Njord74 Skrevet 17. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2013 Etter mye leting har jeg kommet fram til at jeg vil velge mellom V70 (180HK) og Saab 9.5 (150HK). V70 er vel noe sprekere men om noen har erfaringer fra Saab,del gjerne deres erfaringer. Går uansett for AUTOMAT! Saab er jo noe billigere,og med 150 hester bør den da være sprek nok? Utstyrsnivå ser bra ut på begge jevnt over. Synes begge virker svært bra og kunne tenkt meg noen tips og erfaringer. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 17. oktober 2013 Del Skrevet 17. oktober 2013 Ingen av de er å anse som spreke, det er tunge biler med konvensjonelle automatkasser. Av de alternativene ville jeg (og de fleste andre?) valgt V70. 1 Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 18. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2013 Mulig de ikke er spreke.Men man skulle tro at med 150hk skulle Saaben selv med automat være sprek nok til raske forbikjøringer? Eller må man planlegge forbikjøringer med den også? Jeg synes min Mazda 6 med 121hk føles "småsprek" så den er det eneste jeg har å sammenligne med. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Gamle Escorten min, den føltes sprek. drøyt 1000kg bil, ca. 200hk. Jeg kjører Scorpio Cosworth nå, 207hk på rundt 1700kg. Den er akseptabel, men ikke spesielt sprek, drar jevnt og fint da Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Mulig de ikke er spreke.Men man skulle tro at med 150hk skulle Saaben selv med automat være sprek nok til raske forbikjøringer? Eller må man planlegge forbikjøringer med den også? Jeg synes min Mazda 6 med 121hk føles "småsprek" så den er det eneste jeg har å sammenligne med. Både 9-5en og V70en vil oppleves som helt greie, de kan også ta greie forbikjøringer. Men de er ikke å anse som spreke, de har etter mitt syn akkurat det de må ha av effekt. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 Sabben med manuell kasse er sånn småsprek. er usikker på automaten da. men automatkassene fra den tiden var som regel heller traurige greier med stort forbruk og lite futt og moro. din Mazda har en relativt ny type diesel motor med en manuell kasse. det gjør at den føles sprekere siden den jobber over et forholdsvis lite register med mye dreiemoment. den har vel typisk fullt dreiemoment fra 18-1900 omdreininger. "problemet" er at det ikke varer så lenge opp på turtalls skalaen. morsomheten er som regel slutt ved rundt 4000 r/m, det er ved dette turtallet en småsprek bensiner begynner sin opptur. men så, en bensiner med konvensjonell automatkasse vil slite litt siden en bensinmotor vil trenge turtall for å oppnå dreiemoment. og siden den type automatkasser ikke er bygd med turtall i bakhodet, vil ting ta tid. i mine øyne er det egentlig bare Mercedes som kan dette med automatkasser. men de blir overgått av de nye dobbeltkløtsj-kassene som nå begynner å bli mer vanlig i bilene. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 18. oktober 2013 Del Skrevet 18. oktober 2013 men så, en bensiner med konvensjonell automatkasse vil slite litt siden en bensinmotor vil trenge turtall for å oppnå dreiemoment. og siden den type automatkasser ikke er bygd med turtall i bakhodet, vil ting ta tid. Hvilken girkasse sikter du til?? Jeg opplever ikke noe problem med MIN bil med automatgir i alle fall. Der har jeg moment tilgjengelig både i mellom og i toppregistret, alt etter gasspådrag, girkassen tar greit hånd om det. Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 (endret) Her er et par av de jeg lurer litt på.Personlig synes jeg elektriske seter er viktigere enn F1 gir,siden vi er flere som bruker bilen.Mulig den som har gått lengst har gått vel langt? http://www.finn.no/finn/car/used/result?MOTOR_DEALER_SEGMENT=2&MOTOR_DEALER_SEGMENT=1&PRICE_FROM=40000&PRICE_TO=130000&CAR_MODEL/MAKE=806&CAR_MODEL/MODEL=3057&YEAR_MODEL_FROM=2003&TRANSMISSION=2&MILEAGE_TO=170000&ENGINE/EFFECT_FROM=150&BODY_TYPE=4&sort=0De 5-6 første bilene i søket er de jeg lurer mest på. Tips mottas med takk.Har ingen erfaring med hverken Saab eller automat. Hvilken og hvorfor? Endret 20. oktober 2013 av Njord74 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. oktober 2013 Del Skrevet 20. oktober 2013 Det går an å linke til annonser som ikke er i mobilformat, da kanskje vi som sitter med en PC gidder å gi tips Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 20. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2013 Det går an å linke til annonser som ikke er i mobilformat, da kanskje vi som sitter med en PC gidder å gi tips Redigerte det litt nå.Tips mottas med takk Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 Hvilken girkasse sikter du til?? Jeg opplever ikke noe problem med MIN bil med automatgir i alle fall. Der har jeg moment tilgjengelig både i mellom og i toppregistret, alt etter gasspådrag, girkassen tar greit hånd om det. tja, du viser til en V6 motor på 2,9 liter slagvolum. det er vel ikke slike motorer i de bilene som TS sikter til? og en V6er har et langt "bedre" dreiemoment en det som en turbofyrt 4er har. og bedre lyd, men det er jo en annen sak. Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 21. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2013 Ok... Om noen kunne sett på disse bilene hadde det vært fint http://www.finn.no/finn/car/used/result?MOTOR_DEALER_SEGMENT=2&MOTOR_DEALER_SEGMENT=1&PRICE_FROM=40000&PRICE_TO=130000&CAR_MODEL/MAKE=806&CAR_MODEL/MODEL=3057&YEAR_MODEL_FROM=2003&TRANSMISSION=2&MILEAGE_TO=170000&ENGINE/EFFECT_FROM=150&BODY_TYPE=4&sort=0 Jeg kunne tenkt meg en til UNDER 100.000 og med el seter m.memory. F1 gir ser det ut som det er på alle..? Hadde satt pris på deres meninger om hvilken og hvorfor... Kjørelengde på 165000 synes jeg høres mye ut men på Saab er det kanskje ikke det? Ser jo en der til 95000 som har alt av utstyr men har gått "langt". Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. oktober 2013 Del Skrevet 21. oktober 2013 tja, du viser til en V6 motor på 2,9 liter slagvolum. det er vel ikke slike motorer i de bilene som TS sikter til? og en V6er har et langt "bedre" dreiemoment en det som en turbofyrt 4er har. og bedre lyd, men det er jo en annen sak. Nja, vet ikke det. Her er måling av turbo-firern min, momentkurven der er straks ryddigere... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Jeg ville valgt en av de -06 modellene. Rett og slett siden de har det nyeste utseende. Ville også tatt en med navi. F1 gearing på rattet er noe som ikke blir brukt så mye at jeg ville satt det opp som et Must. Og så ville jeg ha prutet på prisene helt til jeg ble redd selv. Kjør på med alle mulige argument og se hva som skjer. Om selgeren blir irritert så er det fremdeles du som har pengene og selger som har en bil som han vil bli kvitt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå