Shhhh Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Skal kjøpe ny bærbar og trenger hjelp til å velge. Den skal brukes til noe CAD, 3D modellering, mathcad etc. Spill er ikke så relevant Pris ca 8-10 tusen Det er fint om pcen ikke er for stor, da den skal være med fra sted til sted. Har som oftest tilgjengelig ekstern skjerm. Helst SSD Har sålangt funnet to alternativ, men er åpen for andre også: Samsung 730u3e, 13,3" 1920x1080 I7 3.gen prosessor 2ghz AMD Radeon HD 8570M 1GB Lenovo S440 14" 1600x900, I7 4.gen, 1,8 GHz AMD Radeon HD 7670M 2GB http://www.dustinhome.no/product/5010663792/samsung-730u3e-ci7-2-0-6gb-128-ssd-hd8570m-13-3-w8/ http://www.dustinhome.no/ProductCompare.aspx?CompareProdID=5010750476 Etter å ha lest flere tester og brukererfaringer har jeg fått inntrykk at Samsung kan ha problemer med WiFi - er det noen som kan bekrefte dette for 730u3e? Jeg setter pris på alle tilbakemeldinger, gjerne pluss og minus for de to prosessorene og skjermkortene da jeg ikke er oppdatert på dette feltet Endret 1. september 2013 av Shhhh Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Prosessoren i lenovoen er nyere og yter litt bedre, og gir mye bedre batteritid når maskinene er lite belastet. Skjermkortene er ca likeverdige (i følge tester hos notebookcheck.net). Feil i beskrivelsen hos dustin, lenovoen har HD8670M - ikke at det betyr særlig. Dedikert skjermkort i lenovoen er litt bortkastet da HD8670M kun er 10-15% bedre enn det integrerte. Skjermen i lenovoen er noe så sjelden som en touch skjerm som er relativt matt (ikke så blank som normalen for touchskjermer er). Bortsett fra dette er det en dårlig skjerm, svært dårlig kontrast, lav lysstyrke og TN - helt motsatt av samsungen som har en svært god IPS skjerm - dog uten touch. Om god skjermkvalitet er viktig så hadde jeg valgt Samsungen, helt klart. Har selv mange dårlige erfaringer med Samsung og wifi selv - dessverre. Men har ikke hatt denne modellen. Lenovoen får stort sett ok kritikk for wifi i hvert fall. Endret 1. september 2013 av OC-Freak Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Stabil wifi er viktigere enn god skjerm i og med at jeg stort sett har tilgjengelig ekstern skjerm. Dersom skjermkortene og prosessor er likeverdige, vil du si prisforskjellen er verdt det for lenovoen? Dobbel SSD og antageligvis bedre tastatur. -Hva med touch? Har ikke prøvd dette på en bærbar før. Nytting eller unødvendig? -Tror du at skjermkortet er for dårlig for enkel 3D modellering? Fra notebookcheck ser jeg at begge pc'ene får 4.9 i karakter på Aero performance, men bedre på "gaming". Hvilken av disse to er viktigist for mitt bruk (se 1.innlegg)? Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Multicom Arctic W740S kan være et alternativ http://www.multicom.no/Arctic-W740S-14-Full-HD-Matte-Intel-Core-i7-4750HQe-8GBe-180GB-SSDe-Iris-Pro-graphics-5200e-Uten-operativsysteme-1e9-kg-Multicom/cat-p/c100560/p10625347 Lenke til kommentar
Shhhh Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 (endret) Hvor mye av de 128 GB er tilgjengelig etter windows og evt. forhåndsinstallerte programmer har tatt sitt? Er det mye bloatware på Samsung og Lenovo pc`er? Og er det mulig å oppgradere til større SSD? Fant et alternativ til: http://www.prisjakt.no/product.php?e=2095662 Samsung m/touch, dog noe svakere prosessor. Endret 2. september 2013 av Shhhh Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Windows tar raskt opp mot 40Gb etter litt tids bruk, noen runder med windows update osv. Så er det vel satt av 10-20Gb til gjennoppretting, så man kan vel regne med at ca halve SSD'en er tilgjengelig for egen lagring. Tror det skal være mulig å oppgradere SSD på 730U3E/740U3E til en større mSATA disk, uten at jeg har prøvd det selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå