Gå til innhold

Skjerm for bildebehandling

Anbefalte innlegg

Min laptop (ASUS N56VZ) har heldigvis matt skjerm. Nekter å kjøpe noe i nærheten av glossy.

Kjekt å vita, visste lite om dette.

Glad for all hjelp til å kjøpa rett skjerm! Eitt tilleggspørmål. Kan nevnte Asus og Dell (og den rimelegaste Eizo) skjermar koblast til min Acer Aspire 5720ZG? Har ein avlang kvit kontakt, ein kortare blank og ein rund gul. Ifølge JP kan ikkje Eizo Coloredge koblast til (større kontakt med skruar på begge sider). Går dei i 5720 kan jo PC-kjøp venta.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjekt å vita, visste lite om dette.

Glad for all hjelp til å kjøpa rett skjerm! Eitt tilleggspørmål. Kan nevnte Asus og Dell (og den rimelegaste Eizo) skjermar koblast til min Acer Aspire 5720ZG? Har ein avlang kvit kontakt, ein kortare blank og ein rund gul. Ifølge JP kan ikkje Eizo Coloredge koblast til (større kontakt med skruar på begge sider). Går dei i 5720 kan jo PC-kjøp venta.

Det ser ut til at nyere Eizo-skjermer kun har digitale innganger mens din PC har analog (VGA-kontakt) og de er ikke direkte kompatible. Det ser også ut som den har Expresscard (alt dette står sikkert i brukerveiledningen din).

Det finnes imidlert VGA til HDMI og Expresscard til DVI og sikkert mange andre varianter. Det finnes også skjermkort for USB så din PC kan utvilsomt drive en skjerm med bare digitale innganger. Om det er noe poeng i å invstere i ekstrautstyr er en annen sak. Så på spec'en for PCen og den så noe svak ut for bildebehandling med store filer, men mulig er det.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Det ser ut til at nyere Eizo-skjermer kun har digitale innganger mens din PC har analog (VGA-kontakt) og de er ikke direkte kompatible. Det ser også ut som den har Expresscard (alt dette står sikkert i brukerveiledningen din).

Det finnes imidlert VGA til HDMI og Expresscard til DVI og sikkert mange andre varianter. Det finnes også skjermkort for USB så din PC kan utvilsomt drive en skjerm med bare digitale innganger. Om det er noe poeng i å invstere i ekstrautstyr er en annen sak. Så på spec'en for PCen og den så noe svak ut for bildebehandling med store filer, men mulig er det.

Takk. Den dyre Eizo'en er neppe aktuell. Men forstår det slik at min PC kan koblast til andre skjermar. Ei anna sak er om den vil yta ein så stor skjerm rettferdigheit. Men kan i alle fall sjekka at skjermen er ok og MÅ ikkje kjøpa ny PC samtidig. Kunne verta ganske mykje stress...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dell skjerm er den mest aktuelle. hardware.no (bra butikk?) kan skaffa. Men ein data-kamerat meinte det var betre å kjøpa Dell frå Dell, pga service. Med så mykje skryt over Dell sine skjermar her og ingen klager på service, er kanskje det under feil?:

"....but I have to add one strong warning about Dell service: at least in Europe, outside the warranty / service period their prices for service or spare parts are often outrageous, lots of horror stories can be found on internet (e.g. charging over 1000 euros for a small but essential plastic part of a laptop screen). If anything breaks you are often better off discarding the whole system and buying a new one. This is even more true with all-in-ones and laptops, as they have more proprietary parts. Dell is not the only one doing this, but they seem to be about the worst of the bunch."

Verkar lite sannsynleg på meg, kan vera svartmaling. At ein finn mange skrekkhistorier på internett trur eg gjerne, men alt som står der er ikke sant.

Lenke til kommentar

Den nye strategien til dell de siste årene er og selge varer til konkurransedyktige priser og da må de få inntjening fra andre steder så at service er dyrere er en følge av dette, denne type strategi finner man i alle bransjer.

I Norge har man 5 års forbrukerrettigheter så jeg anser ikke dette så farlig, spesielt på en vare som man normalt bytter ut ved jamne mellomrom.

Jeg har brukt dustinhome.no de siste årene, mye av grunnen er at servicen er fenomenal for min del aldri hatt problemer på reklamasjoner og prisene er ikke så dårlige de heller.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Den nye strategien til dell de siste årene er og selge varer til konkurransedyktige priser og da må de få inntjening fra andre steder så at service er dyrere er en følge av dette, denne type strategi finner man i alle bransjer.

Dells strategi har vel alltid vært å selge til gode priser, noe (de hevdet) var mulig for de kuttet forhandlerleddet. Nå selger Dell gjennom flere kanaler, både andre nettbutikker og noen fysiske butikker som Elkjøp og Digital Impuls (det er de to jeg vet om). Om det at de også selger gjennom andre forhandlere har gått ut over priser, kvalitet og/eller service vet jeg ikke.

Jeg har hatt noen Dell-produkter, men kun et problem. Det var skjermen på en bærbar som røk og da kom en Dell-tekniker og byttet den uten noe masing eller betaling fra meg.

Jeg tror at uansett leveandør kan man vær uheldig, eller heldig. Er det en som får fryktelig mye negativ omtale for service er det selvsagt lurt å være forsiktig, men mange klagesaker har faktisk to sider og det man ser på nettet er nesten alltid bare en av sidene.

Det koster normalt litt mer å handle i en butikk enn på nettet og det synes jeg er forstålig da vanlige butikker har en rekke utgifter nettbutikkene helt eller delvis slipper unna. Hvor man handler synes jeg bør avgjøres av personlige preferanser. Liker man å se produtet fysisk før man kjøper og kanskje ha et sted å gå tilbake til hvis noe går galt syens jeg det er greit å betale litt ekstra. Billigst mulig blir nesten allitd nettbutikk, og noen ganger er det kun der man får tak i produktet man skal ha. Jeg vile ikke nølt med å kjøpe Dell igjen, men handler gjerne i en fysisk butikk hvis de har det jeg vil ha og prisforsjellen ikke er for stor.

Edit:

Dell skjerm er den mest aktuelle. hardware.no (bra butikk?) kan skaffa.

Dette spørmålet skjønte jeg ikke, Hardware.no selger vel ikke noe?

Endret av se#
Lenke til kommentar

I Norge har man 5 års forbrukerrettigheter så jeg anser ikke dette så farlig, spesielt på en vare som man normalt bytter ut ved jamne mellomrom.

Jeg har brukt dustinhome.no de siste årene, mye av grunnen er at servicen er fenomenal for min del aldri hatt problemer på reklamasjoner og prisene er ikke så dårlige de heller.

Ja det med 5 års forbrukarrettigheiter er greitt å ha. Opplevde å verta kravt for betaling for feil på briller som måtte reparerast, nekta å betala, snakka med Forbrukarrådet som kunne tenkt seg ei sak (med ein butikk om ikkje ville godta dette med 5 år) men heller på brillene til ei gammal dame! Kanskje ein konflikt her mellom våre og EU sine reglar. Slapp forøvrig å betala ved å argumentera lenge, kø bak...

Takk for tips om dustinhome.no, har helst kjøpt over disk.

Lenke til kommentar

Dells strategi har vel alltid vært å selge til gode priser, noe (de hevdet) var mulig for de kuttet forhandlerleddet. Nå selger Dell gjennom flere kanaler, både andre nettbutikker og noen fysiske butikker som Elkjøp og Digital Impuls (det er de to jeg vet om). Om det at de også selger gjennom andre forhandlere har gått ut over priser, kvalitet og/eller service vet jeg ikke.

Jeg har hatt noen Dell-produkter, men kun et problem. Det var skjermen på en bærbar som røk og da kom en Dell-tekniker og byttet den uten noe masing eller betaling fra meg.

Jeg tror at uansett leveandør kan man vær uheldig, eller heldig. Er det en som får fryktelig mye negativ omtale for service er det selvsagt lurt å være forsiktig, men mange klagesaker har faktisk to sider og det man ser på nettet er nesten alltid bare en av sidene.

Det koster normalt litt mer å handle i en butikk enn på nettet og det synes jeg er forstålig da vanlige butikker har en rekke utgifter nettbutikkene helt eller delvis slipper unna. Hvor man handler synes jeg bør avgjøres av personlige preferanser. Liker man å se produtet fysisk før man kjøper og kanskje ha et sted å gå tilbake til hvis noe går galt syens jeg det er greit å betale litt ekstra. Billigst mulig blir nesten allitd nettbutikk, og noen ganger er det kun der man får tak i produktet man skal ha. Jeg vile ikke nølt med å kjøpe Dell igjen, men handler gjerne i en fysisk butikk hvis de har det jeg vil ha og prisforsjellen ikke er for stor.

Edit:

Dette spørmålet skjønte jeg ikke, Hardware.no selger vel ikke noe?

Hehe, ikkje rart du ikkje skjønte det, skulle vera harddisk.no, i Bergen! Gav eit godt inntrykk. Nokon som kjenner til den? Einaste var at på forslag til PC, var nevnt harddisk på 120 GB. Nå kan ein sjølsagt putta inn fleire internt og eksternt, men trudde C: burde vera større?

Tydelegvis ikkje spesielt negative reakjonar på Dell. Summerer opp info her og andre stader om Dell (og andre skjermar). Når det gjeld nett- og butikkpris har eg i alle fall på kamera av og til fått avslag i kamerabutikk når prisen er klart over kjede- og nettpris. Og uvurderleg info og service. Så nokre hundre meir betyr ingenting.

Lenke til kommentar

Einaste var at på forslag til PC, var nevnt harddisk på 120 GB. Nå kan ein sjølsagt putta inn fleire internt og eksternt, men trudde C: burde vera større?

Mulig de foreslår en 120GB SSD som systemdisk, ikke noe dumt forslag. Personlig ville jeg nok kjøpt en litt større, men 120GB holder hvis du setter opp PCen så den ikke bruker C-disken til dine data. På Windows 7 er det litt styr, og den gir seg ikke så lett, men mulig Windows 8 har blitt bedre på det området.

Lenke til kommentar

Vi har vassa i Dell utstyr på jobben i mange år og har ikke hatt en eneste maskin eller skjerm som har røket, ganske imponerende track record egentlig.

Får det same inntrykket andre stader. Sitatet lenger oppe kan vera frå ein uheldig person eller ein som ikkje likar Dell.

Lenke til kommentar

Mulig de foreslår en 120GB SSD som systemdisk, ikke noe dumt forslag. Personlig ville jeg nok kjøpt en litt større, men 120GB holder hvis du setter opp PCen så den ikke bruker C-disken til dine data. På Windows 7 er det litt styr, og den gir seg ikke så lett, men mulig Windows 8 har blitt bedre på det området.

OK, tenkte at programma vert fleire og større og det kunne verta trangt. 200 er sikkert nok. Nå finst vel berre Windows 8, noko nytt å læra der, men er vel ikkje uoverkommleg. Heldigvis ein ting om gongen - skjerm - om Acer bekreftar at den fungerer med 5720ZG (om den vert fullt utnytta er ei anna sak).

Lenke til kommentar

Er nok 120gb ssd de mener, har en selv til kun W7 og andre programmer som har direkte tilknytning til W7, er ca. 80gb i bruk nå, i tillegg har jeg 2x1TB harddisker til andre programmer samt 2x2tb til lagring/backup av bilder samt et par eksterne disker. Hadde en 60gb ssd først men den ble for liten, så den har nå kun LR5 installert.

Lenke til kommentar

Er nok 120gb ssd de mener, har en selv til kun W7 og andre programmer som har direkte tilknytning til W7, er ca. 80gb i bruk nå, i tillegg har jeg 2x1TB harddisker til andre programmer samt 2x2tb til lagring/backup av bilder samt et par eksterne disker. Hadde en 60gb ssd først men den ble for liten, så den har nå kun LR5 installert.

Ser ut til at 180 GB SSD er nokre hundre kr dyrare, greitt å ha litt å gå på.

Lenke til kommentar

God er kanskje ein underdrivelse? Treng ikkje 32 GB RAM men andre gjer det sikkert.

Videoredigering er mer krevende enn bilderedigering. Du kan slippe unna med langt enklere utstyr for Photoshop eller Lightroom. Jeg ville kjøpt 16 GB RAM i dag, men kjører mange program på en gang. 8 GB holder lenge for de fleste og mange hadde greid seg med 4 GB også for enkel redigering. Men hva man trenger avhenger veldig av hvilke og og hvor mange program som kjøres samtidig. Mange megapiksler og mange layers i Photoshop krever også mye ressurser.

Lenke til kommentar

God er kanskje ein underdrivelse? Treng ikkje 32 GB RAM men andre gjer det sikkert.

Det var en liten underdrivelse. Skulle gjerne hatt den selv, men for bilderedigering er det overkill.

Jeg redigerer alle mine bilder på laptop og hadde 8GB RAM. Det holdt ikke når RAW-filene er på drøye 70MB og panoramaer, HDR og flere layers kom med i bildet. Slang inn 8 ekstra GB for noen dager siden og nå går det så det griner igjen.

Lenke til kommentar

Videoredigering er mer krevende enn bilderedigering. Du kan slippe unna med langt enklere utstyr for Photoshop eller Lightroom. Jeg ville kjøpt 16 GB RAM i dag, men kjører mange program på en gang. 8 GB holder lenge for de fleste og mange hadde greid seg med 4 GB også for enkel redigering. Men hva man trenger avhenger veldig av hvilke og og hvor mange program som kjøres samtidig. Mange megapiksler og mange layers i Photoshop krever også mye ressurser.

Går an å starta med 8 og så er det vel lett å montera 8 til om det trengst i stasjonær PC. Ikkje redigert video ennå, men vert kanskje meir aktuelt.

Lenke til kommentar

Det var en liten underdrivelse. Skulle gjerne hatt den selv, men for bilderedigering er det overkill.

Jeg redigerer alle mine bilder på laptop og hadde 8GB RAM. Det holdt ikke når RAW-filene er på drøye 70MB og panoramaer, HDR og flere layers kom med i bildet. Slang inn 8 ekstra GB for noen dager siden og nå går det så det griner igjen.

Er mykje ein kunne tenkt seg, var økonomien betre sikkert Eizo Coloredge....

Det tyder på at 8 er nok nå. Går på eit vis idag med 2. Men med filer på 24 MB er det i grenseland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...