medlem-124997 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Skaffet en gitar og hadde regnet med å være verdensmester etter en time som med alt annet. Leser litt på nett og ser litt tutorials på youtube. Er for fattig for gitartimer - blir jeg flink nok kan det jo være at denne gitaren blir redningen... Uansett. Jeg driver å prøver å lære meg diverse grep - chords - problemet mitt er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvor hardt jeg skal legge fingrene på strengen? Jeg skal jo ikke "mute" strengene og drepe lyden på de strengene jeg holder nede? Så skal jeg såvidt være borti? Om noen har noen kjappe triks og teknikker så si gjerne i fra.Akkurat nå sitter jeg i to minutter å ser på youtubekurs før jeg faller inn i min egen verden og plunger rundt på gitaren og eksprimenterer og forsker frem teknikker ikke en gang Eric Clapton har sett maken til.. Lenke til kommentar
Swlabr Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg spilte litt gitar før, ikke nå lenger. Vanskelig å si hvor hardt du må holde, men foreslår at du prøver deg frem, og presser på eller løsner grepet til det høres bra ut. Hensikten er at du skal bygge hard hud på fingrene, og det kan ta opptil flere måneder. Noen får til og med blemmer. Nylonstrenger er forresten best å begynne med. Gitartimer er uansett bortkastet tid og penger, man lærer mer fra nettet. Lykke til. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Du må legge fingrene så hardt at de treffer båndet (metallbitene som ligger på tvers av halsen). Når strengen treffer båndet vil strenglengden kortes og tonen vil bli lysere. Så lenge strengen er nær båndet har det ikke noe å si hvor hardt du trykker, men du vil selvfølgelig få voldsomt vondt i fingrene om du dytter så hardt du kan hele tiden. Du finner fort ut hvor hardt du må trykke for å få ren klang uten båndklirr eller andre ulyder, og da trykker du som sagt hardt nok. Å trykke hardere vil ikke utgjøre noen forskjell på lyden. Du må fokusere på at du ikke holder hendene og fingrene ukomfortabelt, da det kan gi deg leddproblemer senere, og at fingrene kun er borti strengene de skal være borti. Ellers vil du mute strenger som skal være åpne. Veldig vanlig for nybegynnere at litt hud kommer i veien på enkelte grep. Prøv deg frem og spil hver enkelt streng hver for seg i grep du lærer deg for å være sikker på at ingen strenger mutes eller høres feil ut på noen måte. Øvelse gjør mester, og det er mye muskelhukommelse i det å bytte grep raskt og få dem til å høres bra ut, så det er ingen snarveier til å bli god i begynnelsen. Man må bare investere tid. Lenke til kommentar
GAu Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Hei, God, grunnleggende forklaring fra Stonemeister Vil bare legge til, for å være over-tydelig til en nybegynner: Det er slett ikke nødvendig at fingrene treffer PÅ metallbåndene. Du har naturligvis hele båndet (avstanden mellom 2 metallbånd) til rådighet for å sette akkorden. Uansett, vil strengen klemmes mot nærmeste metallbånd, og det er det som gir tonen.Hvor hardt du må klemme for å få en ren tone, læres kun gjennom øving.Husk at i mange akkorder er åpne (urørte) strenger vel så viktige som de du klemmer på I alle fall - lykke til - på din veg til gitarvirtuos ____ GAu Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Når en er helt ny vil det på flere grep føles som om en må legge alt en har av krefter i grepet for at det skal høres bra ut. Dette vil komme seg ganske raskt. Du vil få temmelig hard hud på fingertuppene etter hvert, det gjør det mye enklere...og mindre smertefullt. Du bør også klippe neglene så de ikke ødelegger for deg. Lenke til kommentar
Christibru Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Jeg vill anbefale å bruke "Nylon" strenger på en klassisk kassegitar når man er nybegynner.Tingen er at Nylon dreper ikke fingerene dine like fort, det er mer plass mellom strengene så det blir enklere å trene på grep å viss du skal videre på "Fingerspill" (spille etter tabulator, typisk sologitarist) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå