Gå til innhold

El-bil, skal være billigere i Norge enn USA?


Anbefalte innlegg

For noen dager siden hørte eg snakk om at el-biler skulle generelt være billigere her i Norge pga staten skulle betale litt forskjellige utgifter og summer av den type bil. Men teslaen vil jo ha samme pris i Norge som i USA ifølge ein nettavis. Er det slik at eg har missforstått og at det er eit anna parti som ønsker dette, eller dette helt feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om tesla har samme pris i Norge som i USA er det jo forholdsvis velig billig.

Biler ellers koster jo gjerne det dobbelte i Norge som i USA.

 

Aldri hørt om at prisen skal være lavere, men den blir jo mye lavere i forhold til lønna og kjøpekraften her.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

For noen dager siden hørte eg snakk om at el-biler skulle generelt være billigere her i Norge pga staten skulle betale litt forskjellige utgifter og summer av den type bil. Men teslaen vil jo ha samme pris i Norge som i USA ifølge ein nettavis. Er det slik at eg har missforstått og at det er eit anna parti som ønsker dette, eller dette helt feil?

 

Samme pris som i USA er jo mye billigere, med tanke på at du tjener jævlig mye mer i Norge enn over dammen som normal arbeidstaker.

 

Uansett - du må ha misforstått det du har hørt :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

For noen dager siden hørte eg snakk om at el-biler skulle generelt være billigere her i Norge pga staten skulle betale litt forskjellige utgifter og summer av den type bil. Men teslaen vil jo ha samme pris i Norge som i USA ifølge ein nettavis. Er det slik at eg har missforstått og at det er eit anna parti som ønsker dette, eller dette helt feil?

 

Elbiler er fritatt for de avgiftene som gjør at biler vanligvis er mye dyrere i Norge enn i USA. Det betyr at en Tesla koster ca. det samme i Norge som i USA, mens en Chevrolet koster mye mer i Norge enn i USA.

 

Men staten betaler ikke Teslaen for deg.

 

Nøyaktig forhold mellom pris på Tesla (eller andre el-biler) i Norge og USA er også avhengig av fraktkostnader, avanse i importør/forhandler-leddet, og eventuelle avgifter i USA.

Lenke til kommentar

I USA ligger Teslaen på samme nivå som BMW M5, Audi A7, A8, Mercedes E-klasse, altså luksusbiler. I Norge ligger disse bilene på godt over 1 million, mens den billigste Tesla S modellen ligger på 450.000 og kan lett konkurrere med disse bilene i ting som komfort og akserlerasjon. I Norge må du jobbe mye mindre timer for å få råd til en Tesla enn i USA, så den er vesentlig billigere hvis du medregner kjøpekraft. Her konkurrerer Tesla S med biler som Volvo XC60 siden avgiftsnivået på biler som slipper ut CO2 og bruker bensin ligger såpass høyt. Med god grunn.

 

Skal ikke mye undersøkelse for å se hvilken bil som gir mest for pengene da akkurat. Eneste problemet er vel at det å ha Tesla som eneste bil er uaktuelt for mange nordmenn som bor i distriktene foreløbig.

 

Tesla S er forresten ment å være en bil for de rikeste i USA, det er sånn Tesla subsidierer framtidige billigere modeller. Elon Musk har sagt at de skal lage en modell til $30.000-40.000 som kommer på markedet forhåpentligvis i 2017.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rekkevidden er det viktigste. Leaf m.flere fungerer stort sett bare til daglig til/fra jobb-kjøring. Lengre turer i helgene blir fort vanskelig. Tesla har derimot rekkevidde til en "typisk" helgetur med et par timers kjøring hver vei.

 

Og så er Model S en generelt mye mer fancy bil enn Leaf. Leaf og de andre er enkle, relativt små biler som kan sammenlignes med, tja, Toyota Auris eller Ford Focus. (Og en del er på Yaris/Fiesta-nivå.) Model S er en luksusbil som kan sammenlignes med en fancy Mercedes.

Lenke til kommentar

Takk :) Kan bruke det, men kjører den ikkje 17 mil da? leefen?

 

Er ikkje lexus el-bil også?

Du kan nok komme 17 mil i en Leaf, mens Tesla Model S klarer kanskje 40 mil.. Dessuten har de begynt å sette opp hurtigladere som kan benyttes gratis, med mindre du kjøper den kjipeste modellen. Dermed er det praktisk mulig å reise f.eks. Oslo-Trondheim i en el-bil.

 

Lexus har hybridmodeller med både bensinmotor og el-motor. De har mye mindre batterier, og kan bare kjøre korte avstander på ren elektrisitet. De får ikke nyte godt av avgiftsfritakene som de rene el-bilene har.

 

I Norge er ofte halvparten av prisen på en vanlig familiebil avgifter til Staten (engangsavgift, MVA, osv), alt dette slipper du foreløpig på rene el-biler. Derfor er Tesla "billig" i Norge.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar

Bare sånn kort oppsummering, så kan du desverre ikke sammenligne Model S med noen andre biler da den er i sin egen klasse angående alt. 40+mil på en oppladning, 0-100km/t på under 5 sek. 5+2 seter. Luksus familiebil til prisen av en ny stasjonsvogn.

 

Og ikke minst på sikkerhetstesten til National Highway Traffic Safety (NHTSA) fikk den 5,4/5 stjerne.

 

Bilen er rett og slett i en helt annen klasse.

 

Og slik som situasjonen er nå med miljø osv, skulle det nesten bare mangle at el-biler skulle vært dyre.

Lenke til kommentar

Takk takk, I get it

Bare for å skifte tema litt, kva fordeler er det med tesla som ikkje...leef og de har? Utenom det faktumet at Teslaen kan kjøre mye lengre. Spør pga eg vil overbevise min far :p

 

Tesla S er den raskeste sedanen bygget i USA. 0-100 på 4.2 sekunder med performance modellen. Den har kjøreegenskaper på høyde med en Ferrari eller Maserati pga. det tunge batteriet som presser bilen ned og skaper et ekstremt lavt tyngdepunkt. Den er kåret til verdens kanskje tryggeste bil, så trygg at noe av utstyret som brukes i krasjtestene gikk i stykker når de skulle se hvor mye trykk taket på bilen tålte. Dette er fordi den er forsterket på samme måte som Apollo Lunar Modlue som landet på månen.

 

Elon Musk som styrer Tesla eier også et selskap som heter Space X som lager romskip, så det er der den ideen kommer fra. Han startet forresten også et lite selskap som heter PayPal, og Solar city som er den største tilbyderen av solcellepaneler til private i USA. Samtidig har han planer om å bygge hyperloop, et transportsystem som er ment å ta personer fra LA til San Francisco på 30 minutter i en tube. Jon Favreou, Iron Man regissøren, har sagt at Elon Musk var en stor inspirasjon til hvordan han ville fremstille Iron Man i filmene.

 

Bilen har også veldig stor bagasjeplass både foran i panseret og bak. Motoren ligger under ved bakakselen.

 

Her er en veldig kort test: http://www.youtube.com/watch?v=458TLFRkAlk

Lenke til kommentar

 

Tesla S er den raskeste sedanen bygget i USA. 0-100 på 4.2 sekunder med performance modellen. Den har kjøreegenskaper på høyde med en Ferrari eller Maserati pga. det tunge batteriet som presser bilen ned og skaper et ekstremt lavt tyngdepunkt. Den er kåret til verdens kanskje tryggeste bil, så trygg at noe av utstyret som brukes i krasjtestene gikk i stykker når de skulle se hvor mye trykk taket på bilen tålte. Dette er fordi den er forsterket på samme måte som Apollo Lunar Modlue som landet på månen.

 

Elon Musk som styrer Tesla eier også et selskap som heter Space X som lager romskip, så det er der den ideen kommer fra. Han startet forresten også et lite selskap som heter PayPal, og Solar city som er den største tilbyderen av solcellepaneler til private i USA. Samtidig har han planer om å bygge hyperloop, et transportsystem som er ment å ta personer fra LA til San Francisco på 30 minutter i en tube. Jon Favreou, Iron Man regissøren, har sagt at Elon Musk var en stor inspirasjon til hvordan han ville fremstille Iron Man i filmene.

 

Bilen har også veldig stor bagasjeplass både foran i panseret og bak. Motoren ligger under ved bakakselen.

 

Her er en veldig kort test: http://www.youtube.com/watch?v=458TLFRkAlk

 

 

også et lite selskap som heter PayPal, liker at du kaller det lite når det blir brukt over hele verden, og av millioner av folk :D haha ^^

 

 

 

Bare sånn kort oppsummering, så kan du desverre ikke sammenligne Model S med noen andre biler da den er i sin egen klasse angående alt. 40+mil på en oppladning, 0-100km/t på under 5 sek. 5+2 seter. Luksus familiebil til prisen av en ny stasjonsvogn.

 

Og ikke minst på sikkerhetstesten til National Highway Traffic Safety (NHTSA) fikk den 5,4/5 stjerne.

 

Bilen er rett og slett i en helt annen klasse.

 

Og slik som situasjonen er nå med miljø osv, skulle det nesten bare mangle at el-biler skulle vært dyre.

7 seter? Her Tesla Model S : http://static.giantbomb.com/uploads/original/18/183349/2502598-5975390223-Tesla.jpg

 

4 dører, virker som bare 5 seter totalt? og er det er jo ein sedan? Du tenker vel kanskje på Tesla M X?

 

 

Og folkens, den er jo selvfølgelig miljøvennlig å kjøre, men når det gjeller produksjon & når den er ødelagt, altså at batteriet til 100K slutter å fungere, kva gjør man med batteriet ? Er vel ikkje resirkulert bart ettersom det er sikkert full i syre.

 

Kor lenge varer denne sånn gjennomsnittlig ? Med ein "del" bruk og fin kjøring. Eller..kor langt kan den kjøre totalt :)

 

Model S er jo nesten ein cabriolet ettersom du kan åpne såpass mye av glasstaket :D Merk deg at det står Nesten, kan vel ikkje kalle det ein cab med mindre du kan gjøre det med hele taket.

 

Kan man ikkje bruke superchargeren på den "skipeste" modellen? Why?

Lenke til kommentar

 

 

også et lite selskap som heter PayPal, liker at du kaller det lite når det blir brukt over hele verden, og av millioner av folk :D haha ^^

 

 

 

7 seter? Her Tesla Model S : http://static.giantbomb.com/uploads/original/18/183349/2502598-5975390223-Tesla.jpg

 

4 dører, virker som bare 5 seter totalt? og er det er jo ein sedan? Du tenker vel kanskje på Tesla M X?

 

 

Og folkens, den er jo selvfølgelig miljøvennlig å kjøre, men når det gjeller produksjon & når den er ødelagt, altså at batteriet til 100K slutter å fungere, kva gjør man med batteriet ? Er vel ikkje resirkulert bart ettersom det er sikkert full i syre.

 

Kor lenge varer denne sånn gjennomsnittlig ? Med ein "del" bruk og fin kjøring. Eller..kor langt kan den kjøre totalt :)

 

Model S er jo nesten ein cabriolet ettersom du kan åpne såpass mye av glasstaket :D Merk deg at det står Nesten, kan vel ikkje kalle det ein cab med mindre du kan gjøre det med hele taket.

 

Kan man ikkje bruke superchargeren på den "skipeste" modellen? Why?

 

Batteriet har 8 års garanti mot kapasitet under 70%, eller noe sånt, husker ikke nøyaktig.

Det er 7 seter som opsjon, der de to bakerste er snudd bakover. Passer nok best for barn.

 

På den aller billigste modellen så følger det vel ikke med "superlader", dette er inkludert i prisen på de dyrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...