Njord74 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg har i dag en Mazda 6 stasjonsvogn Limited edition 2008 mod. Har hatt den i over ett år og kan si at den er en bra bil.Den er VELDIG sterk og jeg har aldri slitt i oppoverbakker med full last,tvert i mot. Kunne likevel nå tenkt meg en annen bil,som ikke bare er sterk som min Mazda,men også mye sprekere...Mazdaen er vel kanskje som mange diesel motorer slik at turtallet må litt opp før den reagerer... Uansett,mine ønsker for min eventuelle nye bil er; Cruise (Viktig) Xenon Alarm Elektriske vinduer og speil Multifunksjonsratt AUX Soltak El sete Navi Mine KRAV er at den er romslig både foran og bak og at den er SPREK og sterk. Jeg vil ha en bil jeg kan foreta lynraske forbikjøringer med,men som også er rask fra 0-100km og som gjerne sparker fra FØR turtallet bikker 2000... Vil også at den er sterk og drar meg lett opp de bratteste bakker med last uten å måtte gire meg nedover i frustrasjon. Før jeg kjøpte Mazdaen vurderte jeg også Honda Accord,Passat og V50. Prøvekjørte en Accord 150hk bensin og syntes den var skuffende dau i forhold til Mazdaen med sine 131hk.Nå har Mazdaen TD men likevel var akkurat denne Accorden en skuffelse,som akkselererte treigt. Jeg har mest lyst på en SUV eller stasjonsvogn og vil gjerne at den er så godt utstyrt som mulig selvsagt,helst 2005 mod og opp. Samtidig vil jeg ikke at den skal ha gått så veldig mye lengre enn rundt 130-140.000. Biler jeg vurderer litt er RAV4 (har ingen aning om den er sprek eller bare sterk),Honda CRV(har lest at det er fra 2007 og opp som er det tryggeste),vurderer også Ford Focus,Opel Astra,Opel Vectra,Opel Zafira og V50. Jeg har ikke prøvekjørt noen av disse og her jeg bor er det heller ingen slike på markedet brukt,derfor spør jeg dere bilintr her om deres erfaringer ang de bilene jeg vurderer.Som sagt vil jeg denne gang ha en lynrask sprek og sterk bil. Om det er automat eller ikke spiller ingen rolle,så lenge automaten i så fall gjør den samme jobben fra 0-100. OG SÅ er saken slik at jeg vil klare å finne denne bilen til UNDER 140.000.......Og på Finn.no ser jeg heldigvis en og annen bil til under mine priser. Håper noen her kan hjelpe meg Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Alt med 4WD stjeler masse hestekrefter bare så du er klar over det. Jeg tror også at ønskelista di er i overkant omgangsrik i henhold til prisklassen din, men det kan kanskje finnes en og annen bil hvis man har tid til å leite. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Morsomt så bastant du er. Haldex stjeler ingenting direkte, altså kun i ekstra vekt. Men Haldex kobler bare til on-demand. Og så og si alle bruker Haldex i vanlige personbiler. Ang bilen til TS, så er ikke diesel veien å gå om 0-100 skal være ettertraktet. Må langt opp i volum på dieselen da. En Audi A4 2.0TDI har 0-100 på rundt 8-9, en A4 2.0TFSI har 0-100 på 7.2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Mange bruker Haldex ja, og har da rene grevlinger med noe hjelp bak ved behov. Det suger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du har aldri prøvd bil med haldex hører jeg. Fungerer meget fint. Det eneste som stoppa meg i Lofoten på snø, speilholke og sørpe med dårlige piggfridekk var bakkeklaring. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg har kjørt en rekke forskjellige Haldex-implementasjoner, og felles for alle er at de har gitt for stort preg av feilhjulstrekk. Det eneste som virkelig nytter er permanent 4x4 med minst like mye kraft bak som foran.. Aller helst 2/3 eller mer av kraften bak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Kan ikke påstå at jeg merka noe til feilhjulstrekk når jeg lagde to hjulspor med 2 meter mellom dem, også kjent som akselavstand. Og heller ikke når jeg kjørte opp bakker der bakhjulstrekkere med nye piggdekk og sperre hadde satt seg fast. Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hva med en Alfa Romeo 159 JTDM. 150 hk, meget pent utseende og som har blitt bedre med årene om man tenker på driftsikkerhet. Et annet valg er Saab. De har jo også noen hårete motorer som har falt i pris i det siste. Lenke til kommentar
Pop Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Når du vil ha omtrent full pupp før du bikker 2000rpm er det bare diesel å tenke på, om du ikke skal betraktelig opp i volum da, med medfølgende pris (en amerikansk 5,6l bensin kan ha bra klem fra lavt turtall). Egenskapene du etterspør til under 140 000 flis høres ut som ren utopi. Fartsressursene jeg får inntrykk av at du vil ha passer til MB E250, Bmw 525 osv og oppover. Riskokergjengen satser mest på miljømotorer 120-130hk (unntak Mazdas nye motorer, typisk 150hk) og da går det ikke spesielt bra. Jakke: Akselavstand har ingenting med avstanden mellom hjulsporene dine. Som det sier, avstand mellom aksling, foran og bak, ikke fra høyre til venstre side. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Jo, når jeg kommer sidelengs bortigjennom veien, så blir det det jo! Og ang motor så får du fint tak i bensinmotorer med lavere volum som gir bra mye trykk på 2000rpm. Det er bare den tabben at folk sammenlikner turbodiesel med N/A bensin. Se etter 1.8T, 1.8TFSI, 2.0TFSI, 2.5LPT osv, så er saken noe helt annet Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 2. september 2013 Forfatter Del Skrevet 2. september 2013 Takker for svar. Ang "full pupp" før 2000, jeg har kun min Mazda å sammenligne med og der er det i allefall slik at når turtallet er oppe i 2-3 og jeg gasser på,DA drar den bra,men er turtallet under,er den dau. Det tar gjerne et lite sekund før reaksjonen er der og når den først da drar,drar den greit nok,men skulle gjerne sett at den var noe sprekere. Er vel slik det er med diesel? Uansett,vurderer Astra,Vectra,Focus og V50 blant annet. Har ingen erf med noen av dem... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Kan ikke påstå at jeg merka noe til feilhjulstrekk når jeg lagde to hjulspor med 2 meter mellom dem, også kjent som akselavstand. Og heller ikke når jeg kjørte opp bakker der bakhjulstrekkere med nye piggdekk og sperre hadde satt seg fast. Jada, det er fullt mulig å få ut bakenden på mange Haldex-saker også, men frem til dette punktet har de for mye preg av feilhjulstrekk. Når det er sagt mener jeg selv at også min bil har for mye preg av dette til tross for permanent 4WD. Hvor man kommer seg frem er irrelevant i denne sammenheng, skal man ha noe sprekt bør det vel også være artig å kjøre, fremkommelighet og underholdningsfaktor går ikke nødvendigvis hånd i hånd. Lenke til kommentar
Akse Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Sjekk ut Golf 5 GTI. Tror du hadde blitt fornøyd med den. Ganske god plass, ser bra ut og går ganske bra. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 De kriteriene til den prisen finnes ikke.Om du skal ha noe som drar vesentlig bedre enn Mazdaen må du nok vesentlig opp i pris også. Det er også vanskelig å kombinere reell kraft under 2krpm med reell høy effekt. Jeg tror nok du må fire på noen av kravene dine her. Det er en grunn til at jeg kjører gammel bil, en ny stasjonsvogn med 200+ gamp, stor og romslig med bekvemmeligheter som automat, oppvarmet frontrute, 2-sone klima, kjørecomp, skinnseter med programmerbart førersete og speil, alarm osv har en lei tendens til å koste skjorta... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Jeg mener enda at en Alfa 159 JTDM er den eneste som jeg ville vurdert mtp motor, pris, kjøreegenskaper og utseende. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 Jada, det er fullt mulig å få ut bakenden på mange Haldex-saker også, men frem til dette punktet har de for mye preg av feilhjulstrekk. Når det er sagt mener jeg selv at også min bil har for mye preg av dette til tross for permanent 4WD. Hvor man kommer seg frem er irrelevant i denne sammenheng, skal man ha noe sprekt bør det vel også være artig å kjøre, fremkommelighet og underholdningsfaktor går ikke nødvendigvis hånd i hånd. Jo du har jo både biler med AWD som går som dass (vil tro alt av Suzuki legger seg her), samt biler med FWD som både kommer seg raskere fram om vinteren og er mer gøy enn disse nevnte AWDene. Men en bil med litt futt og AWD er alltid mer moro enn masse futt å FWD, tross alt er det opp til 6 måneder med snø her i landet Angrer ikke et sekund på mitt valg av bil, Haldex fungerer såpass bra til å leke seg grunna sperra bakaksling at jeg har det meget gøy på vinteren, og 210hk gir iallefall ingen problemer med å dure fram i venstrefila på vei til Svinesund En kompis som har en eldre V70 AWD, som bruker viskose i senter, som da låser maks 50/50, han har mer problemer med å få rompa ut. Hvorfor? Ingen sperre bak. Har alt å si. Derfor vil jeg nesten anbefale Haldex om man VIL leke om vinteren. Forresten, hell, sett Polestar S60? River firhjulsskrens på tørra også den, uten å rive sunn alt av akslinger. Det kommer et punkt der Haldex blir så bra at permanent AWD på en vanlig personbil blir overflødig vekt og forbruk. Spørsmålet er om alternative måter å drive hjulene kommer først eller ei (brenselcelle og el) Men skal stoppe off-topic nå ^^ Lenke til kommentar
Njord74 Skrevet 5. september 2013 Forfatter Del Skrevet 5. september 2013 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43794940 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43794442 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43647673 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=41476896 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43759207 Noen alternativer... Tips mottas gjerne ang disse Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Passat med 150hk FSI drar ikke skinnet av pølsa akkurat. Vectraene har traktormotor, derfor kan jeg av prinsipp ikke anbefale den. Mazda 3 vet jeg lite om, annet enn at den ser forferdelig trist og kjedelig ut. Kan egentlig en så liten bil regnes som familiebil? V70en er ikke sprek akkurat, men det er i det minste en behagelig bil å kjøre. Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Volvo generelt har presisjon og kjøreegenskaper som ei udempa vannseng... Lenke til kommentar
bytrollet Skrevet 6. september 2013 Del Skrevet 6. september 2013 jeg ville prøvd en av disse to: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43059528 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=43660584 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå