Gå til innhold

[Løst] Støyfritt skjermkort.

Robbins

Anbefalte innlegg

Jeg sliter mest med støy fra skjermkortet mens jeg spiller. Naturlig nok øker temperaturen og kjølingen på skjermkortet kompenserer det. Men jeg er syntes det er såpass mye støy, at jeg må sette opp lyden når jeg spiller, noe som er sjenerende for Samboeren rundt meg. Så hvorfor ikke be om råd.

Dette er hva jeg har prøvd:
1. Sette inn kraftigere vifte på baksiden av kabinettet for å få ut varmluften.

2. Klokke ned skjermkortet.

3. Låse kjølingen på skjermkortet til fast hastighet/støy (men da blir det varmt, 80+)

4. Støvsuge kjøleribbene på skjermkort og prosessor.

5. Fjerne sidedøren.

Jeg ser på flere alternative løsninger:

1. Nytt kabinett med integrert Vannkjøling, og pluss Vannblokk for skjermkort og en ekstra slange med i sløyfa. Eller nytt skjermkort med vannblokk fra fabrikk.
http://uk.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001802

2. Montere vannkjølingskit i mitt eksisterende kabinett, noe jeg tror blir trangt.

3. Bytte skjermkort som erfaringsvis er mer stillegående ved mye belastning.

Mitt system:

(Kabinettet er polstret med støydempningsmatter fra fabrikk).

Temperaturer:

Grafikkort: 39 idle / 69 Load

CPU: 39 idle / 59 Load

Kabinett: 41 idle / 63 Load

Ram: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9 x2
Power supply: Chieftec Nitro Series BPS-950C 950W PSU
Kabinett: Cooler Master Silencio 550 Midi Tower Sort
Skjermkort: Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX
Hovedkort: MSI Z68A-GD65 (Gen3), Socket-1155
ATX, Z68, DDR3, 2xPCIe(3.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/1.00619275

Prosessor: Intel® Core? i5-2500 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB

Harddisker: Seagate Momentus XT 320gb x2 i Raid 0.

Samsung 500GB 7200 rpm hdd.

Endret av Robbins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår punkt 4 først, rengjør datamaskinen. Kjøp en stillegående vifte som flytter en del luft. Jeg bruker Noctua vifter og er kjempefornøyd med det.

Originalkjøleren er en generell varmekilde i kabinettet. Du får ikke varm luft ut av kassa, den blir bare presset mot døra. Foreslår at du bytter prosessorkjøler også. Jeg har brukt en Cooler Master Hyper 212 Evo, og er kjempefornøyd. Veldig stillegående.

Kjøleren koster omtrent 250,-, og viftene rundt 200,- for stykket. Du tremger bare én. Flytt vifta som presser luft ut av kabinettet til bunnen, og la den presse luft inn. Så setter du den nye kraftigere viften som eksos, eller "ut-vifte" om du vil. Det bør hjelpe betrakelig.

Lenke til kommentar

Foreslår punkt 4 først, rengjør datamaskinen. Kjøp en stillegående vifte som flytter en del luft. Jeg bruker Noctua vifter og er kjempefornøyd med det.

Originalkjøleren er en generell varmekilde i kabinettet. Du får ikke varm luft ut av kassa, den blir bare presset mot døra. Foreslår at du bytter prosessorkjøler også. Jeg har brukt en Cooler Master Hyper 212 Evo, og er kjempefornøyd. Veldig stillegående.

Kjøleren koster omtrent 250,-, og viftene rundt 200,- for stykket. Du tremger bare én. Flytt vifta som presser luft ut av kabinettet til bunnen, og la den presse luft inn. Så setter du den nye kraftigere viften som eksos, eller "ut-vifte" om du vil. Det bør hjelpe betrakelig.

Tror du det er nok for å få skjermkortet til å bli mer stille under load?

Lenke til kommentar

http://www.guru3d.com/index.php?ct=articles&action=file&id=5702&admin=0a8fcaad6b03da6a6895d1ada2e171002a287bc1

Nå er det sikkert forskjell på GTX 570 kortene. Mitt kort har to vifter som sitter på en stor kjøleribbe. Vet egentlig ikke hvor på skalaen det ligger. Men det GTX 570 kortet som er nærmest Asus GTX760 på tabellen, viser bare 1 db forskjell. Da er jeg litt usikker på hvor mye det ville hjulpet. På en side er jo 760 et kraftigere kort som sikkert kjører mine spill uten å blunke. Men det gjør jo forsåvidt 570 også.

Lenke til kommentar

Mitt forslag koster 450,-, blir ikke utdatert, og kan løse problemet ditt.

Bytte skjermkort koster 2099,-, er blir utdatert og kan løse problemet ditt.

Hva som funker best koker ned til termodynamikk.

570:

Peak load: 330W

Temp load: 77C

760:

Peak load: 380W

Temp load: 80C

Ut fra denne testen er 570 et relativt stille kort, med refereansekjøler. Å bytte kort vil derfor ikke gi deg noen spesiell gevinst, vil jeg anta.

Bedre kjøling i kabinettet gjør at du skifter ut luften raskere, og dermed senker temperaturen i kabinettet. Det fører til at det ikke vil være nødvendig å kjøre viftene på like høyt turtall ved samme belastning.

Lenke til kommentar

570:

760:

Ut fra denne testen er 570 et relativt stille kort, med refereansekjøler. Å bytte kort vil derfor ikke gi deg noen spesiell gevinst, vil jeg anta.

Bedre kjøling i kabinettet gjør at du skifter ut luften raskere, og dermed senker temperaturen i kabinettet. Det fører til at det ikke vil være nødvendig å kjøre viftene på like høyt turtall ved samme belastning.

Takker for tips. Har sterkt vurdert forslagene dine. Sjekket opp tester på 212 EVO og kom bra ut, folk virker fornøyd med det, men testen viser at 412s kom best ut, og prisen er den samme. Ser ganske lik ut med større og lettere kjøleribbe.

Jeg vurderer nå å bytte kabinett, fordi testen på hardware.no sier at det kabinettet jeg har, gir relativt høye temperaturer.

Vurderer da Cooler Master HAF X, som kommer veldig godt ut på grafikkkort temperaturer på hardware.no og ikke minst alt annet som kabinettet bør være bra på:

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=599984#reviews

Vurderer kabinett med integrert vannkjølingsløsning fra fabrikk, da er det bare å kjøpe en vannblokk og slange til skjermkortet: http://uk.thermaltake.com/products-model.aspx?id=C_00001802

Håper på flere innspill :)

Endret av Robbins
Lenke til kommentar

570:

760:

Hvor har du tallene dine fra? GTX 760 har TDP på 170W. GTX 570 har TDP på 219W. 49W forskjell er ganske betydelig. Bare tenk på varmeutstrålingen fra en 40W lyspære.

Lenke til kommentar

Hvor har du tallene dine fra? GTX 760 har TDP på 170W. GTX 570 har TDP på 219W. 49W forskjell er ganske betydelig. Bare tenk på varmeutstrålingen fra en 40W lyspære.

Google. Fant bare et par tester. Gadd ikke å sjekke data fryktelig mye. Du har sikkert rett.

Det er uansett en ganske dyr løsning. Jeg ville prøvd med ny vifte, og CPU kjøler uansett. Det er ikke sikkert at samboeren syntes støyen var så ille at hun kunne fått en sofa fra IKEA for å leve med den.

Lenke til kommentar

Hadde samme skjeremkort selv, det lagde ganske mye lyd under load. Ikke at det var noe problem for meg da jeg bruker hodetelefoner, noe du også kan vurdere.

Har bestemt meg for å bytte til et Fractial Design XL R2 kabinett, med egen komponert vannkjøling for skjermkort og Prosessor.

Lenke til kommentar

Det er ikke en veldig smart løsning. Egentlig.

Eller, det kommer selvsagt an på hvor mye du må betale da.

Kabinettet du har bør være greit nok, en helt vanlig luftkjøler på prosessoren, som den jeg har foreslått og gode vifter der du kan bør løse problemet ditt.

En skikkelig PSU kan også være greit om den du har begynner å bli noen år. Corsair AX760i for eksempel.

Kabinettet kan du også bytte om du vil, men jeg tror ikke du får så mye igjen for det.

Lenke til kommentar

Det er ikke en veldig smart løsning. Egentlig.

Eller, det kommer selvsagt an på hvor mye du må betale da.

Kabinettet du har bør være greit nok, en helt vanlig luftkjøler på prosessoren, som den jeg har foreslått og gode vifter der du kan bør løse problemet ditt.

En skikkelig PSU kan også være greit om den du har begynner å bli noen år. Corsair AX760i for eksempel.

Kabinettet kan du også bytte om du vil, men jeg tror ikke du får så mye igjen for det.

Bytte av kabinett kommer av to grunner. Rom for radiatorer og bedre testresultater for temperatur.

For at skjermkortet skal slutte med å bråke, så må temperaturen ned ca 15 grader under load.

Og jeg ser for meg at det er sannsynlig at oppgraderingene av prosessorvifte og kabinettvifter ikke løser problemet. Penger er for så vidt ikke noe problem. Jeg tror et godt vannkjølingssystem er en god investering.

Når det kommer til PSU så blir den jeg har aldri noe spesielt varm. Merker ingen ting når jeg tar på den.

Endret av Robbins
Lenke til kommentar

Hadde samme kort og det bråkte fælt under spilling. Det er rett og slett en dårlig kjøler på det kortet.

Anbefaler deg og kjøpe nytt og bedre kort med god kjøler.

Du har jo allerede et kabinett som er ment og være stille. Nytt kabinett og vannkjøling vil koste mere enn et bra gtx770+ cooler master hyper evo 212 til sammen.

Og det vil være et greit hopp i ytelse og spillopplevelse.

Lenke til kommentar

Ja vurderer nytt skjermkort med ny vannblokk. er i ferd med å gjør en dyr investering i maskinen.

Jeg velger altså å gå for en løsning som garanterer en stille maskin. Å Bytte skjermkort i et kabinett som er testet (hardware.no) og kjent for å være ganske varmt, kan være bortkastet. Jeg kunne satset på vannkjøling, men da trenger jeg mer plass, så da blir det nytt kabinett.

Et stille kabinett er ofte litt varmere, og det får viftene til å sette opp farten, til slutt sitter man med en bråkete maskin utansett :p

Fractial Design XL R2 har rom for en slim 280mm Radiator i toppen.

Samt rom for Uendelig tykk 240mm radiator i front. Begynner med slim i toppen, og tar det derfra.

post-313588-0-56023600-1378232331_thumb.jpg
Endret av Robbins
Lenke til kommentar

MSI sine twinfozr eller hva de heter er utrolig stille for å være luft kjølt grafikkort.

Eks på utrolig stille løsning, bygde i de to nye Pc-ene her hjemme. Under full load er det nesten ikke hørbart, for å høre det må du nærmere en 50cm fra kabinettet med hodet.

Kabinett: Fractal Design xl R2
MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX
Noctua NH-U12S CPU Kjøler

Endret av Leonarfd
Lenke til kommentar

MSI sine twinfozr eller hva de heter er utrolig stille for å være luft kjøe grafikkort.

Eks på utrolig stille løsning, som jeg bygde i de to nye Pc-ene here hjemme. Under full load er det nesten ikke hørbart, for å høre det må du nærmere en 50cm fra kabinettet med hodet.

Fractal Design xl R2

Intel Core i7-4770K Processor

Socket-LGA1150, Quad Core, 3.5GHz, 8MB, 84W, HD460 MSI GeForce GTX 770 Gaming 2GB PhysX

PCI-Express 3.0, Twin Frozr IV, with Splinter Cell

Noctua NH-U12S CPU Kjøler

1150/1155/1156/2011, AM2(+)/AM3(+)//FM1/FM2, 300~

Takk for tips :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...