faaeri Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Hei. Jeg bor på Holmlia og jobber i Oslo sentrum, og skal sykle til jobb. Det siste året har jeg syklet på en elektrisk sykkel, men nå begynner formen å bli så bra at jeg vurderer å gå over til vanlig sykkel. Som du forstår, er jeg ingen supertrent syklist, men planen er å sykle til jobb nesten hver dag (unntatt vinterstid). Det er en del oppoverbakker på hjemveien, og kvaliteten på vei/fortau er ikke all verden. Jeg må forsere enkelte fortauskanter. Har ikke bestemt meg for noe budsjett, men kan nok svi av 10k +/-, særlig nå som det er en del tilbud der ute. Jeg tar imot tips om hva jeg bør tenke på, hva slags deler/komponenter sykkelen bør ha, og gjerne konkrete forslag hvis det er gode tilbud nå. Er det noen vits å kjøpe brukt nå som det er salg i butikkene, eller kan man likegodt satse på en ny? Alle tips mottas med stor takk :-) Lenke til kommentar
cronbach alpha Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Kan anbefale denne http://www.hardrocx.no/portfolio_item/stone-machine-29r/ Sykkel av god kvalitet, har gode dempere som kan stilles i flere trinn fra helt låst til full demping (greit når du skal skifte mellom litt ujevnt terreng og asfaltert vei. Den har 27 gir, utstyr av god kvalitet (dempere, drev, girmekanisme, osv). Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Generelle råd går vel på å velge en sykkel som har "veiledende" på rundt 15.000, som du kan få på tilbud fra 7-8 og oppover. (Evt brukt) Bortsett fra det er det meste så likt nå at du bare kan sammenligne vekt og utstyr - pass opp for modeller med dyrt bakgir (XT+) og billig utstyr ellers, og kjøp ett sted de kan hjelpe deg med å tilpasse sykkelen. Lenke til kommentar
darket Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 mulig en sykkel med shimano er billigere i drift, sram koster vel noe mer å bytte ut etterhvert hva med cyclocross? Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 3. september 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 mulig en sykkel med shimano er billigere i drift, sram koster vel noe mer å bytte ut etterhvert hva med cyclocross? Ja, hva med cyclocross? Noen tipset meg om det, og det høres spennende ut. Mange snakker om girsystemer, både her inne og i butikkene. Kjetilkl advarte mot XT bak og billig ellers. Det forstår jeg. Men hva bør man se etter? Har skjønt at Ultegra er det ypperste for "vanlige" sykler. Er det veldig mye bedre enn XT, og hvordan er det i forhold til 105, eller kan det ikke sammenliknes? Hva er viktig for deg når du velger sykkel (jeg er ikke opptatt av støtdempere, lekkert utseende eller forfengeligheter. Jeg vil ha mest mulig andvendelig sykkel for pengene). Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Ja, hva med cyclocross? Noen tipset meg om det, og det høres spennende ut. Mange snakker om girsystemer, både her inne og i butikkene. Kjetilkl advarte mot XT bak og billig ellers. Det forstår jeg. Men hva bør man se etter? Har skjønt at Ultegra er det ypperste for "vanlige" sykler. Er det veldig mye bedre enn XT, og hvordan er det i forhold til 105, eller kan det ikke sammenliknes? Hva er viktig for deg når du velger sykkel (jeg er ikke opptatt av støtdempere, lekkert utseende eller forfengeligheter. Jeg vil ha mest mulig andvendelig sykkel for pengene). Dura Ace er over Ultegra... Lenke til kommentar
johome Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Hvis du kun skal sykle på asfalt fra A til B - raskest mulig , ville jeg ha vurdert en Racer , f.eks denne fra XXL. Den kommer med kompakt krank , dvs 34-50. Ville forresten sjekket litt med butikkene , da man lett kan få opptil 40-50 % rabatt på denne tiden av året. Forsering av fortauskant handler mest om teknikk , ikke noe problem med en racer hvis du vet hvordan man gjør det. faaeri skrev (På 3.9.2013 den 8.13): Har skjønt at Ultegra er det ypperste for "vanlige" sykler. Er det veldig mye bedre enn XT, og hvordan er det i forhold til 105, eller kan det ikke sammenliknes? Det blir litt vanskelig å sammenlikne Ultegra med XT , da Ultegra er for landevei , mens XT er for MTB. Ultegra er det nest beste ( Dura Ace er det beste som nevner) for landevei , mens XTR er det beste for MTB. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 johome skrev (På 4.9.2013 den 20.56): Det blir litt vanskelig å sammenlikne Ultegra med XT , da Ultegra er for landevei , mens XT er for MTB. Ultegra er det nest beste ( Dura Ace er det beste som nevner) for landevei , mens XTR er det beste for MTB. Og dette er kun for shimano, ikke glem Di2 versjonene av Ultegra og Dura Ace sram har x5,x7,x9,x0,xx,x01 og xx1 for terreng og Apex, Rival, Force, RED for landevei Campagnolo har Veloce, Centaur, Athena, Chorus, Record og Super Record for landevei (EPS versjoner av Athena, Record og Super Record) På toppen av skalaen er det stort sett vektbesparelser å hente. Når nye features kommer inn er de gjerne der først, men de blir overført nedover etter hvert. Funksjonsmessig er det meste temmelig greit med gruppesett ett eller to hakk over bunnsjiktet. Lenke til kommentar
johome Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 (endret) Di2 versjonene høres ut som en drøm , med sine superpresise giringer , men koster desverre skjorta. På toppen av skalaen er det stort sett vektbesparelser å hente. Når nye features kommer inn er de gjerne der først, men de blir overført nedover etter hvert. Funksjonsmessig er det meste temmelig greit med gruppesett ett eller to hakk over bunnsjiktet. Når det gjelder MTB for SRAM , så er jeg nok ikke helt enig. XX ( twister) som kom etter XO har etter min mening vært en skuffelse med kraftig økt vekt , mye høyere pris , dårlige batcher og tildels misfornøyde kunder. Hvorfor i all verden lagde ikke SRAM en 10 og 11 delt versjon av gamle XO som bare funker. Endret 4. september 2013 av johome Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå