Cuber Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Jeg er 15år og holder på med Trafikaltgrunnkurs, etter dette vet jeg at jeg må ta MC-kurs før jeg kan starte å øvelseskjøre. Men det jeg lurer på er om jeg har lov til og kjøre utenfor i tunet våres? Om området er lukket? Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 (endret) ikke om området er offentlig, noe det neppe er siden du sier det er deres tun. Er det snakk om en annen privat vei, må du nok ha avtale med grunneier. Endret 31. august 2013 av Skipstrixxy 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 ikke om området er offentlig, noe det neppe er siden du sier det er deres tun. Er det snakk om en annen privat vei, må du nok ha avtale med grunneier. Nei. Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om motorvognen brukes på offentlig veg, på privat veg, på offentlig eiendom, på privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Nei. Vegtrafikkloven gjelder all trafikk med motorvogn, uansett om motorvognen brukes på offentlig veg, på privat veg, på offentlig eiendom, på privat eiendom, i terrenget, på lukket bane eller på annet avsperret område. ok. Da lærte jeg noe i dag også, aldri hatt det "luksusproblemet" der før 1 Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 31. august 2013 Del Skrevet 31. august 2013 Men altså, TS, det er ikke slik at dette ikke gjøres heller, spesielt i nordnorge kjører de spesielt snøscooter over alle heier uten noen lapp. Da kommer det ned til om du vil risikere at noen eventuelt sier fra om kjøringen, da kan du få kjipe ting som sperrefrist og en heftig bot. 1 Lenke til kommentar
Cuber Skrevet 31. august 2013 Forfatter Del Skrevet 31. august 2013 Tusen takk for svar! Da får jeg heller vente til lappen er i boks! Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 nå er her ikke lov til å oppfordre til lovbrudd her på forumet...... men går an å se litt an hvor man bor da. Om man bor på en liten Reinsfarm langt oppi Finnmarksvidda er vel sjansen for å bli tatt mindre, enn om det er Drammen sentrum... Som sagt, best å la være uansett, sperrefrist og bot er ekstremt kjedelig. Og jeg vil tro dette også går ut over bil-lappen også..... Lenke til kommentar
Korporal Kranium Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 nå er her ikke lov til å oppfordre til lovbrudd her på forumet...... men går an å se litt an hvor man bor da. Om man bor på en liten Reinsfarm langt oppi Finnmarksvidda er vel sjansen for å bli tatt mindre, enn om det er Drammen sentrum... Som sagt, best å la være uansett, sperrefrist og bot er ekstremt kjedelig. Og jeg vil tro dette også går ut over bil-lappen også..... Yepp, men siden TS først har stilt spørsmålet regner jeg med at han er fornuftig nok til å skjønne det selv. Det jeg mente er at politiet ser forskjellig på slikt som det her, da det i mange tilfeller virkelig ikke er noe alvorlig, problemet er bare at konsekvensen kan bli stor hvis det går ille. Sperrefrist for en ungdom vil nok resultere i en eksistensiell krise også ^^ 1 Lenke til kommentar
Skipstrixy Skrevet 1. september 2013 Del Skrevet 1. september 2013 Yepp, men siden TS først har stilt spørsmålet regner jeg med at han er fornuftig nok til å skjønne det selv. Det jeg mente er at politiet ser forskjellig på slikt som det her, da det i mange tilfeller virkelig ikke er noe alvorlig, problemet er bare at konsekvensen kan bli stor hvis det går ille. Sperrefrist for en ungdom vil nok resultere i en eksistensiell krise også ^^ ja, nå var det ikke slik at jeg mente du gjorde det hehe. Var vel heller ment til meg selv... Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 5. september 2013 Del Skrevet 5. september 2013 Øvelseskjøring skal gjøres under oppsyn av en som har hatt lappen i samme førerkortklasse i minst 5 år sammenhengende. Som nevnes er vel risikoen liten for å bli tatt på privat område osv... men hvis vi tenker personer som ikke er myndige ennå så vær obs på at ved evt ulykker er det da foreldrene som får et straffeansvar. Spesielt aktuelt når f.eks. foreldre lar barna kjøre ATV på gården og barna skader seg eller omkommer (har jo vært noen slike tragiske ulykker). Ha i tankene at god ulykkesstatistikk i Norge for MC f.eks. kommer av veldig god opplæring. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå