Gå til innhold

Hjelp til å lære tysk

Wooper

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tenker å lære meg tysk pga at jeg vurderer å søke jobb dit etter jeg har avsluttet studiene (ca 2 år). Jeg har lyst til å begynne med egne selvstendige studier mens jeg går skole i ca 1 år, for så å se om jeg får tid til kanskje og begynne på et kurs eller noe lignende.

Jeg har gått tysk på ungdoms- og videregående skole så har litt kunnskap liggende i bakhodet, men mye er glemt.

Det jeg lurer på er om noen har noen gode bok anbefalinger til meg som jeg kan bruke til selvstudiene. Helst noe som begynner i det enkle, med en arbeidsbok og kanskje en audio cd som jeg kan bruke til å hjelp uttale.

Jeg vet det er mange internett kurs som er gratis, men foretrekker å ha en bok (spesielt arbeidsbøker) og jobbe med.

Om det finnes noen gode bokserier med lære bøker som tar for seg basic til advanced hadde det vært supert.

PS: Bøkene må ikke være på norsk, kan engelsk like godt.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har jeg en litt bedre ide: De som har lært et sprog raskest, har gjerne vært de som har havnet i et gitt sprogmiljø hvor det eneste sproget de kunne bruke, var det lokale sprog. Følgelig ble de rett og slett nødt til å lære, og det gikk tilsvarende raskt å gjøre...

Mens diverse kurs er sørgelig opphengt i eksempelsetninger og formell grammatikk uten en eneste anledning til å bruke sproget utenfor de fastlagte tekstene...

Så jeg tror jeg vil anbefale å finne arenaer hvor man kan få bruke tysk, og så bruke ordbøker og grammatikktekster som forklarende supplementer... (Altså for ordens skyld: Grammatikk er selvfølgelig skjelettet i sproget, og derfor viktig - men hensikten er jo altså nettopp å kunne bruke grammatikken korrekt i vilkårlige situasjoner, ikke å kunne ramse opp alt som lister (selv om sistnevnte er en grei måte å ha informasjonen tilgjengelig).)

Viel Glück!

Lenke til kommentar

For å si noe nærmere her:

Det man gjerne kan begynne med, er å lese nyheter og en del wikipedia-artikler på tysk, samt evt. lytte på radio over nettet. Youtube har også en del videoer på tysk, inklusive både sprogundervisningsvideoer og gamle kriminal- og andre filmer... (Derrick er faktisk et forholdsvis godt valg i denne sammenheng, siden han stort sett fører et meget propert og korrekt Hochdeutsch.)

For ordens skyld bør nevnes at de som sier at youtube bare er dritt, eller bare er godt, snakker tull - man må vurdere hver enkelt video på dens egne meritter; Youtube er bare formidlingsstedet.

Hva radio angår, bør man i denne sammenheng velge kanaler som er forholdsvis sedate og "kulturelle" - siden de ungdomspregede kanalene har en tendens til å snakke ****** fort, og gjerne bruke både slang og unødig engelsk.

Et annet råd man kan følge, er å velge bøker man allerede har lest på et annet sprog, siden man der kjenner historien og derfor litt lettere kan konsentrere seg om sproget (jeg gjorde dette med engelsk, da jeg leste om igjen en del Agatha Christie-romaner på originalsproget). Ellers er det jo selvfølgelig alltid en god ide å lete opp faglittteratur om emner og fag man faktisk er interessert i...

Når man kommer så langt at man ønsker å prøve å bruke sproget selv, kan man lete opp diskusjonsgrupper og se om man finner noen som kan være aktuelle.

For en radioliste, se: http://de.wikipedia.org/wiki/Liste_deutscher_H%C3%B6rfunksender

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg driver også og lærer meg tysk, siden jeg ønsker å utveksle dit.

Jeg anbefaler deg å dra til en bokhandler hvor du kan kjøpe tyskbøker. De som selges hos universitetsforhandlere er som oftest på "enkel" tysk, mens pensumbøkene på videregående ofte har mer norsk i seg. Det følger ofte med CD som leser opp tekstene, evnt. så kan man bruke Google Translate til å høre uttalen av enkeltord.

A1 regnes som begynnernivå, men om du kan litt grunnleggende tysk, så kan du hoppe rett over til nivå A2 hvis du jobber litt.

Universiteter pleier å tilby språkkurs, enten "generell" tysk (Tysk I & II) eller grammatikk (Tysk gramamatikk). Tysk I (A1) og Tysk II (A2) skal det være mulig å melde seg opp i, selv om du ikke er student på universitetet(er ikke 100% sikker på dette).

Selv har jeg meldt meg opp i A2-nivå, ser på Derrick flere ganger i uken, gjør oppgaver i grammatikkbøker og har meldt meg som "Buddy" for en tysk utvekslingselev.

Lenke til kommentar

Jeg driver også og lærer meg tysk, siden jeg ønsker å utveksle dit.

Jeg anbefaler deg å dra til en bokhandler hvor du kan kjøpe tyskbøker. De som selges hos universitetsforhandlere er som oftest på "enkel" tysk, mens pensumbøkene på videregående ofte har mer norsk i seg. Det følger ofte med CD som leser opp tekstene, evnt. så kan man bruke Google Translate til å høre uttalen av enkeltord.

A1 regnes som begynnernivå, men om du kan litt grunnleggende tysk, så kan du hoppe rett over til nivå A2 hvis du jobber litt.

Universiteter pleier å tilby språkkurs, enten "generell" tysk (Tysk I & II) eller grammatikk (Tysk gramamatikk). Tysk I (A1) og Tysk II (A2) skal det være mulig å melde seg opp i, selv om du ikke er student på universitetet(er ikke 100% sikker på dette).

Selv har jeg meldt meg opp i A2-nivå, ser på Derrick flere ganger i uken, gjør oppgaver i grammatikkbøker og har meldt meg som "Buddy" for en tysk utvekslingselev.

Høres ut som gode tips. Tror jeg skal se meg ann hva jeg finner på bokbutikken til uka, se om jeg finner noe A2.

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg norsk med noen pc kurser i begynnelsen. Etterpå med norske filmer med underteksten på og så radio. I begynnelsen forstod jeg nesten ingenting, men det ble bedre og bedre etter hvert.
Det eneste punkten er at grammatikken min er kanskje ikke den beste noen ganger =D

Først og fremst trenger du selvfølgelig grunnlegende kunnskap i grammatikk og en ikke for liten ordforråd. Den beste måten å få det er vel som nevnt språkkurs og å lese masse bøker. Men jeg som tysker har ikke så mye peiling av hva som er den beste boka, beste kursen osv. for å lære seg tysk =D
Og så er viktig å "bruke" språket. Dvs. at du skulle finne noen du kan skrive / snakke på tysk eller lytte på tysk radio HVER dag. Jeg f.eks. har NRK P3 skrudd på nesten hver eneste dag.

Lenke til kommentar

Jeg har lært meg norsk med noen pc kurser i begynnelsen. Etterpå med norske filmer med underteksten på og så radio. I begynnelsen forstod jeg nesten ingenting, men det ble bedre og bedre etter hvert.

Det eneste punkten er at grammatikken min er kanskje ikke den beste noen ganger =D

Først og fremst trenger du selvfølgelig grunnlegende kunnskap i grammatikk og en ikke for liten ordforråd. Den beste måten å få det er vel som nevnt språkkurs og å lese masse bøker. Men jeg som tysker har ikke så mye peiling av hva som er den beste boka, beste kursen osv. for å lære seg tysk =D

Og så er viktig å "bruke" språket. Dvs. at du skulle finne noen du kan skrive / snakke på tysk eller lytte på tysk radio HVER dag. Jeg f.eks. har NRK P3 skrudd på nesten hver eneste dag.

Ja, tenkte noe sånn, men ettersom jeg ikke hører på radio at all, så fant jeg en tysk podcast som jeg kan høre på. Ser for meg at det må fungere på et eller annet nivå siden den handler om tysk språk.

Lenke til kommentar

Prøvde du noen av de radioene på den listen jeg refererte ?

(For ordens skyld: Linkene der er til hver radio's wikipedia-artikkel; i artikkelen (langt ned) finner man så linken til radioens side. På den siden finnes så linken til direktelytting.)

Skal se de ann når jeg får tid. Var mye forskjellig der å legge seg inn i.

Noen du spesielt anbefaler?

Lenke til kommentar

Ikke i skrivende stund, nei - jeg pleier nemlig ikke å lytte så regelmessig at jeg har oversikten over alle. Når det er sagt, kan du prøve Bayerns "B5 aktuell", som sies å være en "Inforadio" (sitat fra egenreklamen)... (B5 Plus er det også, men da primært direktesendinger fra f.eks Bundestagsdebatter.)

Når jeg nå faktisk leste gjennom hele listen, så vil jeg tro at de som er markert "Information" eller "Kultur" skulle være de som ville være best egnet for sprogtrening, siden de vil ha en tendens til å bruke et sobert sprog i et fornuftig tempo, slik at man altså har en sjanse til å følge med. Og for ordens skyld: De stasjonene som er markert "Sorbischer Rundfunk" kan du glemme - Sorbisch (tysk skrivemåte) er et slavisk sprog.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg var i samme situasjon som TS i fjor på denne tiden, og jeg gjorde mer eller mindre akkurat som beskrevet av andre brukere her; lese og høre på tysk. Det har fungert mye bedre enn jeg ventet så langt.

..

Hvis du hadde tysk på skolen så lenge skal nok reglene sitte i bakhodet, så da kan du jo begynne med materiale som er beregnet på tyskere. Hvis du er interessert i dataspill så finnes det mange spill oversatt på tysk, selv om noen av dubbene kan være litt "tørre".

Hvis du er glad i krim-serier, anbefaler jeg Tatort, en serie som har gått i flere tiår og som har 90 minutter lange episoder så de telles nesten som filmer :p

I tillegg kan du ofte finne tyske dubber av serier du allerede har sett på engelsk.

Jeg var også to uker på kurs i Tyskland i sommer og synes det hjalp veldig på muntlige ferdigheter selv om ikke alle lærerne var like flinke...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...