Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietaker flyttet ut; mye mangler, bruk av depositum

V_B

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nylig overtatt en leilighet jeg har leid ut og det har vist seg å være en skuffende affære. Jeg er usikker når det gjelder bruk av depositum og hva jeg har lov til å gjøre. Følgende har oppstått.

Leiligheten ble ikke vasket ned; Etter avtale skulle leietaker vaske ned leilighet. Etter første inspeksjon fikk leietaker tilbud om å vaske ned på nytt eller få jobben utført for en billig penge. Leietaker valgte å gjøre det selv, noe som resulterte i at vi har vært 4 familiemedlemmer som har brukt totalt 28 arbeidstimer totalt for å gjøre leiligheten akseptabel. Det lå altså på nivået at det var støvsugd på åpne flater og ikke brukt noe form for vaskemiddel.

Leietaker har mistet ett nøkkelsett; Dette har ikke blitt opplyst og jeg har ingen formening om når det skjedde. Det ble oppdaget da jeg påpekte at det manglet.

En forsterker er ødelagt; Det ble funnet 28 kroner i mynt inne i den og jeg misstenker at det er dette som har gjort at den blinker og krever "service". Den er nå altså kastet.

Det var ikke en eneste lyspære i hele leiligheten som fungerte. Alt av lyspærer var dødt og jeg måtte kjøpe nytt. Det samme gjelder f.eks batterier i røykvarslere o.l. Det er altså totalt mangel på vedlikehold.

Hva kan jeg egentlig kreve og ha på det tørre? Jeg har brukt leiekontrakten fra huseierenes landsforbund. Jeg har prøvd å komme i dialog med personen men alt jeg får i svar er "du får bare trekke depositum".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dokumenter alt er iallefall første steg, tok du noen bilder før dere vasket ned?

Samt bilder av hva som er ødelagt, har du bilder du kan bruke som "før"?

Ikke sikkert du trenger slikt når han sier seg villig til at du trekker fra depositum, men er ganske sikker på at han må godkjenne det via banken først. Da er det greit å ha dokumentasjon slik at du har en sterk sak.

Lenke til kommentar

§ 3-5. Depositum
Hver av partene kan kreve utbetaling av det deponerte beløpet i samsvar med den annen parts skriftlige samtykke, rettskraftig dom eller annen avgjørelse som har virkning som rettskraftig dom.

Du må altså gi han en pris du vil trekke, om han godtar det, må du få det skriftlig, da er du fremme. Hvis ikke, må det dyttes gjennom litt juss ^^

Men slik han svarte, ser det jo veldig rett-frem ut. Hvor mye dere skal ta for vaskingen er vanskelig å si, men har hørt priser for slikt opp i flertallige tusen. Da kommer det selvsagt ann på hvor skittent det var, og størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...