Gå til innhold

Hovedkort og GPU med god Linux-støtte

Anbefalte innlegg

Tenkte å bygge en ny gaming PC, og ønsker maskinvare som er godt støttet i Linux. Jeg ønsker allikevel muligheten til å kjøre dual-boot med Windows om det er ønskelig på et eller annet tidspunkt. Kommer til å sjekke dem opp senere, men om dere har noen formeninger hadde det vært fint med innspill. (Synes det er synd at ingen norske data-butikker i det minste har en masking som man kan sette sammen der man er sikret god støtte i Linux.)

Angående GPU så bør vel det meste av nVidia bli godt støttet fremover? Disse er de jeg vurderer:

MSI GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB PhysX PCI-Express 3.0

MSI GeForce GTX 660 2GB PhysX CUDA PCI-Express 3.0

ZOTAC GeForce GTX 650Ti BOOST 2GB PhysX

Når det gjelder hovedkort tror jeg ikke man enkelt vil støtte på noen store problemer, men ønsker allikevel å forsikre meg om at det er godt støttet. Vurderer ASUS, MSI og Gibabyte.

Lurer også på om det er noen vesentlig fordeler mellom mATX og ATX.

Jeg så på MSI Z87-G45 Gaming, men har lest at enkelte har hatt problemer med nettverk og lyd.

Andre alternativer:

MSI B85M-G43, Socket-1150 m-ATX

MSI Z87-G43, Socket-1150 ATX

Gigabyte G1. Sniper B5

ASUS B85M-G, Socket-1150 m-ATX

ASUS Z87M-PLUS, Socket-1150 m-ATX

ASUS Z87-C, Socket-1150 ATX

ASUS Z87-A, Socket-1150 ATX

ASUS GRYPHON Z87

Endret av olavalo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer også på om det er noen vesentlig fordeler mellom mATX og ATX.

I utgangspunktet er dette bare formfaktoren, men på grunn av mindre plass kan vil det være færre PCI-spor, plass til færre disker og færre USB-porter på en mATX.

Ellers fungerer nVidia godt på Linux. Skal du dual-boote lønner det seg å installere Windows først ettersom du vil bytte ut winload med GRUB. Har ingen erfaring med dual-boot under UEFI, men regner med at prosessen vil være mye det samme. Kanskje noen andre her har erfaring med dette.

Lenke til kommentar

Jepp, og bare holdningen burde være nok til å få deg til å vurdere noen andre. Selv har jeg Gigabyte P55-USB3 som jeg kjøpte før de gikk ut med denne uttalelsen. For all del fungert fint på både Arch og Debian (realtek gbit network, intel usb, ..), men har man mulighet så kan det være greit å velge noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...