Gå til innhold

Trenger help til å velge spill-motor


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lyst til å lage et spill som en hobby, behøver ikke være noe storslagent greier, men har lyst til å prøve meg på dette. Jeg har skikket litt på nettet etter en motor jeg kan bruke til å lage spillet og vet ikke helt hva som er bra.

 

Jeg har ingen utdannelse innenfor dette og derfor trenger jeg en motor som er "enkel" og "grei" å bruke. Har sett litt på Hero Engine og Unity. Noen som har vært borti dette og kan litt om dette?

 

Setter pris på ALT av hjelp jeg får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man starter gjerne med modding før man begynner å lage hele spill. Gjør litt research på modding, kanskje favorittspillet ditt har modde verktøy? Et spill som det er veldig enkelt og morsomt å modde komplekse baner på er warcraft 3 og dems world editor. Er du smart kan du gjøre nesten hva du vil der! Unity er komplisert for nybegynnere og er ikke å anbefale. Derimot viss du ønsker å lære deg å programmere spill bør du ta en titt på en bok som heter XNA 4.0 eller noe, det er kanskje et bilde av en fisk uttapå den, den er i hvert fall veldig brukervennlig og fungerer litt som en veldig spesialisert dummies-guide

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du trenger noen andre til å velge spillmotor for deg vil jeg påstå at du ikke kan nok til å kunne lage spill på egenhånd.

Hvorfor så frekk? Om jeg bestemte meg for å begynne med en motor som er vanskelig å bruke og vanskelig å få igang tar det mye lenger tid å lage spillet, eventuelt gir opp, men om jeg hadde fått hjelp slik som de 2 andre her gir meg kan jeg kanskje begynne lettere og kanskje jeg ikke gir opp. Gå å drikk noe Ali kaffe.

 

Jeg er villig til å bruke lang tid til å lære meg dette ettersom det er en hobby

Endret av ghosthuntard
Lenke til kommentar

Hvorfor så frekk? Om jeg bestemte meg for å begynne med en motor som er vanskelig å bruke og vanskelig å få igang tar det mye lenger tid å lage spillet, eventuelt gir opp, men om jeg hadde fått hjelp slik som de 2 andre her gir meg kan jeg kanskje begynne lettere og kanskje jeg ikke gir opp. Gå å drikk noe Ali kaffe.

 

Jeg er villig til å bruke lang tid til å lære meg dette ettersom det er en hobby

 

Slapp nå av da, hva han sier er jo spot on.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det var den avfeiende tonen hans som plaget trådeieren, og trådeieren har i så fall rett i at det er ingen grunn til å være pessimistisk på andres vegne, noen ord slik som de jeg sa tar ikke mye tid eller hjernekapasitet å si og vil langt mer hjelpe enn noen setninger som basically sier "du hører ikke hjemme i spillaging", det er langt ifra vanskelig å lage spill viss en bare starter riktig. Du kan lage egne "spill" i modding f.eks, alt som kreves er at målene og oppgavene og evnt. Story er markant forskjellig ifra spillet selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Unødvendig kommentar, greit, men det er vanskelig. Jeg og en kompis som er utdannet animatør prøvde å lage et simpelt horror-spill (motor husker jeg ikke) og det gikk veldig dårlig. Selv med sikkert 50 timer try and fail og tutorial fikk vi ikke engang noe spillbart.

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Unødvendig kommentar, greit, men det er vanskelig. Jeg og en kompis som er utdannet animatør prøvde å lage et simpelt horror-spill (motor husker jeg ikke) og det gikk veldig dårlig. Selv med sikkert 50 timer try and fail og tutorial fikk vi ikke engang noe spillbart.

Og det er dette jeg vil innom, jeg vil prøve og prøve, lære meg litt underveis. Jeg kommer sikkert til å feile mange ganger og vil sikkert ikke få til noe stort. Men jeg vil ihvertfall ha prøvd. Og det kan være et lite spill som pacman for min del.

Lenke til kommentar

Hvorfor så frekk? Om jeg bestemte meg for å begynne med en motor som er vanskelig å bruke og vanskelig å få igang tar det mye lenger tid å lage spillet, eventuelt gir opp, men om jeg hadde fått hjelp slik som de 2 andre her gir meg kan jeg kanskje begynne lettere og kanskje jeg ikke gir opp. Gå å drikk noe Ali kaffe.

 

Jeg er villig til å bruke lang tid til å lære meg dette ettersom det er en hobby

Ingen her som er frekke, så ikke vær så hårsår bare fordi du får en kommentar du ikke liker. Du bør heller satse på å lære deg modding før du begynner med noe enmannsprosjekter. F.eks Skyrim og Half-Life har store databaser som hjelper deg å komme i gang med både level design, modeling, scripting osv. Slik får du innblikk i hvordan ting gjøres og kan prøve litt av de forskjellige tingene som kreves i et slikt prosjekt. Forresten så drikker jeg ikke kaffe.

Lenke til kommentar

Hvilken spillmotor du skal velge avhenger mye av dine mål og ambisjoner. Personlig vil jeg anbefale deg UnrealEd. UDK er gratis og trolig den kraftigste på markedet per dags dato. Den støtter utvikling til PC, konsoll og mobile plattformer, og har lisenser og avtaler for alle ambisjonsnivå. Editoren er lagt opp slik at du enkelt får ting til å se kommersielt bra ut. Det er også den mest nyttige editoren å kunne dersom du faktisk ønsker karriere i bransjen, ettersom det er den mest brukte av store spillbedrifter.

 

"Ulempen" er at editoren krever rimelig mye kompetanse, men den er god dokumentert. Anbefaler å gå til innkjøp av bøkene "Mastering UnrealEd" volume 1 og 2. De er på ca 1000 sider hver, noe utdaterte, og lærer deg egentlig bare veldig grunnleggende. Den tredje om UnrealScript kom aldri. Men da går det an å skaffe seg "UDK Game Programming with UnrealScript". Den er bare halvparten så stor, ikke like pedagogisk formulert, og fortsatt bare basics er jeg redd. Men disse tre bøkene gir et godt utgangspunkt. Når interessen og kunnskapen øker, blir det lettere å finne sin "greie", eller spesialfelt. For ikke å snakke om at det er enklere å opparbeide seg mer kunnskap. anbefaler selvfølgelig å benytte Epic sin offentlige dokumentasjon, samt UDK communityen når du er i gang. En betalprofil hos 3DBuzz.com er også høyst anbefalt. Der får du MYE skolering i ulike kategorier som er essensielt for spillutvikling. Spesielt 3D.

 

Når det er sagt så spørs det igjen på dine ambisjoner. Og hva du vil lage. Jeg er litt sånn - Enten drar du den helt ut, eller så gjør du det ikke. UDK er et eksempel på førstnevnte. Bransjen er tøff, og hvis ambisjoner blir bare hakket over hobbynivå må du jobbe hardt og lenge for å ha mulighet til å bli lagt merke til. Men som du sier, så er det bare hobbybasis for nå, og da vil jeg kanskje heller anbefale deg å lage 2D-spill, a' GameMaker og RPG-maker. De er gratis, men anbefaler også her å gå til innkjøp av betalerversjon. Koster ikke mye, og det gjør mulighetene langt større. Kjøp boken "The game makers apprentice" om du skal benytte GameMaker. Det er den mest engasjerende boken om grunnleggende spillutvikling jeg har lest. Og veldig lettlest. Skrevet av folk som ikke prøver å gjøre det verre enn det er. Sånn er for øvrig 3D Buzz også.

 

Feltet er omfattende, og bransjen tøff, så jeg anser det som svært viktig at det finnes folk der ute med en noe mer "casual" approach som bygger opp interessen fremfor å bryte den ned. Hold deg til dem. Det er altfor mange arrogante bedrevitere der ute, som kommer til å prøve å skremme deg vekk. Også veldig typisk at alle skal mene deres felt er det vanskeligste. Men sannheten er at du ikke trenger å være noe supermenneske for å drive med dette. Det du trenger er lidenskap og pågangsmot. Resten kan læres...

 

Lykke til :-)

Endret av UleDule
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om det er programmering du ikke kan eller som du sliter med, anbefaler jeg Game Maker Lite

(ikke studio, men lite). Her kan du lage storslagne verk med drag and drop eller ordentlig koding.

Du kan lage dine egne figurer, rom, bakgrunner, verdener og bilder, og når jeg sier dette er det jo så klart at GameMaker Lite er dedikert til 2D spill, men man kan lage (dårlige?) 3D spill i den fulle kjøpte versjonen.

 

Gratisversjonen har ingen ulemper eller styggedommer eller prøvetider som går ut, og du kan lage exe-filer i gratisversjonen så frykt ikke.

 

Jeg har selv laget et 2D space arcade game i GML. Og selv om jeg brukte et simpelt program som dette, så fikk spillet mitt middelmådig tilbakemelding, hvor de negative tingene ikke hadde noe som helst å gjøre med programmet eller dets simplisitet.

 

slå deg løs du

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...