eikebeike Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Hei, jeg er en gutt på 17 år, som nylig har begynt på VG2 Studiespesialisering realfag. Jeg startet med fagene R1 matematikk, Fysikk, Kjemi og Økonomistyring. Jeg byttet raskt over til S1 Matte, fordi matte aldri har vært min sterke side (3 i T matte, dårlig jobbing), og er noe jeg ikke synes er så veldig gøy. Grunnen til at jeg valgte disse fagene, er at jeg ville bli ingeniør. Min far er ingeniør, og mine foreldre, ungdomsskole (og videregående) og media har oppfordret alle til å bli ingeniører. Her får man gøye jobber, med god lønn. Selv har mine interesser egentlig aldri vært realfag. Omtrent hele livet mitt har jeg vært glad i historie og samfunnsfag (Eneste fag jeg alltid hadde 6 i på ungdomsskolen). Matte har jeg aldri likt noe særlig, selv om det har gått tålig ok. Naturfag har vært hakket bedre (men tror egentlig at det er biologi som er min sterkeste side her). Nå er det altså sånn at jeg vurderer å bytte fysikken med sosiologi, og kjemien med engelsk (Edit: Fikk 6 i VG1 Engelsk og 5 VG1 Samfunn). Foreløpig er planene egentlig Kjemi 2 + Økonomi 2 i VG3, om jeg ikke bytter fag. Framtidsplaner er for øyeblikket noe innen økonomi eller kanskje statsvitenskap (International). Drømmen er en jobb hvor jeg kan se verden, og forhåpentligvis gjøre noe godt. Lønn er ikke pri 1 (men vil gjerne få nedbetalt studielånene), men å kunne få jobb av studiene mine er viktig (ønsker ikke å studere meg til NAVer). Ekstra studiepoeng ved realfag er heller ikke viktig, da jeg ønsker å studere i Storbritannia. Dette ble rotete, så for å oppsummere , hvor mye muligheter utelukker jeg ved å kun ha S1+S2 i tillegg til studiekompetanse, og hvordan er det å ha fagene Engelsk og Sosiologi? Burde jeg heller velge realfagene, selv om jeg liker samfunnsfag godt? Er det muligheter for jobb med samfunnsfag (det blir omtrent framstilt at realfag = jobb. samfunnsfag = NAV) Endret 31. august 2013 av eikebeike Lenke til kommentar
Vannlinjen Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) Hvem i all verden er det som har fortalt deg at samfunnsfag = NAV? Det er ufattelig mange studier som kun krever generell studiekompetanse. Er det samfunnsfag du liker så er det dette du burde gå for. Sosialantropologi, Sosiologi, Pedagogikk, Psykologi osv krever kun GENS. Selv synes jeg disse er uhyre interessante fagområder. Jeg gikk VGS med så si kun samfunnsfag, men hadde IT2 i VG3 (realfag). Jeg er veldig fornøyd med det valget Med det sagt, skal du bli noe innenfor økonomi så er det greit å ha R1 i alle fall, og eventuelt R2 og fysikk 1 (industriell økonomi krever dette). Endret 31. august 2013 av Vannlinjen Lenke til kommentar
eikebeike Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Jeg overdrev kanskje en smule med samfunnsfag = NAV, men her i bygda er det nesten slik at om man er gutt og ikke velger yrkesfag eller realfag, er du bare en idiot. Uansett, kommer til å få S1+S2, og det tilsvarer jo R1. Takk for svar! Vet du forresten om det er mye innen økonomi som krever mer enn R1/S1+S2? Lenke til kommentar
sola2000 Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Uansett, kommer til å få S1+S2, og det tilsvarer jo R1. what? å velge S1 og S2 er akkurat som å velge R1, mener du? Lenke til kommentar
eikebeike Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 what? å velge S1 og S2 er akkurat som å velge R1, mener du? Et studie vil jo enten kreve R1+R2, eller S1+S2/R1. Er jo selvfølgelig ikke det samme man lærer, men er likt når man skal studere Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå