Gå til innhold

Formatere c: på win2k

HomerJay

Anbefalte innlegg

Hvordan formaterer man c: partisjon hvor win ligger på win2k? Aldri gjort det før.

Før jeg instalerte win2k for første gang - et par år siden - så hadde jeg Win98. Fikk da beskjed om at jeg bare kunne starte med win2k cd'en i og at den ville slette win98 og legge seg inn over det. Det som derimot skjedde var at den ble liggende ved siden av. Etter hvert har det blitt enda mer rot, derfor trenger jeg rydde opp. Også fått noen trojanske hester, de blir jeg vel kvitt nå muligens?

Men til saken:

Har forstått det sånn at ms dos ikke finnes til win2k. Hvordan formaterer man da? Kan jo ikke gjøre det i selve windows. Har forsøkt å boote med diskett, men når jeg da skal gå fra a: til c: så klarer den ikke finne noe på c: (!)

Jeg har laget 4 oppstartsdisketter til win2k.

Er det for øvrig slik at jeg må ha reg.kode for å instalere win2k? Husker ikke om jeg hadde det første gang, og finner hvertfall ingen kode nå. Vil ikke sitte igjen og mangle det midt i installeringen liksom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du må gjøre er å boote fra Windows 2000 CD'en. Gjennom dette installasjonsprogrammet kan du videre slette og opprette partisjoner som du vil - tror kanskje du først må velge "ny installasjon" for å komme til den partisjonsmenyen. Hvis du velger å installere på den eksisterende C: partisjonen, vil programmet spørre deg om du vil formatere først. Uansett om du velger å gjøre det på denne måten, eller om du vil slette den gamle og opprette en ny partisjon, anbefaler jeg deg å bruke NTFS.

Forøvrig må du ha en CD/product key for å få installert Windows 2000, så det kan nok være kjekt å skaffe en slik en _før_ du setter i gang... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...