Bollen123E Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Naboen min sin PC slo seg brått av i dag, og den ville ikkje slå seg på igjen. PC-en er ei HP Pavilion dv8000 Han spurte meg om hjelp og eg har gjort så godt eg kan uten hell. Når eg slår på PC-em kjem den tradisjonelle Windows xp logo loadinga opp, deretter hoppar den til ein skjerm der det står at "windows startet ikke uten feil. osv..." Alternativene å velge mellom er: - Sikkermodus - Sikkermodus med nettverk - Sikkermodus med bare kommandolinjen - Starte windows på vanlig måte Ingen av alternativene fungerer. Tidligere på dagen hadde en kompis vert hos ham og gått gjennom PC-en og slettet titals programmer for å lage mer plass. Det er mest sannsynlig her det har blitt sletta eit eller anna viktig program, men kvaslags? Datamaskina slo seg ikkje av før nokre timar etterpå... Nokre idear og tips? Setter pris på alt!! Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Installer windows på nytt, eller prøv å reparer med Windows-CDen. Enten XP, eller kanskje Windows 7 eller 8? Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Viss vi ikke finner CD-en va gjør jeg da? Hvordan installere fikse windows xp igjen uten å komme seg inn på dataen? Lenke til kommentar
RawGEE Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Du kan alltids laste ned WinXp recovery cd Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Når eg prøvde å bruke recovery CD-en og valgte reparer windows, så jobba PC-en litt før det kom tilbake til at maskinene ikkje kunne starte feilfritt. Eg prøvde å velge installer Windows, men då slo maskina seg av midt i prosessen. Eg la merke il at HDD-en bråkte noko meir enn normalt, kan den vere ødelagt og vere orsaka til problemet? Det viktigaste for han er å få ut dokument, bilete og e-post som ligg på maskina. Korleis gjere eg dette? Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Harddisken kan være ødelagt, det er vanskelig å svare med nøyaktighet når maskinen ikke er rett foran meg. Hvis du ikke kommer deg ut til kommandolinje engang ville jeg satt harddisken som slave i en annen maskin, eller puttet den i et harddisk kabinett som kan kjøpes på Clas Ohlson og så forsøkt å hente ut dataen. Harddisken burde så deretter formateres og windows legges inn på nytt. Dette er hva jeg hadde gjort. 1 Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 1. september 2013 Forfatter Del Skrevet 1. september 2013 Harddisken kan være ødelagt, det er vanskelig å svare med nøyaktighet når maskinen ikke er rett foran meg. Hvis du ikke kommer deg ut til kommandolinje engang ville jeg satt harddisken som slave i en annen maskin, eller puttet den i et harddisk kabinett som kan kjøpes på Clas Ohlson og så forsøkt å hente ut dataen. Harddisken burde så deretter formateres og windows legges inn på nytt. Dette er hva jeg hadde gjort. Eg er ikkje så ekstremt god på data så nokre spørsål har eg Korleis set eg harddisken som slave i ei annan maskin og kva vil det seie å formatere harddisken? Takk for svar!! Lenke til kommentar
Dan-Levi Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Eg er ikkje så ekstremt god på data så nokre spørsål har eg Korleis set eg harddisken som slave i ei annan maskin og kva vil det seie å formatere harddisken? Takk for svar!! Slik fjerner du en intern harddisk Slå av datamaskinen, slå av strømmen og ta av datamaskindekslet. Hvis du har en bærbar datamaskin, kontrollerer du informasjonen fra produsenten for å finne ut om det er et panel du kan fjerne for å få tilgang til harddisken. Trekk ut alle kablene som er koblet til harddisken, og ta deretter ut harddisken. Hvis harddisken holdes på plass av skruer, trenger du et lite skrujern for å løsne dem. Mange harddisker glir inn og ut av kabinettet på skinner også. Slik installerer du disken på nytt i maskin nr.2 for å hente ut data Obs. Slave er ikke en del av SATA terminologien, så det som er viktig er at det er riktig rekkefølge på SATA portbruken. Hvis harddisken med operativsystemet er på port en, dvd-rom er på port 2 så skal den harddisken med problemer være på port 3. f. eks. Er det en IDE disk er det lurt å følge anvisningene på harddisken for å sette den i slave. Sett inn den nye harddisken, og koble den til de samme kablene på de samme stedene som harddisken du tok ut, bare i riktig rekkefølge så den ikke blir oppfattet som primærdisken. Hva er å formatere Å formatere vil si å gjøre en lagringsenhet klar for bruk. I en formateringsprosess vil alle referanser til data som er lagret bli slettet. Les mer her: http://support.microsoft.com/kb/313348/no Det er viktig at du ikke formaterer disken før all data som skal taes vare på er reddet ut. Lenke til kommentar
Ripcurl87 Skrevet 2. september 2013 Del Skrevet 2. september 2013 Før du fjerner noe som helst av eller på disker kan det jo være lurt å kjøre LiveCD fra Ubunutu. Enten via CD eller minnepenn, også kjøre alle tester du trenger å kjøre på HDD'en. Lenke til kommentar
klakkelakk Skrevet 3. september 2013 Del Skrevet 3. september 2013 http://www.ultimatebootcd.com/ Løsningen for ALLE som ikke får i gang pcen. Noen burde legge den til som sticky. Lenke til kommentar
Bollen123E Skrevet 4. september 2013 Forfatter Del Skrevet 4. september 2013 http://www.ultimatebootcd.com/ Løsningen for ALLE som ikke får i gang pcen. Noen burde legge den til som sticky. Hvilket av alternativene skal jeg velge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå