Gå til innhold

Bytte fra iPhone til Android?

Ustedalen

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge vært en Apple Fanboy, uten tvil. Jeg har to Macer, iPhone, og iPad. Jeg er generelt veldig fornøyd med det Apple leverer, og for meg virker det som levetiden er lengre enn det konkurrentene leverer (f.eks dyre PCer med windows, kontra Mac).

Min første introduksjon med en smarttelefon var en horribel Nokia N97 med Symbian. Etter mye feil og reprasjoner fikk jeg byttet den mot en HTC Desire, med Android 2.0 om jeg ikke tar feil(?). Dette var en ok telefon til å starte med, men den ble fort treg og var generelt veldig lite brukevennelig. Jeg var veldig lite fornøyd med Android når jeg byttet til iPhone 4s, og lovet meg selv at jeg aldri skulle se meg tilbake.

Det er en holdning jeg har hatt helt til nå. Jeg føler at iPhone har vært på stedet hvil relativt lenge, og jeg kunne virkelig ønske meg flere av de mulighetene Android har, blandt annet en større skjerm(!). Jeg skal riktig nok vente til den 10. for å se hva Apple leverer denne gangen, men om det ikke blir noe ekstraordinert vurderer jeg sterkt å vurdere å flytte over.

Men, jeg har fortsatt litt skrekken for Android.

- Hvordan er OSet nå, kontra det var da jeg hadde HTC Desire? Har også på følelsen av at de store selskapene (Samsung, HTC, LG..) slutter å oppdatere de tidligere flaggskipene så fort det har kommet noe nytt på markedet (hvor Apple fortsatt oppdaterer gamle iPhone). Jeg ser for meg at jeg vil ha en telefon jeg kan ha i ca. 2 år.

- Hvordan takler Android alle de forskjellige skjermstørrelsene? Vil det samme programmet se like pent ut på S4, Note 3 og G2? Eller er det flere apper som ikke funker på alle telefonene?

- Noen som har gjort byttet fra iOS til Android som er fornøyde? Jeg er relativt kraftig invistert i iOS, så lurer på om det er verdt å bytte.

Når det gjelder selve telefonen så er ett godt kamera alfa omega. Derfor er HTC One utelukket! Sikler litt på G2, og gleder meg til å se hvordan Note 3 kommer til å bli (men redd den er for stor). S4 er selvsagt ett alternativ også, men hører mye negativt om TouchWiz.

Uansett, bytte eller ikke? :)

Endret av Ustedalen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Android har utviklet seg enormt, og er mer strømlinjeformet og "raskt" enn tidligere.

Jeg har selv en gammel S2, og med Jelly Bean på plass, så er den irriterende rask og fin. Jeg har lyst på ny, men ser ikke behovet rett og slett.

Om du er veldig opptatt av nyeste Android, og over lang tid.. så kan alltids en Nexus være noe å vurdere. Rykter om Nexus 5 om ikke lenge.

http://www.knowyourmobile.com/google/google-nexus-5/19767/new-nexus-5-release-date-rumours-specs-and-price-updated

Apputvalget, og enkle kjappe menyer bør du absolutt ikke være redd for. Tør å vedde på at du blir veldig fornøyd med byttet. Har flere kollegaer og venner som har gjort det samme, og er superhappy.

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Android er blitt mye bedre og mer stabilt enn for bare 2-3 år siden. Men pass på at du får deg en telefon med rask og moderne prosessor og nok internminne, for når man typisk nærmer seg hundre apper og tusen bilder og så videre,så kan en litt svak telefon oppleves sluggish. Dette opplever man ikke på iPhone, siden alle telefonene deres var toppmodeller når de ble lansert og man fikk ikke lov å kjøpe enklere modeller. Ikke tro at en Android-telefon til 2000 kroner kan konkurrere mot en iPhone til 5000. Når man kommer fra iPhone bør man altså sikte mot Android-telefoner i samme prisklasse for ikke å bli skuffet.

Android fungerer ypperlig med forskjellige skjermstørrelser. Selv har jeg en Note på 5,3 tommer med 1280x720-oppløsning, og nyter den enorme informasjonsmengden denne skjermen gir meg. App-utvalget er i stor grad det samme som på iOS, og konkurransen på hardwaren gjør at Android-telefoner er kraftigere enn noensinne. Jeg kan trygt anbefale S4. Touchwiz har vel ingen problemer sånn sett, det er bare hvordan man er vant til å bruke telefonen sin, og den nyeste versjonen har en del fancy greier som ikke alle setter pris på.

Lenke til kommentar

Kommer selvsagt til å velge en toppmodell!
Om ikke iPhone 5S svarer til forventningene, så er det flere modeller som blir vurdert.
For øyeblikket er det:
- Samsung S4, rett å slett grunnet alle de gode testresultatene. Det er også en populær telefon, og vil slik jeg forstå det få en del oppdateringer iløpet av året, og ikke etterlatt til seg selv(?). Har hørt rykter om at det er vanskelig å installere apps på SD-kortet, og at derfor telefonen kan fort få for lite lagringsplass?

- Samsung Note 3, gleder meg til å se hva som kommer her. Tror stor skjerm kan bli spennende, og faktisk praktisk, men redd den er alt for stor. Men den frister!

- LG G2, virker utrolig spennende. Kameraet er vel det som frister mest!

- Sony Xperia Z1, grunnet topp specs og et kamera på 21MP.

Riktig nok er det umulig å bestemme. Vurderer å kjøre "safe" og ta S4, men den begynner jo også å bli "gammel".

Lenke til kommentar

Har også på følelsen av at de store selskapene (Samsung, HTC, LG..) slutter å oppdatere de tidligere flaggskipene så fort det har kommet noe nytt på markedet (hvor Apple fortsatt oppdaterer gamle iPhone). Jeg ser for meg at jeg vil ha en telefon jeg kan ha i ca. 2 år.

S4 er selvsagt ett alternativ også, men hører mye negativt om TouchWiz.

Jeg har S4, og kunne fint hatt denne telefonen i to år helt uten oppdateringer. Aner ikke hvorfor folk skal ha oppdateringer hele tida.

TouchWiz kan du se helt bort ifra, velg en annen launcher om du ikke liker den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig i at for de fleste er det ikke så viktig å ha siste OSet, spessielt nå som Google har tatt alle(?) appene sine ut av CoreOSet og oppdaterer de uavhengig av produsentene.

Og ja, S4 er fin hardware, men den er bloatet med masse crapware, på en 16GB telefon har man vel noe sånt som 4GB ledig til eget bruk, om du er konfortabel med å roote og hacke litt rundt kan du gjøre mye kult, som å slette disse "systemappene" og om du vil kan du alltids installere et custom ROM og sånn alltid ha det siste og det beste og slippe TW og du absolutt ikke liker det, jeg synes selv det er helt OK, og i simplemode er det så lett å bruke at selv min bestemor som ikke hadde vært borti sånt før fant det lett og intuitivt. Jeg ville prøvd det, og ikke gi opp om du ikke liker det med en gang, jeg har brukt 5 devices på å finne ut at 4.7'' telefon og 7'' tablet er rett for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...