Akke Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Er det mulig å endre til norsk dato setting på mySQL? Selvom jeg har norsk på serveren er det fortsatt MM/DD/ÅÅÅÅ på mySQL dato-felt. Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Datatypene date/datetime er som de er, men du kan formatere de som du vil når du henter de ut av databasen. Date and Time Functions -- f.eks. select date_format('etDatoFelt', '%d %m %Y') from enTabell; Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 29. september 2003 Del Skrevet 29. september 2003 Det kan også være en ide å vurdere å lagre timestamps istedenfor datoer... Bare en tanke. Lenke til kommentar
Akke Skrevet 30. september 2003 Forfatter Del Skrevet 30. september 2003 Datatypene date/datetime er som de er, men du kan formatere de som du vil når du henter de ut av databasen. Date and Time Functions -- f.eks. select date_format('etDatoFelt', '%d %m %Y') from enTabell; Ja, så det må gjøres slik ja, greit nok det. Måtte bare bekrefte det. BlueEAGLE: Lagrer som regel i et DATETIME felt. Som regel (på en nyhet f.eks) så vil man ikke at det skal komme en ny dato om man bare er inne å endrer en skrivefeil f.eks. Da havner jo nyheten på toppen av nyhetslista igjen hvis man sorterer på det feltet. Men TIMESTAMP er smart om man vil ha ny dato på alle uppdateriger. Da slipper man å skrive kode på den biten. Du veit jo sikkert dette men kanskje ikke alle andre veit. Mvh Akke Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 Jeg bruker et INT(10) felt og lager timestamp i PHP som legges inn i det feltet. Da blir det ikke oppdatert når man endrer dataene i tabellen. Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 1. oktober 2003 Del Skrevet 1. oktober 2003 BlueEAGLE: Lagrer som regel i et DATETIME felt. Som regel (på en nyhet f.eks) så vil man ikke at det skal komme en ny dato om man bare er inne å endrer en skrivefeil f.eks. Da havner jo nyheten på toppen av nyhetslista igjen hvis man sorterer på det feltet. Men TIMESTAMP er smart om man vil ha ny dato på alle uppdateriger. Da slipper man å skrive kode på den biten. Du veit jo sikkert dette men kanskje ikke alle andre veit. Selv om man lagrer et timestamp i en tabell så betyr ikke det at man må oppdatere denne om man gjør endringer i teksten. Jeg for min del oppdaterer datoen på innleggene på hjemmesidene mine, men i gjesteboken så endrer jeg ikke datoen når jeg kommenterer/korrigerer noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå