Eriksendrul Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Jeg får om ikke lenge en 254 gb ssd har nå en 2 tb hardisk med windows 7 på, På denne hardisken har jeg veldig mye spill og veldig mye filmer/serier. Spillene kan jeg alltids instalere på nytt men vil veldig gjerne beholde filmer,serier og bilder uten og gjøre så veldig mye med minnepenn osv. Tenkte da på om det var mulighet og instalere windows 7 på min nye ssd og slette windows 7 på den gamle uten og slette noe annet ? Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Du kan ikke formatere uten at alt blir slettet på disken. Endret 1. september 2013 av BananLaks Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hvis du setter i den nye SSDen og installerer windows på den, så kan du fint ha den andre disken stående i maskinen også, og få tilgang til filene fra den uten at du trenger å slette den gamle installasjonen av windows. Du trenger altså ikke å formatere, men det er jo selvfølgelig alltid en fordel å ta en liten opprydning på disken. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Tenkte da på om det var mulighet og instalere windows 7 på min nye ssd og slette windows 7 på den gamle uten og slette noe annet ? Du kan slette Windows 7, men du kan ikke formatere disken. Spill og programmer må du installere på nytt. Brukerfiler flytter du til egen mappe på disken, før du sletter mappene Windows 7 bruker. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Hvis du setter i den nye SSDen og installerer windows på den, så kan du fint ha den andre disken stående i maskinen også, og få tilgang til filene fra den uten at du trenger å slette den gamle installasjonen av windows. Du trenger altså ikke å formatere, men det er jo selvfølgelig alltid en fordel å ta en liten opprydning på disken. Det er sant. Men ved formatering, slettes alt. Men det er fullt mulig å installere på en annen disk, og benytte den tidligere systemdisken ved siden av. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Ja jeg brukte feil ord, formatering er jo sletting av hele hardisk .Jeg tenkte om det er noen måte jeg kan få lagt filmer,serier og bilder til siden og slette alt annet uten og måtte bruke minnepenn eller ekstern hardisk for jeg vil ikke ha windows 7 eller windows 7 filer på min 2tb hardisk. Også lurte jeg på,når jeg får min ssd så instalerer jeg jo windows på den men igjen så tenkte jeg er det mulig og instalere for eks VLC,Skype og slike ting på hardisk nr 2 uten at det er windows på den ? siden jeg vil ikke fylle opp en ssd med slike programmer da jeg helst bare vil ha spill og oprativsystem på den. har aldri prøvd og instalere programmer på en annen hardisk en den oprativsystemet er på , er veldig blank på akkurat det med ssd osv. Jeg vet for eks nå at man kan instalere spill fra steam i et annet sted en steam folder på hoved hardisk men det er forsåvidt alt jeg vet Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) 1. Lag en mappe som du kaller ikke slett 2. Legg alt du ikke skal slette i mappen 3. Boot opp med ny SSD disk og installer windows 4. Slett resten på snurredisken når windows er installert. Du kan også eventuelt partisjonere opp disken så du har alle filmer, serier osv på den ene partisjonen, og installasjoner på den andre. Da kan du formatere uten å slette. Endret 1. september 2013 av Dan-Levi Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) 1. Lag en mappe som du kaller ikke slett 2. Legg alt du ikke skal slette i mappen 3. Boot opp med ny SSD disk og installer windows 4. Slett resten på snurredisken når windows er installert. Du kan også eventuelt partisjonere opp disken så du har alle filmer, serier osv på den ene partisjonen, og installasjoner på den andre. Da kan du formatere uten å slette. Det er flaut og spørre om så mye etter selv og ha gått ikt xD Men hvordan gjorde man partisjonering igjen ? Endret 1. september 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
covah Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Start - Kjør - diskmgmt.msc - OK Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du kan ikke formatere uten at alt blir slettet på disken. Stemmer i teorien, men Recuva finner det meste av filer, også på formatterte disker. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Du kan finne ut av det her Endret 1. september 2013 av Dan-Levi Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Stemmer i teorien, men Recuva finner det meste av filer, også på formatterte disker. Det er til ingen nytte for Eriksendrul, men dog sant. Lenke til kommentar
KatrinaS Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Stemmer i teorien, men Recuva finner det meste av filer, også på formatterte disker.Det stemmer, men du sletter egentlig alt på disken ved formatering. Dog er det mulig å gjenopprette noe av dette, fra små skjulte filer på disken. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 takk, Let me google that for you var artig Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det var ikke for å være vanskelig, men ofte er det enklest å sette seg ned og google, eller gå på youtube. Blir mye å skrive for å dekke det emnet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det er til ingen nytte for Eriksendrul, men dog sant. Så sant, men i disse overvåkningstider er det viktig å poengtere at man ikke sletter noen spor ved å formattere. En hurtigformattering går på noen få sekunder og da er det ikke mye som blir slettet, akkurt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Det stemmer, men du sletter egentlig alt på disken ved formatering. Dog er det mulig å gjenopprette noe av dette, fra små skjulte filer på disken. Du sletter omtrent ingen ting. Formatteringen mekker litt på biblioteket slik at explorer tror at disken er tom, men hvis du kjører deepscan med recuva kan du gjenopprette det meste. Tro meg, store deler av musikksamlingen min er basert på gjenopprettede filer fra formatterte minnekort. Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du sletter omtrent ingen ting. Formatteringen mekker litt på biblioteket slik at explorer tror at disken er tom, men hvis du kjører deepscan med recuva kan du gjenopprette det meste. Tro meg, store deler av musikksamlingen min er basert på gjenopprettede filer fra formatterte minnekort. Dette er riktig, man sletter faktisk ingenting annet en systemets mulighet til å se filene. Når partisjoner blir formatert blir filene borte i filutforskere, og skrives over etterhvert som nye data legges inn. Lenke til kommentar
Eriksendrul Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 (endret) Så jeg kan i teorien gå inn på hardisken min med et program og hente alt jeg noen gang har hatt på den uten at det er for vanskelig ? Så en formatering er egentlig bare en veldig bra komprimering ? For om filene er der er de jo nødt for og ta plass med mindre de blir utrolig godt komprimert Endret 1. september 2013 av Eriksendrul Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Så jeg kan i teorien gå inn på hardisken min med et program og hente alt jeg noen gang har hatt på den uten at det er for vanskelig ? Så en formatering er egentlig bare en veldig bra komprimering ? For om filene er der er de jo nødt for og ta plass med mindre de blir utrolig godt komprimert Hvor mye du kan hente ut avhenger av hvor mye disken har vært brukt. Formattering er ikke en komprimering. Det kan sammenliknes med at du river ned dørskiltet ditt. Det minsker sjansen for at noen finner deg, men du bor der fortsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå