FenrisC0de Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Hei! Kjører i dag rundt i en BMW 116d 2012 modell. Da jeg nærmest vant i lotto (fikk ny bil på forsikringen) er det kanskje en liten tendens til galskap å ville bytte den ut allerede, men desverre er det en del utstyr jeg savner, og da spesielt firehjulstrekk. Jeg er ikke særlig keen på en ny vinter hvor jeg desverre er nødt til å kjøre i grisegrente strøk, og selv om BMW'en med bakhjulstrekk kommer seg som regel frem takket være god elektronisk kompensering, så er det fortsatt bare trekk på et hjulsett Derfor vurderer jeg å prøve å få tak i en erstatter i form av enten en tilsvarende BMW med xDrive eller en Audi A3 Quattro. "Quattro" i A3 er bare Haldex 5, men det er nå ihvertfall bedre enn ingenting. Hvordan xDrive er implementert i 1-serien er jeg derimot usikker på, men igjen, antakligvis vesentlig bedre enn bare bakhjulstrekk. Spørsmålet mitt er om noen har noen formening om hvilke de ville gått for? Slik jeg ser det, litt grovt, så kan jeg enten velge BMW hvis jeg ønsker maksimal kjøreglede og en herlig 8-trinns automatkasse, eller så kan jeg ofre litt av dette mot en nydelig interiør, bedre støyisolering og liit lavere forbruk og ikke minst, halvert forsikring. Alternativt, hvis det er noe som mener at 4-hjulstrekken vil gi meg null gevinst på norsk vinteføre, er det også en spennende diskusjon, da man desverre betaler fryktelig mye ekstra for det, ettersom Audi og BMW skal prakke på deg den hissigste motoren hvis du vil ha AWD + Automatgir. Innspill mottas med takk. Endret 2. september 2013 av Untouchab1e Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Og på et mer generelt grunnlag: Jeg har hørt mye dårlig om Møller når det gjelder kunderservice, spesielt i de tilfeller det skulle oppstå noe problemer med bilen. Jeg har dog anntatt at de har måttet ta noen store grep for å rette opp i dette inntrykket som det virker mange satt inne med, og håper nå det er bedre tilstander? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Haldex 5 til audi har en forspenning på ca 10% på mellomakslingen. Det gjør at den er litt mer 4 hjulstrekk en før. Og at den fører krefter fortere bakover ved behov. Da jeg kjøpte bil prøvde jeg BMW X1 og det sto til slutt mellom den og Audi Q3. Grunnen til at det ble Audi var at Den var bedre å kjøre, samt litt større plass og mer oversiktlig, bedre støydemping og at prisen var bedre. Så den teorien om at BMW er langt bedre å kjøre er nok ikke helt riktig denne gang, selv om jeg vet at de fleste ikke tror det. Men om du prøver de to bilene mot hverandre med et åpent sinn, så vil du fort oppdage at Audien har blitt langt bedre de siste årene. Og så er automatkassen bedre på Audi en i BMWen. Men BMWen er litt billigere i forbruk og så sitter man litt bedre i den siden den er lavere en Audien. Møller, eller Sulland som de heter her, har blitt betydelig bedre mtp service. Selv har jeg en utmerket erfaring med dem og har ingen problemer med å anbefale dem. Men jeg har på den annen side ikke hørt noe negativt om Trondsen heller. Så det er sikkert hipp som happ hva du velger her. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Haldex 5 til audi har en forspenning på ca 10% på mellomakslingen. Det gjør at den er litt mer 4 hjulstrekk en før. Og at den fører krefter fortere bakover ved behov. Da jeg kjøpte bil prøvde jeg BMW X1 og det sto til slutt mellom den og Audi Q3. Grunnen til at det ble Audi var at Den var bedre å kjøre, samt litt større plass og mer oversiktlig, bedre støydemping og at prisen var bedre. Så den teorien om at BMW er langt bedre å kjøre er nok ikke helt riktig denne gang, selv om jeg vet at de fleste ikke tror det. Men om du prøver de to bilene mot hverandre med et åpent sinn, så vil du fort oppdage at Audien har blitt langt bedre de siste årene. Og så er automatkassen bedre på Audi en i BMWen. Men BMWen er litt billigere i forbruk og så sitter man litt bedre i den siden den er lavere en Audien. Møller, eller Sulland som de heter her, har blitt betydelig bedre mtp service. Selv har jeg en utmerket erfaring med dem og har ingen problemer med å anbefale dem. Men jeg har på den annen side ikke hørt noe negativt om Trondsen heller. Så det er sikkert hipp som happ hva du velger her. Takk for innspill! BMW X1 er riktignok en relativt "gammel" bil, men jeg ser hva du mener. Var å prøvde en A3 2.0 TDi Quattro i dag og synes det var en veldig fin bil, selv om føler en mye større grad av tilknytning til hva som skjer på veien i BMW'en enn i Audien, men det var jeg forberedt på Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 jeg ser at du lurer litt på X-Driven til BMW. det er bare å lete litt rundt på Youtube så finner du mye der. men alt i alt så er ikke BMW sin 4-hjulsdrift det værste du kan komme ut for. det er i enkelte situasjoner det kan oppføre seg litt merkelig, men for den vanlige mann så holder det i massevis. Haldex er, i mine øyne, det beste av 4-hjuls wanna bee. grunnen er det nevnte forspennet i mellomakslingen som er kommet i det siste. men ikke misforstå, Audien min oppfører seg som en forhjulstrekker om du ikke bruker gasspedalen litt aggressivt. men når du gjør det så holder det i massevis for meg. men når det gjelder fremkommelighet så oppfører den seg eksemplarisk. og jeg har hatt noen 4-hjuls biler som er langt dårligere en denne. (har også hatt et par som er bedre men da var det Quattro biler) jeg har også hatt en del BMWer opp gjennom årene, men har gått bort fra dem av samme grunn som TS. om sommeren er det få, om noen, som kommer opp mot dem kjøremessig. men så bor vi et vinterland. og på den tiden så bodde jeg i Tromsø, med alle sine bakker, og da er ikke veien til en 4-hjuldrifter lang. så, om du ønsker fremkommelighet så er vel Audien det dummeste du hadde kunne gjort. og jeg er vel ikke helt enig i at BMW sin automat er bedre en Audi sin S-Tronic, men det er vel en annen skål. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (har også hatt et par som er bedre men da var det Quattro biler) Quattro er ikke noe system, det er bare en samlebetegnelse. Det er brukt en haug av forskjellige systemer med dette navnet.. De første hadde som kjent bare 3 åpne differensialer med mulighet til å sperre midtre og bakre differensial (definitivt det morsomste systemet IMNSHO) Deretter kom torsen-differensial i midten, og manuell sperre bak (Sperra bak slo seg av i over ca 28km/t), dette systemet ga bra fremkommelighet men grusom understyring.. Deretter har det utviklet seg videre med diverse løsninger, torsen-differensialer er vel fortsatt brukt på biler med motoren montert riktig vei? Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 det stemmer det. jeg bruker vel Quattro betegnelsen på de med den seriøse driften på hjula. selv om Audi skriver Quattro bak på A1, A3, Q3 så er det Haldex som driver hjulene. det er egentlig bare å poppe opp panseret på Audi. om motoren står rett vei, så er det skikkelig drift på hjula. også helt riktig med en avsindig understyring på Audien helt opp til, sånn cirka 2006 modellene. da med urQuattroen som en bauta i den forsamlingen. urQuattroen er morsom en liten stund, men sannheten er at understyringen ødelegger en det meste av kjøregleden om man skal kjøre sånn någenlunde normalt etter Norske veier. i gitte situasjoner føler man det har vært enklere å gå ut av bilen og løfte fronten i riktig rettning. Torsendiffen med manuell sperring gikk Audi bort fra av den enkle grunn at den kunne manipuleres relativt enkelt. ustyrtelig morsomt helt til noe gikk i tusen stein. selv eldre damer i Tyskland ødela mellom/bak akslinger på daglig basis. de siste systemet har opphevet understyringen til nesten null. ny type clutch som ligger bak forhjulene og en drift som er cirka 60/40 bak/fremme gjør at de nye Audiene er meget gode kjørebiler. Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Takk for nyttig og interessant info. Jeg vet hvordan xDrive fungerer (stort sett), men det jeg ikke har klart å finne ut av er om man får samme type xDrive på 1-serien som feks på 3-serien, på samme måte som at "Quattro" på A3/A1/Q3 er Haldex og ikke Torsen. Ellers har jeg hørt mye bra om Haldex 5. Den skal være veldig rask, og selv om den maksimalt kan sende 50% av kraften til bakhjulene, så er vel dette bra nok vil jeg anta. Bare synd at man må velge det hissigste motoralternativet på A3'en for å få Quattro + Automat. Hadde spart en del tusenlapper hvis jeg kunne gått ned i motorkraft. 1-serie + xDrive og Automat finnes ikke ved mindre man punger ut for M135i, og det har jeg verken lyst på eller råd til. Så da er det ikke så mange andre alternativer igjen gitt. Har prøvekjørt Audien nå i form av en A3 2.0 TDi med Quattro + Automat (samme type som jeg vil ha), og er genrelt sett imponert. Jeg synes BMW'en er i en klasse for seg selv når det gjelder kjøreglede. Jeg får rett og slett en mye bedre kontakt med bakken føler jeg enn i Audien hvor styringen virker litt mer distansert fra hva hjulene holder på med. Følte også at det var litt trangere i førermiljøet av en eller annen merkelig grunn. Følte jeg fikk speilet i ansiktet omtrent. Dette kan selvsagt være fordi jeg ikke hadde stilt inn setet og rattet helt perfekt, så lar tvilen komme tilalte til gode her Det som var helt sikkert var at A3'en er alt annet enn en Golf i Audi-drakt, en påstand jeg selv er skyldig i å ytre fra tid til annen Endret 3. september 2013 av Untouchab1e Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 9. september 2013 Del Skrevet 9. september 2013 I daglig bruk, der man kjører til og fra jobb, til og fram diverse ærender, tar seg en kosetur iblant, så holder Haldex fint. Hell, selv en oldschool bil med låsbare frontnav holder fint, for AWD ved behov. Det punktet Haldex vil slite mest med, såvidt jeg vet, er tørrasfalt. OG det er ikke noe problem, du skal ha veldig mye penger for å rive en A3 løs på alle fire på tørrasfalt med en 2.0TDI. Holder ikke med en telefon til BSR da. Poenget er, såfremst du ikke skal leke Ken Block på asfalten, så er Haldex helt greit i hverdagen, og den sparker rompa fint ut også, og det er jo sperra bakdiff, gjør det endel lettere å få rompa lengre ut enn de som ikke har sperre bak, uten at jeg vet hvem det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå