eilivk Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Muligens i feil forum men på hardware.no er det kun diskusjon om skjermar for "gaming", og det er lite aktuelt. Treng skjerm godt eigna for vurdering og behandling av bilde. Er amatør men har FF kamera. 23 til 24" virkar ok, gode argument for 27? Fått inntrykk av at Dell er eit bra merke. Andre? Høyrt at Eizo skal vera best for fotobehandling. JP har Eizo Coloredge CS 230 23" for ca 6000. Kanskje ikkje nødvendig på mitt nivå? Ein veteran i bransjen tilrår Eizo Foris FS 2331 som nå er nede i 1450 kr. Ligg den langt etter Coloredge? Finst også nyare FS 2332 2333 og 2336. Men får høyra følgande: "VA skjermer (2331?) har visst både bedre fargegjengivelse og større sortnivåer, større kontrastomfang enn IPS (2332-3?) skjermer". ? Og korleis er Foris-serien til TV-titting via internett og anna bruk? Andre bra merke og modellar? Og kva er viktig å ha med i ein skjerm? Har gammal 15.4", og veit ingenting om nye skjermar, her er vel ekspertise... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Dell er en helt grei skjerm til fotobehandling, har selv en 24" IPS skjerm fra dell. Dustin.no selger nå U2412M for 1900.- som er en god pris. Endret 2. september 2013 av Nautica Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Muligens i feil forum men på hardware.no er det kun diskusjon om skjermar for "gaming", og det er lite aktuelt. Skjermer er et stort tema og du kan gjøre det så avansert (og dyrt) du bare vil. Jeg synes kalibrering av skjermen er det aller viktigste, uansett hvilken skjermtype du velger. Uten en eller anne form for kalibrering er det ingen garanti for at selv den dyreste skejrmen gir nøyaktige farger. For å få til bra kalibrering er du avhengig av en hardwaresak (for eksempel Spyder) som koster fra knappe 1000 og oppover. Å komme vekk fra TN-paneler (du kan søke på paneltyper i prisguiden) er det første skrittet for å få en skjerm som er god til bildebehandling. Nivået over TN er IPS som gir mer "stabile" farger. Som Nautica skriver finnes det IPS-skjermer ned i ganske lave prisklasser. Det finnes også andre paneltyper som er like gode eller bedre enn IPS, men det store flertallet "middelklasseskjermer" har en iPS-variant i panelet. Men det er ikke bare paneltype som påvirker, jevnhet i bakgrunnsbelysning, oppløsning, justerbarhet av både bilde og fysisk påvirker pris og brukeropplevelse. Eizo er kjent for gjennomført bra produkter, men de lager også billlige modeller basert på TN-paneler. For å ha glede av Eizo må du nok en del opp i pris. Personlig er jeg tilhenger av jo større jo bedre, helst 30", deretter 27" eller 23/24". Men det avhenger selvsagt av hva du har plass til og hvor mye det er greit å bruke. Jeg ville heller kjøpt en bra mindre skjerm enn en stor dårlig (men av 30-tommerne tror jeg ikke det finnes noe direkte dårlig). 27-tommere finnes det derimot mye rart av. Mininimum er 2560x1440 oppløsning og IPS-panel. Også 23/24-tommer er ok størrelse, prøv å få 1920x1200 oppløsning hvis du går for en slik. Fargerom, muligens vanskelig å ta stilling til, men en del skjermer kan gjengi en større del av de synlige fargene enn andre. Typisk vil de kunne gjengi opp mot 100% av et fargerom som heter Adobe RGB, mens de fleste gjengir ca sRGB. En god blekkskriver vil typisk kunne gjengi større fargerom enn sRGB så slik sett er Adobe RGB-støtte en fordel, men veldig mye er basert på sRGB-standarden og bruk av større fargerom krever riktig oppsett i alle ledd og krever litt innsats og forståelse å få til. Endret 2. september 2013 av se# Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Dell er en helt grei skjerm til fotobehandling, har selv en 24" IPS skjerm fra dell. Dustin.no selger nå U2412M for 1900.- som er en god pris. Har sett bra omtale av den fleire stader. Kan vel vera kvalitet om det ikkje er Eizo... Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Dells U serie er rett og slett kanonbra. Eneste som er litt irriterende er lyslekkasje rundt kantene men det er strengt tatt et IPS problem som Dell ikke kan noe for. Jeg har også tilgode å se en IPS skjerm uten nevnte lyslekkasje. Det er farger og innsynsvinkel som er det beste salgsargumentet til en IPS skjerm og prisen på U serien til Dell er det ikke noe å si på. Anbefales. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Takk for fyldig informasjon! Tyder dette slik at dei billigaste Eizo ikkje er så mykje betre enn andre merke? Tvilar ikkje på at Coloredge er spesielt bra, kunne gjerne hatt 27" til 15.000, men som så ofte kompromiss. Trur 24" kan vera nok og der er vel prisnivået hyggeleg også. Var TV via internett det viktigaste ville 27" vera betre. Har ikkje peiling på fargerom og skjerm, men er skjermar spesielt laga for det eine eller det andre, eller vil ein kvalitetsskjerm takla begge deler? Skjermar eit stort tema ja, og vanskeleg å vurdera for folk flest. Er der f.eks. ei kort liste over ting som er "obligatoriske" for ein skjerm på solid nivå? Skjermer er et stort tema og du kan gjøre det så avansert (og dyrt) du bare vil. Jeg synes kalibrering av skjermen er det aller viktigste, uansett hvilken skjermtype du velger. Uten en eller anne form for kalibrering er det ingen garanti for at selv den dyreste skejrmen gir nøyaktige farger. For å få til bra kalibrering er du avhengig av en hardwaresak (for eksempel Spyder) som koster fra knappe 1000 og oppover. Å komme vekk fra TN-paneler (du kan søke på paneltyper i prisguiden) er det første skrittet for å få en skjerm som er god til bildebehandling. Nivået over TN er IPS som gir mer "stabile" farger. Som Nautica skriver finnes det IPS-skjermer ned i ganske lave prisklasser. Det finnes også andre paneltyper som er like gode eller bedre enn IPS, men det store flertallet "middelklasseskjermer" har en iPS-variant i panelet. Men det er ikke bare paneltype som påvirker, jevnhet i bakgrunnsbelysning, oppløsning, justerbarhet av både bilde og fysisk påvirker pris og brukeropplevelse. Eizo er kjent for gjennomført bra produkter, men de lager også billlige modeller basert på TN-paneler. For å ha glede av Eizo må du nok en del opp i pris. Personlig er jeg tilhenger av jo større jo bedre, helst 30", deretter 27" eller 23/24". Men det avhenger selvsagt av hva du har plass til og hvor mye det er greit å bruke. Jeg ville heller kjøpt en bra mindre skjerm enn en stor dårlig (men av 30-tommerne tror jeg ikke det finnes noe direkte dårlig). 27-tommere finnes det derimot mye rart av. Mininimum er 2560x1440 oppløsning og IPS-panel. Også 23/24-tommer er ok størrelse, prøv å få 1920x1200 oppløsning hvis du går for en slik. Fargerom, muligens vanskelig å ta stilling til, men en del skjermer kan gjengi en større del av de synlige fargene enn andre. Typisk vil de kunne gjengi opp mot 100% av et fargerom som heter Adobe RGB, mens de fleste gjengir ca sRGB. En god blekkskriver vil typisk kunne gjengi større fargerom enn sRGB så slik sett er Adobe RGB-støtte en fordel, men veldig mye er basert på sRGB-standarden og bruk av større fargerom krever riktig oppsett i alle ledd og krever litt innsats og forståelse å få til. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Hva og hvor mye du skal legge i en skjerm burde delvis avspeiles i hvor mye arbeid du legger i et komplett oppsett, liker du og bruke tid på fotograferingen, etterbehandlingen og kanskje leter med lupe etter feil i bildet vil du nok kunne få bedre resultater med en dyr/god skjerm, men et fotografering en liten del av fritiden din klarer du deg lenge med en enklere skjerm. Jeg har aldri kalibrert min skjerm "ganske bra justert fra dell" ser heller ikke behov for det siden jeg er ganske fornøyd med fargene som de blir og har ingen hensikt og lage/selge profesjonelle utskrifter Det finnes noen tråder her på forumet som omhandler kalibrering, den nyeste tråden har du her "utskrift tråden" 1 Lenke til kommentar
se# Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Har ikkje peiling på fargerom og skjerm, men er skjermar spesielt laga for det eine eller det andre, eller vil ein kvalitetsskjerm takla begge deler? Jeg vurderte nylig Eizo i forbindelse med kjøp av skjerm. En kombinasjon av størrelse (Eizo har ingen 30-tommer for øyeblikket) og at jeg ikke har så ekstreme krav til bildekvalitet og ikke minst nøyaktighet gjorde at jeg ikke valgte Eizo, men en Dell-skjerm som fikk OK kritikker i steden. Litt tilfeldig, kunne like gjerne blitt en HP eller noe annet, men Dell-skjermen var ganske ny modell og på lager i butikken. Hvis du ser på Eizos hjemmeside er det Flexscan- og Coloredge-seriene Eizo selv anbefaler til proff/avansert bildebhandling. Der kan du også filtrere på IPS/VA/TN-paneler. Jeg er ingen ekspert på skjermer, men jeg hadde heller valgt en IPS-skjerm fra en annen leverandør enn en TN-skjerm fra Eizo. Personlig ville jeg også prøvd å få sett en test eller brukererfaring på aktuelle kandidater ikke minst for se om det står noe om justerbarhet og mekanisk kvalitet som også betyr noe. Du skriver at du ikke har peiling på fargerom og hvis du heller ikke er interessert i å lære noe om det (og det er ikke noe galt i det) bør du satse på en skjerm med sRGB-profil (eller sRGB-modus) og holde deg til det. Å kjøpe en dyr Eizo-skjerm beregnet på foto virker da fullstendig overkill, men skjermer som Dells U2713 eller U2413 er typisk mye for pengene-skjermer i "middelklasse". Men det finnes masse å velge i, prisguiden fant 81 stk ved søk på IPS og 22-27 tommer. Endret 2. september 2013 av se# Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Vil nok bruka meir tid på fotografering enn etterbehandling. Det viktige er at skjermen er god nok til å visa kvaliteten i bilde frå avanserte kamera, ikkje å leita med lupe etter feil. Men skal lesa litt om kalibrering. Hva og hvor mye du skal legge i en skjerm burde delvis avspeiles i hvor mye arbeid du legger i et komplett oppsett, liker du og bruke tid på fotograferingen, etterbehandlingen og kanskje leter med lupe etter feil i bildet vil du nok kunne få bedre resultater med en dyr/god skjerm, men et fotografering en liten del av fritiden din klarer du deg lenge med en enklere skjerm. Jeg har aldri kalibrert min skjerm "ganske bra justert fra dell" ser heller ikke behov for det siden jeg er ganske fornøyd med fargene som de blir og har ingen hensikt og lage/selge profesjonelle utskrifter Det finnes noen tråder her på forumet som omhandler kalibrering, den nyeste tråden har du her "utskrift tråden" Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Fått fleire tips om Dell sin u-serie. Kan lesa litt testar om korleis den er til andre ting enn foto. Dells U serie er rett og slett kanonbra. Eneste som er litt irriterende er lyslekkasje rundt kantene men det er strengt tatt et IPS problem som Dell ikke kan noe for. Jeg har også tilgode å se en IPS skjerm uten nevnte lyslekkasje. Det er farger og innsynsvinkel som er det beste salgsargumentet til en IPS skjerm og prisen på U serien til Dell er det ikke noe å si på. Anbefales. Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Takk! Mengden av skjermar var avskrekkande i starten, men kan eliminera i topp og botn. Hp og andre har sikkert bra modellar også. Tenkte faktisk det same om Eizo Coloredge, overkill, TRENG den ikkje. Kan sjølsagt sei det same om FF kamera (men er ganske nyttig under krevande forhold). Er det viktig å læra om fargerom så er det greitt. Uansett takk for tips om sRGB-profil ved kjøp av skjerm. Som amatør er ein vel redd for å vita for lite og kjøpa noko med terningkast 4 eller 5 som manglar akkurat det ein treng mest. Men nå er ein del ting avklart i alle fall. Det neste er ny stasjonær PC men det finst eit anna forum til (som kanskje ikkje berre er opptekne av "gaming"?!) Jeg vurderte nylig Eizo i forbindelse med kjøp av skjerm. En kombinasjon av størrelse (Eizo har ingen 30-tommer for øyeblikket) og at jeg ikke har så ekstreme krav til bildekvalitet og ikke minst nøyaktighet gjorde at jeg ikke valgte Eizo, men en Dell-skjerm som fikk OK kritikker i steden. Litt tilfeldig, kunne like gjerne blitt en HP eller noe annet, men Dell-skjermen var ganske ny modell og på lager i butikken. Hvis du ser på Eizos hjemmeside er det Flexscan- og Coloredge-seriene Eizo selv anbefaler til proff/avansert bildebhandling. Der kan du også filtrere på IPS/VA/TN-paneler. Jeg er ingen ekspert på skjermer, men jeg hadde heller valgt en IPS-skjerm fra en annen leverandør enn en TN-skjerm fra Eizo. Personlig ville jeg også prøvd å få sett en test eller brukererfaring på aktuelle kandidater ikke minst for se om det står noe om justerbarhet og mekanisk kvalitet som også betyr noe. Du skriver at du ikke har peiling på fargerom og hvis du heller ikke er interessert i å lære noe om det (og det er ikke noe galt i det) bør du satse på en skjerm med sRGB-profil (eller sRGB-modus) og holde deg til det. Å kjøpe en dyr Eizo-skjerm beregnet på foto virker da fullstendig overkill, men skjermer som Dells U2713 eller U2413 er typisk mye for pengene-skjermer i "middelklasse". Men det finnes masse å velge i, prisguiden fant 81 stk ved søk på IPS og 22-27 tommer. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Det neste er ny stasjonær PC men det finst eit anna forum til (som kanskje ikkje berre er opptekne av "gaming"?!) skal du ha en pc tilrettelagt for redigering kan du like gjerne spørre her hos akam, flere kompetente brukere her som vet hva som fungerer til foto og video, bare lag en ny tråd i samme emnekategori som denne tråden er i. Endret 2. september 2013 av Nautica 2 Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Det var vel tanken også... Lurar elles på kva den store forskjellen mellom Dell 2412 og 2413 er, bortsett frå prisen og HDMI? skal du ha en pc tilrettelagt for redigering kan du like gjerne spørre her hos akam, flere kompetente brukere her som vet hva som fungerer til foto og video, bare lag en ny tråd i samme emnekategori som denne tråden er i. Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Det var vel tanken også... Lurar elles på kva den store forskjellen mellom Dell 2412 og 2413 er, bortsett frå prisen og HDMI? Det står litt om Dells skjermer, inklusiv U2412 i denne testen av U2413: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm 1 Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Laaang omtale! Sett litt på den. Altså ikkje erstatning for 2412 som kanskje er betre billedmessig? Mens 2413 har kortlesar og HDMI og USB3. Men kalibrering med andre ting - PC - vanskeleg? Altså ein meir moderne allround skjerm men ikkje spesielt laga for fotografar? - Valgets kval... Andre skjermar i klasse med dette? Hp, Levono, LG f.eks? Det står litt om Dells skjermer, inklusiv U2412 i denne testen av U2413: http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 min LG funker veldig bra i paint Lenke til kommentar
skrim Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Asus ProArt PA248Q Meget godt fornøyd med denne i tillegg til flere USB utakk for annet utstyr på den https://prisguiden.no/produkt/asus-proart-pa248q-161018 Testet av HW http://www.hardware.no/artikler/asus-proart-pa248q/109674 Selv har jeg Asus ProArt PA246Q som er forgjengeren skrev feil i første linja Endret 3. september 2013 av skrim Lenke til kommentar
eilivk Skrevet 3. september 2013 Forfatter Del Skrevet 3. september 2013 Kjekt for deg, kan ikkje finna Paint, men kanskje på den gamle PCen med XP... min LG funker veldig bra i paint Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Kjekt for deg, kan ikkje finna Paint, men kanskje på den gamle PCen med XP... jeg har paint på min windows 8 maskin Lenke til kommentar
se# Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 (endret) Altså ikkje erstatning for 2412 som kanskje er betre billedmessig? U2413 er en erstatning for U2410 som også var en skjerm egnet for fotobruk. U2412M er også en grei modell som er fin for vanlig kontorbruk og litt foto. Ulempen jeg ser med U2413 er at det er en Adobe-RGB-skjerm i utgangspunktet som krever en del oppsett for å fungere optimalt, men den har sRGB-emulering for den som foretrekker det. Så U2413 er klart en mer avansert skjerm, men så lenge du holder deg til sRGB er det kanskje litt enklere med U2412 som ikke kan vise noe annet. Den er jo også en del rimeligere. Edit: Som Nautica skrev er det en del PC-entusiaster også på Akam-forumet, men sikkert lurt med en egen tråd. Pass på å få med eventuelle prisbegrensnigner, hvilke programmer du bruker, tar du video også. Skal den være lydløs osv Endret 3. september 2013 av se# Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå