Gå til innhold

Treretters middag til kjæresten

Veronika94

Anbefalte innlegg

Heihei!

Til helgen kommer kjæresten min hjem på perm for første gang siden han dro i millitæret. Det er første gang vi har vært fra hverandre så lenge (og han er så langt unna som mulig, så det blir få permer..). Attpåtil hadde vi 2,5-årsdag for ikke så lenge siden. Så jeg tenkte jeg skulle overraske ham med en litt finere enn vanlig middag når han kommer nå til helgen.

Er det noen matglade mennesker der ute som vil hjelpe meg med forslag til meny? Han er veldig glad i kjøtt, og bacon, litt amerikansk i matstilen vil jeg si. Men jeg vil gjøre dette på en litt elegant måte. Og da han ikke er så glad i vin, kommer det til å bli pils ved siden.

Til dessert har jeg forestilt meg å lage snickerskake, da dette er en av hans favoritter, så jeg trenger vel egentlig bare forslag til forret og hovedrett.

Trenger hjelp! Hehe. Tusen takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forrett er lett.

Ildfast form i muffinsstørrelse fylles med smør, opphakket hvitløk, litt salt og ferske reker. Sett i ovnen til smøret er smeltet og begynner å boble lett.

Hovedrett er enda lettere.

Baconsurra ytrefilet av svin med bbqsaus, råstekte poteter og LITT grønnsaker til :)

Omnomnomnomnonmnomnonmnom o.s.v... :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fokuser på hovedretten, det er den som er den viktigaste.

Pass også på at du planlegger godt, mange som skal servere fleire retters middag ender opp med ein hovedrett og ein forrett som berre blir sånn passe bra.

Hold fokuset på hovedretten slik at du heller kan skippe forretten dersom den ikkje blir heilt optimal. Deserten rekner eg med du lager på forhånd så det går greit.

Dersom du skal ha kjøtt til hovedrett så burde du sattse på sjømat eller liknande som forrett.

Og ikkje server vanlig pils, kjøp i alle fall inn noke skikkelig godt øl. Nøyaktig kva du skal kjøpe får vi komme litt tilbake til når du har spikra menyen.

Lenke til kommentar

Lag en Entrecote av Black Angus (kanskje det beste som er der ute av entrecote), sørg får å få tak i helst amerikansk eller australsk kjøtt.

Til dette kan du ha Jack Daniels saus, passer helt perfekt til.

2 ts løkpulver
3 ts Tabasco saus
0,6cl Jack Daniel's whisky (annet merke av whisky går fint)
150g brunt sukker
3 dl vann
1 stk kjøttbuljong terning
3 ss Worcestershire saus
1/2 ts salt
- Legg til alle ingrediensene sammen i en liten kasserolle og gi det ett lite oppkok
- Skru ned varmen og la det småkoke i 15 minutter (eller til du har fått den konsistensen du vil ha).
Som tilbehør pleier jeg å servere stekt hel sjampinjong og cherry tomater samt potetmos (må være hjemmelaget med cheddar ost eller stekte potetbåter.
Endret av teb1986
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil anbefale til forrett, men jeg har en fin idé til en ikke alt for heavy hovedrett som smaker veldig godt, men som er veldig enkel å lage:

Kjøpt hele kyllinglår og surr bacon rundt. Ville bare krydret med litt pepper (ha det på kyllingen før du snurrer baconet rundt), siden bacon pleier å være salt. Om du vil slå på stortromma anbefaler jeg tørrsaltet bacon og kylling fra Stange. Brun det først litt forsiktig i stekepanna i litt olje, så ha det i en stekeform i ovnen på ca 200c i 30-40 minutter.

Med det ville jeg laget en piperade, som består av løk, paprika og (plomme)tomat (det må være GODE tomater - hermetiske ville jeg ikke brukt). Skjær 1 løk i små terninger og la den bli blank i panna sammen med et par spiseskjeer olivenolje.

Ha så i 2-3 paprika skjært i ca 4x4cm biter (det er fint om du bruker en grønn paprika, det gir en fin bitterhet).

La dette surre forsiktig og falle litt sammen i panna i ca 5 minutter. Ha så i 4-5 tomater skjært i båter.

Det er best om du enten koker de i 10 sekunder i vann først for å få av skinnet (eller bare skjærer det av mens du legger tomatbåten flatt ned).

Om du vil stresse minst med det så bare behold skinnet på, men det blir litt mer raffinert med skinnet av (tomatskinn har null smak).

La dette surre forsiktig sammen i ca 10 minutter til tomatene begynner å falle litt sammen. Smak dette til med litt eplecidereddik slik at du får litt syrlig smak på det. Salt og pepper etter smak.

Om du vil ha karbohydrater med dette er poteter godt. Server med en god pytt med piperade i midten av tallerkenen og putt kyllinglåret på toppen. ;)

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Hei igjen! Og tusen takk for alle forslag og all hjelp. Jeg tror jeg har spikra en fin meny, med flere av deres forslag som inspirasjon.

Forrett, som kanskje var det jeg var mest usikker på, blir kantarellpai og baconsnurra loff med snøfrisk ved siden av.

Hovedrett blir enten baconsnurra kyllingfilet eller svinefilet (litt usikker enda, men tror det blir svin), med grillede grønnsaker og poteterbåter. Lager en saus av kraften.

Dessert blir snickerskake.

Jeg tror dette blir bra. Men når menyen er så og si satt, er det noen som har noen forslag til god pils ved siden av dette?

Endret av Veronika94
Lenke til kommentar

Forrett er lett.

Ildfast form i muffinsstørrelse fylles med smør, opphakket hvitløk, litt salt og ferske reker. Sett i ovnen til smøret er smeltet og begynner å boble lett.

Hovedrett er enda lettere.

Baconsurra ytrefilet av svin med bbqsaus, råstekte poteter og LITT grønnsaker til :)

Omnomnomnomnonmnomnonmnom o.s.v... :)

Takktakk! Tror jeg har spikra en meny nå:) Sjekk den siste kommentaren min. Endret av Veronika94
Lenke til kommentar

Fokuser på hovedretten, det er den som er den viktigaste.

Pass også på at du planlegger godt, mange som skal servere fleire retters middag ender opp med ein hovedrett og ein forrett som berre blir sånn passe bra.

Hold fokuset på hovedretten slik at du heller kan skippe forretten dersom den ikkje blir heilt optimal. Deserten rekner eg med du lager på forhånd så det går greit.

Dersom du skal ha kjøtt til hovedrett så burde du sattse på sjømat eller liknande som forrett.

Og ikkje server vanlig pils, kjøp i alle fall inn noke skikkelig godt øl. Nøyaktig kva du skal kjøpe får vi komme litt tilbake til når du har spikra menyen.

Takktakk! Tror jeg har spikra en meny nå:) Sjekk den siste kommentaren min.

Lag en Entrecote av Black Angus (kanskje det beste som er der ute av entrecote), sørg får å få tak i helst amerikansk eller australsk kjøtt.

Til dette kan du ha Jack Daniels saus, passer helt perfekt til.

2 ts løkpulver

3 ts Tabasco saus

0,6cl Jack Daniel's whisky (annet merke av whisky går fint)

150g brunt sukker

3 dl vann

1 stk kjøttbuljong terning

3 ss Worcestershire saus

1/2 ts salt

- Legg til alle ingrediensene sammen i en liten kasserolle og gi det ett lite oppkok

- Skru ned varmen og la det småkoke i 15 minutter (eller til du har fått den konsistensen du vil ha).

Som tilbehør pleier jeg å servere stekt hel sjampinjong og cherry tomater samt potetmos (må være hjemmelaget med cheddar ost eller stekte potetbåter.

Jeg er ikke helt sikker på hva jeg vil anbefale til forrett, men jeg har en fin idé til en ikke alt for heavy hovedrett som smaker veldig godt, men som er veldig enkel å lage:

Kjøpt hele kyllinglår og surr bacon rundt. Ville bare krydret med litt pepper (ha det på kyllingen før du snurrer baconet rundt), siden bacon pleier å være salt. Om du vil slå på stortromma anbefaler jeg tørrsaltet bacon og kylling fra Stange. Brun det først litt forsiktig i stekepanna i litt olje, så ha det i en stekeform i ovnen på ca 200c i 30-40 minutter.

Med det ville jeg laget en piperade, som består av løk, paprika og (plomme)tomat (det må være GODE tomater - hermetiske ville jeg ikke brukt). Skjær 1 løk i små terninger og la den bli blank i panna sammen med et par spiseskjeer olivenolje.

Ha så i 2-3 paprika skjært i ca 4x4cm biter (det er fint om du bruker en grønn paprika, det gir en fin bitterhet).

La dette surre forsiktig og falle litt sammen i panna i ca 5 minutter. Ha så i 4-5 tomater skjært i båter.

Det er best om du enten koker de i 10 sekunder i vann først for å få av skinnet (eller bare skjærer det av mens du legger tomatbåten flatt ned).

Om du vil stresse minst med det så bare behold skinnet på, men det blir litt mer raffinert med skinnet av (tomatskinn har null smak).

La dette surre forsiktig sammen i ca 10 minutter til tomatene begynner å falle litt sammen. Smak dette til med litt eplecidereddik slik at du får litt syrlig smak på det. Salt og pepper etter smak.

Om du vil ha karbohydrater med dette er poteter godt. Server med en god pytt med piperade i midten av tallerkenen og putt kyllinglåret på toppen. ;)

Lenke til kommentar

Til desserten så kjøyrer vi på med Aas Bock eller ei tilsvarande mørk og søt dessertøl.

Til svinekjøttet så er det fint med ein Bayer eller ei kveiteøl, begge har fin maltsødme og er ikkje for bittre.

Til forretten så er det litt vanskeligare, men eg trur eg vil anbefale Bayer der også, eventuellt ei enkel Pale Ale.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...