til at vi kvelden etter drakk MINST like mye alkohol, men da hadde vi ladet opp med en god middag osv.

ExilimZ3 ja.. *lese på digit.no* Jeg holder foreløpig en knapp på Canon Digital Ixus 400

Lenke til kommentar

Bare sånn hvis noen lurte, så ble det Canon Digital Ixus 400. Etter å ha tilbrakt et par timer med kameraet så er inntrykket ganske bra. Tror det blir en fin følgesvenn i militæret og etter hvert gjennom studenttida..

Det mest negative for min del er at batteriet må ut av kameraet for å kunne lades.. Ellers hører jeg også at autofokusen osv. bråker litt, men det er liksom ikke så viktig. Er nok redd for at jeg kan bli glad i dette kameraet ja! Får heller rapportere tilbake ved en senere anledning! :)

Lenke til kommentar
Uten å gå altfor mye inn på detaljene' date=' så ble jeg frastjålet lommeboka og mitt digitalkameraet da jeg var på tur til Murmansk. Det sureste var i midlertidig at minnebrikken inneholdt over 60 bilder - mange av dem fra øvelse Recon med helikoptertur osv. Til opplysning er jeg i militæret, nærmere bestemt GSV (9 km fra Kirkenes..)

Jeg skal kjøpe meg nytt kamera når jeg får perm førstkommende helg. Jeg er ikke lenger inne i gamet med digitalkameraer så jeg hadde håpet på litt hjelp.

Jeg hadde et Fujifilm Finepix 4800 Zoom og var stort sett fornøyd med det. Det tok litt dårlige bilder under visse lysforhold, men ellers hadde jeg klart meg med det samme.

Ting som spiller inn er størrelse (jeg tar det jo med meg overalt), batterilevetid, kjapphet og selvsagt bildekvalitet. Jeg ber egentlig bare om et kamera som kan erstatte det jeg har tapt. Siden Fujikameraet mitt var over 2,5 år gammelt, så kan det vel ikke være så vanskelig å finne en god og billig erstatning.

Setter stor pris på seriøse svar![/quote']

Lenke til kommentar

Murmansk er en skummel by, det samme skjedde nesten meg.

Forskjellen var at vi var tre stykker som ble omringet av en gjeng som var veldig interesert i mitt JVC filmkamera.

Vi var imidlertid edru og raske til bens, så jeg har kameraet enda.

Synes forslgane er interesante da jeg også tenker digitalt stillbildekamera

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...