Gå til innhold

Nytt systemkamera. Trenger litt hjelp..

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Har lyst på nytt systemkamera og er relativt lite oppdatert og har ikke så mye kunnskap innenfor området. Har veldig lyst til og bli bedre med fotograferingen da jeg syntes det er en morsom, spennende og ikke minst utfordrende hobby.

Eier fra før av et canon Eos 600D, men er litt lysten på et "systemkamera" i tillegg. Lurer på om noen har erfaringer med kameraet som er på Linken? Er det stort utvalg av objektiver? Hva bør jeg vite og tenke på ved kjøp?

Tenker meg noe i 3000kr klassen. Var også litt stilig at det følger med en tab :)

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/hybrid/samsung-nx100020-50mmgalaxytab/188900.5609/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nasciboy: Du får en viss oversikt over utvalg av butikkny optikk ved å se på Objektiv-delen av Prisguiden. Trykk "se alle" på objektivfatninger. Tallet i parantes er antall objektiver med den fatningen.

Samsung-modellen med nettbrett synes jeg er et bra kjøp. Nettbrettet går løst for ca tusenlappen.

Vet ikke helt hva du vil frem til... siden TS har en 600D fra før av tolker jeg det selvsagt slik at det er speilløst systemkamera han er ute etter.

Olympus (og selvsagt Panasonic) sitt mFT system er vel det systemet med absolutt best utvalg i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mente bare det var lettere å skaffe oversikt over objektivutvalget der ved å sortere på mFT og ikke på Olympus. Det finnes jo en god del ikke-Olympus optikk med mFT-fatning.

Hvis det er mer kompakthet enn 600D han er ute etter har både NX-systemet og mFT-systemet bra utvalg å by på. Jeg er spesielt fan av de faste NX-objektivene 16/2,4, 20/2,8 og 30/2, samt de faste mFT-objektivene 14/2,5, 17/1,8, 20/1,7, 45/1,8 og Panasonics kompakte X-objektiv 14-42.

Hvis det ikke er kompakthet han er ute etter kan han like gjerne kjøpe en superzoom til 600D, fremfor å kjøpe 14-150mm objektivet med kamera.

Men jeg mistenker at nytt kamera i praksis vil gjøre et av de overflødig for han. At det vil gjøre 600D til støvsamler eller at nykameraet blir en kortvarig glede før det havner på hylla.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har lyst på nytt systemkamera

Det du linker til ser helt OK ut. Om det er et bra tilbud avhenger av om du trenger nettbrett og synes spesifikasjonene på det som følger med passer ditt bruk. Siden du har 600D fra før antar jeg det er noe mye mindre som er målet. Jeg ser 600D som et vesentlig bedre kamera enn NX1000 med unntak av størrelse, bildekvalitet og muligens videofunksjon. Bildekvalitet vil jeg tro de stille ganske likt på. NX1000 har ikke mulighet for søker, og objektivet som følger med er det minste (noe av poenget) kitobjektivet til Samsung, det er imidlertid uten stabilisator og med noe mindre zoomområde enn 18-55mm.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...