Gravitass Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 "Det vil nemlig svi mer i lommeboken når våre naboer skal kjøpe seg en mobiltelefon med musikkavspilling" Hvilken mobil i dag som ikke har musikkavspilling ? Doro ? Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Det er slik at når (den svenske) staten tar koperingsavgift på alle slike produkter som kompensasjon, så forutsetter det at de også betrakter kopiering som lovlig. I Norge har vi hatt den reglen før for kassetter, VHS etc. Så det er jo ikke noe nytt. Kopiering til eget bruk har alltid vært lov og skal ikke avgiftsbelegges, fordi dette er brukerens private eiendom. Så kopieringsavgift forutsetter at man kopierer mellom venner og at avgiften går til kompensasjon for det artistene eventuelt taper. Norge og Sverige er helt like, man betaler for retten til kopiering til eget (, familie og venners) bruk. Forskjellen ligger i hvordan disse pengene blir krevd inn. Som tidligere nevnt så bevilges dette over statsbudsjettet i Norge, dvs alle skattebetalere tar regningen. I Sverige legges det en avgift på ymse produkter, og noen forbrukere tar regningen. Piratkopiering er dermed lovlig i Sverige dersom kopieringsavgiften skal gjelde! Motsatt, er piratkopiering ikke lovlig er det heller ikke lovlig å kreve inn koperingsavgift. Det ene forutsetter det andre.FEIL, piratkopiering er ikke det samme som privatkopiering. Piratkopiering er ulovlig. Uten denne avgiften er privat kopiering også ulovlig. Privat kopiering (i Norge i alle fall) forutsetter at det kopieres fra en lovlig anskaffet kilde. De fleste i denne tråden, og tidligere tilsvarende tråder, klarer ikke å se denne forskjellen. Ser tydeligvis kun ordet kopiering og tenker dermed piratkopiering. Mulig journalistene må bli flinkere til å få frem dette i artiklene, men trolig må de fleste kun lære seg å lese det som står. Er også en fordel å lese igjennom de fleste kommentarer (forutsatt at tråden ikke er veldig long) før man selv kommenterer, da bør missforståelser unngås. 2 Lenke til kommentar
FylleSpillern Skrevet 2. september 2013 Rapporter Del Skrevet 2. september 2013 Hva med når svenske myndigheter lagrer informasjon om oss? Disse opplysningene er verdifulle. Hvor er kompensasjonen? Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Skjønner ikke helt at en PVR får avgift på samme type som en ekstern harddisk. Det eneste man får lagret på en PVR er jo TV-programmer man allerede har betalt for å se via abonnementet, og de kan jo ikke flyttes til en annen PVR eller bruker siden de er krypterte. Lenke til kommentar
edge1 Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Dette er bare rent tyveri.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Det er for mange kommentarer til at jeg orker å lese alle. likevel har også jeg en kommentar jeg vet ikke hva musikkbransjen forventer. men las oss nå tenke at man ikke hadde denne privatavgiften Hvis jeg kjøper en CD så har jeg altså ikke lov til kopiere den. Ikke en gang lov til ta backup Da forlanger de heller at man skal kjøpe en ny en , hvis det da går an få tak i den. I andre sammenhenger kjøper man et produkt og betaler den prisen butikken og produsenten skal ha , og så er man ferdig med det jeg skulle ha likt å se en bilprodusent forlange kompensasjonen for manglende salg skulle de begynne å kreve ekstra avgift for hver gang man skiter ut dekkene ( må ikke forveksles med skifte av sommer og vinter dekk) Eller skulle de forlange at man betale avgift på bruken av motoren ( slik staten Norge mere eller minner krever ) jeg forstår ikke helt hvorfor man har gått med på denne ordningen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Hvis jeg kjøper en CD så har jeg altså ikke lov til kopiere den. Ikke en gang lov til ta backup Helst vil de at du kjøper mange. En til bilen, en til stua, en til iPod'en, en til soverommet etc. De vil ha mest mulig av pengene dine (som så mange andre). Dette er ikke snillisme. jeg forstår ikke helt hvorfor man har gått med på denne ordningen Lobbyisme. Politikere er jo svake for kultur, og rettighetshaverne fronter jo at alt går til (de stakkars) artistene. I virkeligheten går det meste til allerede fete investorer. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 3. september 2013 Rapporter Del Skrevet 3. september 2013 Det til Ipoden blir jo interessant for man kan jo ikke spille av noen CD direkte på IPoden. Hvis jeg har forstått det riktig så tok den sin tid før man fik lov til laste ned musikk til f.eks mp3 spilleren Jeg skriver det på denne måten fordi jeg har vært så heldig at jeg har holdt meg unna egen eid musikk. Lenke til kommentar
rdavm Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 Neste NWO prioritet er å skatte antall GB med data du lagrer! NWO skal ha penger for alt du foretar deg, snart skal de legge nesa oppi hvor mange timer du ser på monitoren... Lenke til kommentar
Jan Ståle Skrevet 4. september 2013 Rapporter Del Skrevet 4. september 2013 HA HA Svensker XD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå