Jokk2k3 Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Grunnen til dette er at det ikke er penger i å lage lydkort eller kvalitetsbrikkesett for Intel-prosessorer. Utviklingen går mot integrering av bedre lyd i brikkesettene, og her er Nvidia verdensledende med nForce APU & SoundStorm. Nvidia har sagt at de ikke ser noe økonomisk potensiale i å lage brikkesett for Intel og lager i stedet brikkesett for AMD som i motsetning til Intel ikke er vanskelige med lisenser og samarbeider godt med Nvidia. Så du får legge skylden på Intel ettersom de er så grådige og vanskelige å samarbeide med Så hvis man vil ha kvalitetslyd så må man altså skaffe seg en PC basert på nForce. For det er vel ingen som tvinger deg til å kjøpe Intel-baserte hovedkort heller? :wink: Liker Intel, de er så morsomme å overklokke! Audigy 2 har bedre lydkvalitet enn SoundStorm faktisk... Intel ville ikke gi nVidia lisens på å lage chipset til P4, sånn er det. Grunnen til at de fikk lov å lage dette til Xbox, var for det de da brukte lisensen til Microsoft. Nvidia skjønte ikke før nå nylig at AMD's prosessorer ikke klarer å utnytte minnebåndbredden på dual channel ram, bare les testene på det nye "budget" nForce2 chipsettet med single channel ram - nesten ingen forskjell i ytelse -J Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Liker Intel, de er så morsomme å overklokke! Ok, men jeg tror nok de fleste heller foretrekker et stabilt system uten bråkete overklokkingsvifter. Overklokking gir generelt få fordeler slik jeg ser det, og dessuten bryter det med garantien. Audigy 2 har bedre lydkvalitet enn SoundStorm faktisk... Tja, det kan alltids diskuteres. Bruker man S/PDIF så tror jeg ikke du kan skille dem fra hverandre på lydkvalitet akkurat. Nvidias nForce har forøvrig den eneste PC-lyden som er godkjent av Dolby Laboratories. Intel ville ikke gi nVidia lisens på å lage chipset til P4, sånn er det. Grunnen til at de fikk lov å lage dette til Xbox, var for det de da brukte lisensen til Microsoft.! Det stemmer ikke. Nvidia har foreløpig valgt å ikke lage brikkesett for P4 pga. Intel lisens er for kostbar sammenlignet med AMD. Dessuten mener Nvidia at AMD er bedre å samarbeide med ettersom Intel anser alle "partnere" som potensielle konkurrenter. Men det er sikkert mange som ønsker seg nForce til P4 :smile: Nvidia skjønte ikke før nå nylig at AMD's prosessorer ikke klarer å utnytte minnebåndbredden på dual channel ram, bare les testene på det nye "budget" nForce2 chipsettet med single channel ram - nesten ingen forskjell i ytelse Det tviler jeg sterkt på at stemmer. Tester av nForce2 viser derimot at båndbredden øker og latency minskes ved dual channel (128-bit) sammenlignet med single channel (64-bit) minne, bare se på dette hvis du er i tvil. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Øhmm... Skal vi ikke diskutere testen av Zalman hodetelefonene her, da? Det er ingen vits i at dette blir en Intel vs AMD / nVidia vs Creative vs TerraTec tråd. Eller hur? Start en passende tråd om det et annet sted... Lenke til kommentar
Jokk2k3 Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 OT: Ok, men jeg tror nok de fleste heller foretrekker et stabilt system uten bråkete overklokkingsvifter. Overklokking gir generelt få fordeler slik jeg ser det, og dessuten bryter det med garantien. Det med garantien; er så godt som umulig å bevise om du har overklokket eller ei. Har intrykk av at de fleste her på forumet klokker litt opp her og der.. (sjekk signaturer) Zalman kjøleren min støyer lite. Jeg har til gjengjeld en maskin som er raskere enn det du kan få kjøpt "standard" i butikkene nå. (1000Mhz FSB rocker). Den er stabil. Nvidia skjønte ikke før nå nylig at AMD's prosessorer ikke klarer å utnytte minnebåndbredden på dual channel ram, bare les testene på det nye "budget" nForce2 chipsettet med single channel ram - nesten ingen forskjell i ytelse Det tviler jeg sterkt på at stemmer. Tester av nForce2 viser derimot at båndbredden øker og latency minskes ved dual channel (128-bit) sammenlignet med single channel (64-bit) minne, bare se på dette hvis du er i tvil. Greit nok at det på papiret går raskere, men i praksis har det lite å si: Les testen du linket til. Det er marignal forskjell i ren ytelse i de forskjellige benchmarks mellom chipset med og uten dual channel ram. -J (nok om det) Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Greit nok at det på papiret går raskere, men i praksis har det lite å si: Les testen du linket til. Det er marignal forskjell i ren ytelse i de forskjellige benchmarks mellom chipset med og uten dual channel ram. Det er ikke bare på papiret, jeg har selv testet dette med Memtest86 som viser akkurat det samme. På den andre siden så har ikke Athlon de samme flaskehalsene i minne-arkitekturen som P4 og er sånn sett ikke så avhengig av dual channel for å yte bra. Øhmm... Skal vi ikke diskutere testen av Zalman hodetelefonene her, da? Det er ingen vits i at dette blir en Intel vs AMD / nVidia vs Creative vs TerraTec tråd. Eller hur? Start en passende tråd om det et annet sted... Enig, beklager avsporingen :oops: Jeg har startet en ny tråd her angående nForce-lyd vs lydkort. Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 4 Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Hadde vært morsomt om testeren (Rolf B. Wegner) kunne komme med en kommentar. Har selv siklet på headsettene en tid, men holdt på å droppe det hele - helt til jeg la merke til diskusjonen og leste gjennom testen nøye. Må få lov til å si at HW.no skulle ta disse testene meget seriøst og om mulig ikke kjøre slike tester bare på 1 system - har faktisk opplevd å få henvisninger til hw.no når jeg har vært i lokalsjappa på utkikk etter datautstyr (), så en dårlig review her kan faktisk sørge for tap for produsent og butikk... :o (Må få understreke at jeg personlig er ellers meget fornøyd med hw.no ) Lenke til kommentar
ArneJ. Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Bare refererer til ny test av de på tomsh: http://www6.tomshardware.com/video/20030926/index.html Der fikk de god test...har faktisk blitt mer og mer glad i de etter å ha brukt de til spillling film etc...anbefales. Til denne prisen er de et kupp! Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 2. oktober 2003 Del Skrevet 2. oktober 2003 Du liker å skryte av 7.1 forsterkern din ja!! Hvilken har du om jeg tør spørre?? NAD T752. Sjekk eventuelt på www.hifiklubben.no Men for min del synes det blir litt tungvindt å stæsje 7 Hi-Fi høyttalere + sub rundt PC-pulten min; tar så mye plass For til spilling, skal høyttalerne være riktig posisjonert rundt deg og skjermen du sitter foran, hvis ikke hører du jo ting i feil posisjoner osv. Joda. Nå er jeg i den posisjonen at jeg ikke har spesielt god råd, så jeg har bare fire høyttalere (Dali AXS10k pluss Dali 103). Støtter TerraTec kortet ditt EAX2 og annen "3D lyd" som brukes i spill??? (Spørsmålet er om du kan krysse av for "hardware accleration" i Battlefield 1942) Det støtter EAX2 og fancy greier, ja. Nå har jeg dog ikke spilt noe særlig på BF1942 siden jeg fikk kortet, men mener å huske at jeg kunne krysse av for hardware-aksellerasjon. Har ihvertfall kunne gjort det endel andre steder jeg ikke kunne krysse av på når jeg brukte onboard-lyden. Og ellers må jeg få si at vi er off-topic som bare juling, og at det ikke er helt bra. Og så vil jeg få si at jeg ønsker på at HW.no skal ta lydtestene sine LITT mer seriøst. For de to siste har vært skuffende. (Dårlig surround-høyttaler-sett og nå sist fire-kanals-lydkort.) Lenke til kommentar
L.. Skrevet 3. oktober 2003 Del Skrevet 3. oktober 2003 Jammen jøss da. Itavisen skriver i dagens utgave at de har funnet ut at disse Zalmans ZM-RS6F Hodetelefonene finnes ute i denne store verdenen. Men de har vist ikke kommet til norge ennå da!!! "Hodetelefonen er så vidt vi vet ikke tatt inn til Norge ennå, men den burde la seg bestille fra utlandet via Internett. " LOL http://www.itavisen.no/art/1302001.html Lenke til kommentar
capy Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 *fjernet da L.. feilpostet* Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Noen som kan svare meg på følgende? Hvorfor skulle disse hodetelefonene være bedre egnet til å gjengi surround riktig enn vanlige hodetelefoner? De fleste av oss har såvidt jeg vet kun to ører, og skulle ikke ha behov for mer enn to elementer. Det er jo tidsforskjellen mellom ørene som avgjør hvor vi oppfatter at lyden kommer fra. Altså, hjernen regner ut hvor lyder kommer fra på grunnlag av forskjell i tid (og kanskje volum?) mellom ørene. Dette burde det da la seg gjøre å oppnå i like stor grad på vanlige hodetelefoner som disse? Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Noen som kan svare meg på følgende? Hvorfor skulle disse hodetelefonene være bedre egnet til å gjengi surround riktig enn vanlige hodetelefoner? De fleste av oss har såvidt jeg vet kun to ører, og skulle ikke ha behov for mer enn to elementer. Det er jo tidsforskjellen mellom ørene som avgjør hvor vi oppfatter at lyden kommer fra. Altså, hjernen regner ut hvor lyder kommer fra på grunnlag av forskjell i tid (og kanskje volum?) mellom ørene. Dette burde det da la seg gjøre å oppnå i like stor grad på vanlige hodetelefoner som disse? Det er ikke bare tidsforsinkelsen som er avgjørende. Det er også formen på ørene i seg selv og øregangen som gir ørsmå nyanser i lyden (som hjernen trenes opp til å tolke riktig) ettersom hvor den kommer fra. Husk at du ikke har noe problem med å høre om lyden kommer bakfra eller forfra, og da er det ingen tidsforskjell. Lenke til kommentar
Aasgaard Skrevet 4. oktober 2003 Del Skrevet 4. oktober 2003 Det er ikke bare tidsforsinkelsen som er avgjørende. Det er også formen på ørene i seg selv og øregangen som gir ørsmå nyanser i lyden (som hjernen trenes opp til å tolke riktig) ettersom hvor den kommer fra. Husk at du ikke har noe problem med å høre om lyden kommer bakfra eller forfra, og da er det ingen tidsforskjell. Det er jeg klar over, men når det ikke er noen forskjell så forteller jo det noe også. Det forteller at lyden enten kommer rett forfra eller bakfra. Tror også at ørets fasong gjør at enkelte frekvenser påvirkes forskjellig ut fra hvor lyden kommer fra. Det jeg mener er at dette må da kunne simuleres like godt med to elementer. Edit: Studerer biologi på NTNU, så dette kan jeg sikkert spørre en foreleser om.. Men de vet vel kanskje ikke så mye om surround.. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 Det er jeg klar over, men når det ikke er noen forskjell så forteller jo det noe også. Det forteller at lyden enten kommer rett forfra eller bakfra. Tror også at ørets fasong gjør at enkelte frekvenser påvirkes forskjellig ut fra hvor lyden kommer fra. Det jeg mener er at dette må da kunne simuleres like godt med to elementer. Edit: Studerer biologi på NTNU, så dette kan jeg sikkert spørre en foreleser om.. Men de vet vel kanskje ikke så mye om surround.. Det kan nok simuleres, men om det blir like godt vet jeg ikke. Bare se på ørene til noen flaggermus typer. De har alle slags riller og tapper og duppeditter i ørene. Disse ville jeg tro hjalp til med å bryte opp lyden slik at det ble lettere å høre hvor den kommer fra. Jeg tror det her er vanskelig å dømme hundre prosent. Det er nok bare en (skikkelig) real life sammenlikning (av to-elements simulering mot Zalmans) som kan avgjøre det. Lenke til kommentar
Photon-0123 Skrevet 6. oktober 2003 Del Skrevet 6. oktober 2003 vel jeg har dette headsetet og surrounden er veldig effektiv, og lyden er strålende Lenke til kommentar
Teddybjørn Skrevet 7. oktober 2003 Del Skrevet 7. oktober 2003 Dette er et bra headset. Surrounden virker veldig bra Lenke til kommentar
MaxCPU Skrevet 7. desember 2003 Del Skrevet 7. desember 2003 Hallo?! "Til den subjektive delen har vi hørt på litt forskjellig musikk i form av MP3-formatet for å høre hvordan de musikalske egenskapene blir ivaretatt." Det finnes INGEN musikalse egenskaper ved en MP3-fil!! "Vi synes MP3-filer gjør en god nok jobb i tillegg er det gjerne dette formatet som blir brukt på en datamaskin." Greit nok i høyeste kvalitet, men når man skal teste med Beyerdynamic DT250 som referanse burde dere heller bruk CD! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå