Gå til innhold

Skjerm for bildebehandling

Anbefalte innlegg

Den fekk jo bra omtale, lurte på om det berre var Dell og Eizo som var brukbare.

Asus ProArt PA248Q

Meget godt fornøyd med denne i tillegg til flere USB utakk for annet utstyr på den

https://prisguiden.no/produkt/asus-proart-pa248q-161018

Testet av HW

http://www.hardware.no/artikler/asus-proart-pa248q/109674

Selv har jeg Asus ProArt PA246Q som er forgjengeren skrev feil i første linja

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den fekk jo bra omtale, lurte på om det berre var Dell og Eizo som var brukbare.

Du får i stor grad det du betaler for. Eizo og NEC og noen andre spesialisert firmaer har high end utstyr, Dell er ikke noe high end merke, men har (synes jeg) en del bra skjermer for foto som ikke er alt for dyre.

Her er prisguiden sortert på pris (og da mangler noen av de nye 4K-skjermene).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Ja, ser forskjellen og det kan verta valgets kval, fotokvalitetet mot HDMI og andre ting.

Starta nyleg med å lesa testar, ganske slitsamt når ein veit "ingenting". Som vanleg er brukarerfaringar det beste.

Nokon grunn til å kjøpa PC og skjerm av same merke, f.eks. Asus? Skal laga eigen tråd om PC, det er vel ganske omfattande i forhold til skjerm.

U2413 er en erstatning for U2410 som også var en skjerm egnet for fotobruk. U2412M er også en grei modell som er fin for vanlig kontorbruk og litt foto. Ulempen jeg ser med U2413 er at det er en Adobe-RGB-skjerm i utgangspunktet som krever en del oppsett for å fungere optimalt, men den har sRGB-emulering for den som foretrekker det. Så U2413 er klart en mer avansert skjerm, men så lenge du holder deg til sRGB er det kanskje litt enklere med U2412 som ikke kan vise noe annet. Den er jo også en del rimeligere.

Edit: Som Nautica skrev er det en del PC-entusiaster også på Akam-forumet, men sikkert lurt med en egen tråd. Pass på å få med eventuelle prisbegrensnigner, hvilke programmer du bruker, tar du video også. Skal den være lydløs osv

Lenke til kommentar

Stor fordel at det er mange som kjenner modellen. Og når mange har Dell kan det tyda på at det er bra produkt og at der er god service.

Det er masse bra skjermer der ute. Dells U serie er bare lett å anbefale da det er en meget populær skjerm blant brukerene her inne så vi kjenner produktet veldig godt.

Lenke til kommentar

Ja, ser forskjellen og det kan verta valgets kval, fotokvalitetet mot HDMI og andre ting.

Starta nyleg med å lesa testar, ganske slitsamt når ein veit "ingenting". Som vanleg er brukarerfaringar det beste.

Nokon grunn til å kjøpa PC og skjerm av same merke, f.eks. Asus? Skal laga eigen tråd om PC, det er vel ganske omfattande i forhold til skjerm.

HDMI er ingen fordel. Det er DVI og Displayport som gjelder når du går over Full HD (1920x1080). Siste versjon av HDMI støtter riktinok høyere oppløsning, men det er ikke gitt at alle skjermer eller skejrmkort gir den muligheten foreløpig. PC og skjerm av samme merke spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar

Barco Coronis Fusion 10MP ser bra ut! :wow: Lottokupong levert.

Som elles er det "for mange" å velja i, lønnar seg sikkert å plukka ut nokre få. Elles kan ein jo lesa testar heile tida. Ganske vanleg hobby?

Du får i stor grad det du betaler for. Eizo og NEC og noen andre spesialisert firmaer har high end utstyr, Dell er ikke noe high end merke, men har (synes jeg) en del bra skjermer for foto som ikke er alt for dyre.

Her er prisguiden sortert på pris (og da mangler noen av de nye 4K-skjermene).

Lenke til kommentar

HDMI er ingen fordel. Det er DVI og Displayport som gjelder når du går over Full HD (1920x1080). Siste versjon av HDMI støtter riktinok høyere oppløsning, men det er ikke gitt at alle skjermer eller skejrmkort gir den muligheten foreløpig. PC og skjerm av samme merke spiller ingen rolle.

Interessant.

"Same merke"-diskusjonen har eg hatt angåande stereoanlegg, kan ha meir for seg der, kanskje. Med data har jo ting fungert ilag.

Lenke til kommentar

Elles kan ein jo lesa testar heile tida. Ganske vanleg hobby?

Min erfaring er at hvis man leser noen gode tester grundig og eventuelt tar seg litt tid til å sette seg inn i områder man ikke kjenner fra før (og som virker relelvante) så holder det med et par minutter senere for å se om en test/produkt er verdt å bruke tid på.

Når det gjelder PC + skjerm så er det ingen produsent (som jeg vet om) som lager både skjermkortet og skjermen selv selv, det er bare standardkomponenter som settes sammen.

Skal man ha mer enn 8 bits per fargekanal så er det viktig å velge skjermkort og skjerm som begge støtter dette, men da er man over på oppsett for spesielt interesserte.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Min erfaring er at hvis man leser noen gode tester grundig og eventuelt tar seg litt tid til å sette seg inn i områder man ikke kjenner fra før (og som virker relelvante) så holder det med et par minutter senere for å se om en test/produkt er verdt å bruke tid på.

Når det gjelder PC + skjerm så er det ingen produsent (som jeg vet om) som lager både skjermkortet og skjermen selv selv, det er bare standardkomponenter som settes sammen.

Skal man ha mer enn 8 bits per fargekanal så er det viktig å velge skjermkort og skjerm som begge støtter dette, men da er man over på oppsett for spesielt interesserte.

Ein finn også ut kven sine testar som er verd å lesa. Pluss brukarerfaringar og synest akam og andre norske er meir edruelege enn visse utenlandske (der må ein ofte sortera ut).

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig og et problem med brukertester som kan være veldig interessante, men vanskelig å bedømme siden man som regel ikke vet noe om den som skrev testen.

Finst gode unntak, vorte "kjent" med dyktige folk på dpr (om ein finn dei i all støyen).

Lenke til kommentar

Det er viktig at skjermen er matt og ikke blank overflate.

Tok ein liten runde og ser ut til at fotografar føretrekkjer matte skjermar mens film- og spel-folket gjerne vil ha blanke, men då får ein vel meir refleks. Finst også matte på enklete bærbare.

Lenke til kommentar

Så på alternativer selv for litt siden. Til rundt 3500,- syntes jeg Dell U2413 virket veldig bra. Test: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm

Litt lengre opp i prisklasse finnes NEC PA241W som er bittelitt bedre, men også en del dyrere (5-6000,-), eventuelt Dell U2713H som har samme kvalitet som U2413, men større og med flere pixler (2560x1440).

Vert det Dell, så truleg 2412. Skjerm til 5-6000 er vel utelukka. Men kunne vore kjekt å ha...

Lenke til kommentar

Blank skjerm er i mine øyne, eller kanskje for mine øyne helt ubrukelig.

Det er flere og flere produsenter som går vekk fra glossy skjermer da det egentlig har vært en hype som ikke er så veldig attraktivt.

Min laptop (ASUS N56VZ) har heldigvis matt skjerm. Nekter å kjøpe noe i nærheten av glossy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...