Gå til innhold

[Løst] Problemer med plass - WinSXS mappe på 11Gb

Anbefalte innlegg

Sliter med plassen på min C: (system disk). Fant ut at det er ei mappe som heter winsxs som tar opp mye plass.

c:/windows/winsxs

i mappa er det 14 832 mapper og 58 632 filer

legger med noen bilder som viser noen av mappene. Hva er dette, noen jeg kan slette? Er vel ikke normalt windows 7 alene skal ta 19Gb (altså kun windows mappa)

post-32072-0-30100600-1378033081_thumb.jpg

post-32072-0-87128900-1378033088_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fant ut at det er ei skjult mappe "SurveilStar Activity Monitor" som ligger i ProgramData som er 40Gb. Hva er dette?

Edit: Fuck it, jeg sletter driten. Ikke veit jeg hvordan dette har kommet på disken min men vekk skal det. Ser ut til at jeg klarte å fixe dette problemet selv da.

Endret av MysticoN
Lenke til kommentar

winsxs-mappa er knyttet til noe som heter Windows SideBySide. Skal ikke forklare i detalj hva denne gjør, men for å sikre kompatibilitet med ulike versjoner av programmer så lagrer Windows en kopi av gamle dll-filer og annet i denne, f.eks hver gang du oppdaterer Windows. Når du oppdaterer windows så legges det inn nye versjoner av nødvendige dll-filer (f.eks). Men det er ikke sikkert at alle brukerprogrammer (spill, nettleser etc) som kaller en av disse dll-filene kan bruke den nyeste versjonen, de er bare kompatible med eldre versjoner. Så for at ikke brukere skal oppleve at programmer slutter å virke etter en oppdatering, så har Microsoft laget denne løsningen.

winsxs-mappa vil øke fra uke til uke.

Mappa kan ikke slettes - slettes den vil mye slutte å virke. Den eneste muligheten for reduksjon er det du alt har gjort - noe som også medfører at du ikke kan avinstallere servicepack.

At Windows tar 19 GB er helt normalt etter noe tid. Faktisk kan den ta mye mer enn dette.

SurveilStar Activity Monitor er et overvåkningsprogram for web. Søk på Google så finner du svar. Det er et program du neppe har bruk for, så det bør du kunne avvinstallere. http://www.uninstallgeek.com/programs/surveilstar-activity-monitor-1-01-uninstall-tool.html#.UiMzUD89WZo

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

For de som måtte søke opp denne tråden,

Microsoft ga i begynnelsen av oktober ut en oppdatering som gjør at det innebygde oppryddingsprogrammet i Windows (Disk Cleanup) nå også kan rydde i %windir%\WinSxS. Oppdateringen er kategorisert som "Important" så avhengig av innstillingene for Windows Update på maskinen din så er det ikke sikkert at den blir innstallert automatisk.

Se denne bloggen for mer info og instruksjoner for hvordan bruke: Breaking News! Reduce the size of the WinSxS Directory and Free up Disk Space with a New Update for Windows 7 SP1 Clients

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...