prips1 Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Har en smal sak her som irriterer meg litt å lurte på om noen har no svar. Jeg og noen kompiser var å spilte fotball på en kunstgressbane. Dette var på lørdagskvelden så det var mørkt å flomlysene var ikke på så jeg hadde plassert bilen mot banen så den kunne stå å lyse for oss. Etterhvert kom politiet å ga oss en heftig skyllebøtte over hvor idioter vi var som hadde parkert der.(vi sto på asfalten ikke kunstgresset) uansett så spurte han om førerkortet mitt å det hadde jeg klart å miste mens vi hadde spilt så det fant jeg ikke. Da ga han meg ett forelegg på 500kr for å ikke ha førerkort. Men jeg hadde jo hatt førerkort når jeg kjørte bilen. Spørsmålet mitt er om jeg virkelig må ha førerkortet i bilen når jeg står parkert? eller om dette kan klages på? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Vegtrafikkloven pgf 24 første ledd: Den som skal føre motorvogn må ha førerett og ha ervervet førerkort der dette kreves, samt eventuelt gyldig kompetansebevis, for vedkommende gruppe av motorvogner. Under kjøring skal fører alltid ha førerkort og kompetansebevis med seg. Overtredelser av bestemmelsen i 24 første ledd annet punktum straffes med gebyr i medhold av pgf 31 niende ledd og tilhørende forskrift. Gebyret kan påklages. Bestemmelsen fastslår at man skal alltid ha med seg førerkort 'under kjøring'. I denne konteksten er 'kjøring' synonymt med 'føre' i første punktum. Bil som drives fremover av egen motor 'føres' når motoren er i gang. Det avgjørende er om man har igangsatt det som er farlig med bilen, nemlig at den er ett tonn med stål og aluminium som kan komme opp i en ikke ubetydelig hastighet. Var motoren i gang? Sto bilen parkert på en slik måte at den ikke kunne komme i bevegelse (parkeringsbrems på)? Hvor lenge spilte dere? Du har ikke en direkte dårlig sak ved å klage. 1 Lenke til kommentar
prips1 Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Bilen sto avslått i park på flat mark så det er ikke mulig at den kan flytte på seg. vi sto i 1time ca. takk for svar foresten:) Lenke til kommentar
prips1 Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 bare for å være sikker på at det er det han har gitt meg bot for så står det kode for overtrådt trafikkbestemmelse: 203 men det var det han sa når han ga meg gebyret ihvertfall. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Hehe, politiet på sitt beste.. Huffameg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå